ИЗУЧЕНИЕ КАТЕГОРИИ «САМОРАЗВИТИЕ» В СОВРЕМЕННОЙ ПСИХОЛОГИИ
Abstract
Трактовка понятия «саморазвитие» весьма разнообразна в психологической науке, поскольку рассматривается этот феномен с различных позиций. В разные годы интерес к проблемам саморазвития проявляли К.А. Абульханова-Славская, Л.И. Анциферов, В.П. Зинченко, Д.А. Леонтьев, А.М. Митина, А.М. Попов, В.И. Слободчиков и др.
Downloads
References
Большой толковый психологический словарь. Т.2: П-Я [Текст] / А.Ребер. – М.: Вече: АСТ, 2003.
Слободчиков В.И., Исаев, Е.И. Психология развития человека: развитие субъективной реальности в онтогенезе: учебное пособие [Текст] / В.И. Слободчиков, Е.И. Исаев – М.: Школьная пресса, 2000. – 416 с.
Трофимова Ю.В. Два подхода к пониманию саморазвития как психологического феномена [Текст] / Ю.В. Трофимова // Известия Алтайского государственного университета. – 2010. – № 2-2. – С.42-46.
Щукина М.А. Об онтологическом статусе саморазвития личности [Текст] / М.А. Щукина // Вопросы психологии. – 2007. – № 4. – С.107-115.
Щуров Е.А. Саморазвитие курсантов в процессе профессиональной подготовки [Текст] / М.А. Щукина // Психопедагогика в правоохранительных органах. – 2012. – №4 (51) – С.33-36.
Щуров Е.А. Факторы профессионального саморазвития личности в процессе вузовского образования [Электронный ресурс] / Е.А. Щуров – Режим доступа: http://www.online-science.ru/
Фризен М.А. Феномен «саморазвития» в проблемном поле современной психологии [Текст] / М.А. Фризен // Вестник КРАУНЦ. Серия «Гуманитарные науки». – 2013. – № 1 (21). – С. 75-85.
Фризен М.А. Саморазвитие как форма экзистенциальной ответственности личности [Электронный ресурс] / М.А. Фризен – Режим доступа: http://spkurdyumov.narod.ru.
Фризен М.А. Психологическая сущность и детерменанты саморазвития личности [Текст] / М.А.Фризен // Вестник КРАУНЦ. Серия «Гуманитарные науки». – 2011. – № 2 (18). – С. 24-33.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).