РЕФЛЕКСИВНАЯ СОСТАВЛЯЮЩАЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО СТАНОВЛЕНИЯ
Abstract
В современной психологии проблема рефлексии занимает особое место. С.Л. Рубинштейн подчеркивал, что процесс рефлексии человека по отношению к собственной жизни лежит в основании возникновения субъекта жизненного пути. Актуальным аспектом преломнения данного вопроса в настоящее время является сфера профессионального становления личности.
Downloads
References
Выготский Л.С. Собр. соч. : в 6 т. М., 1983. Т. 3. 368 с.
Демина Л.Д., Ральникова И.А. Рефлексивно-личностная обусловленность проектирования становления профессионализма работников в сфере «человек-человек» [Текст] / Л.Д.Демина, И.А.Ральникова // Вестник НГУ. Т.4. Выпуск 2. Новосибирск. – 2010. - С. 116–123.
Карпов А.В. Психология соз¬на¬ния [Текст] / А.В. Карпов. - М.: Просвещение, 2011. - 1088 с.
Клочко В.Е. Самоорганизация в психологических системах: пробле¬мы становления ментального пространства личности (введение в трансспек¬тивный анализ) [Текст] / В.Е.Клочко.- Томск, 2005. - 173 с.
Кравцова Е.Е. Культурно-исторические основы зоны ближайшего развития [Текст] / Е.Е. Кравцова // Психологический журнал.- 2001. – Т. 22, № 4. – С. 42-50.
Огурцов А.П. Педагогическая антропология : поиски перспективы [Текст] / А.П.Огурцов // Человек. - 2002. - №1.- С. 71-87.
Ральникова И.А. Перестройка системы жизненных перспектив человека на этапе переломных событий [Текст] / И.А.Ральникова. - Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 2012. —194 с.
Рубин¬штейн С.Л. Основы общей психологии [Текст] / С.Л. Рубинштейн.- М.: Педагогика, 1989. Т. 1. С. 293–300.
Слободчиков В.И. О соотношении категорий «субъект» и «лич-ность» в контексте психологической антропологии [Текст] / В.И. Слободчиков // Личность в парадигмах и метафорах: ментальность – ком-муникация – толерантность / под ред. В.И. Кабрина. Томск: Изд-во ТГУ, 2002. – 258 с.
Цукерман Г.А., Мастеров Б.М. Психология саморазвития [Текст] / Г.А. Цукерман, Б.М. Мастеров. - М.: Интерпракс, 1995.- 288 с.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).