THE HISTORY OF FORMATION OF THE COMPETENCE-BASED APPROACH IN EDUCATION IN CHINA AND RUSSIA

  • Nadezhda Abaskalova Novosibirsk State Pedagogical University Email: Abaskalova2005@mail.ru
  • Qian Wang Altai State University Email: cyanwxx@icloud.com
Keywords: competence, competence, modernization of modern education, principles and approaches.

Abstract

An analysis of the scientific literature indicates that the transformation of the terms "competence" and "competence" takes a long time. The article discusses the interpretation of the terms "competence" and "competence" by different authors. It is shown that the volume and content of these concepts differ depending on the area of knowledge of the author. The principles and approaches in education are described from the standpoint of the competence-based approach in Russia and China, the stages of modernization of education. The features of advanced training of teachers in China are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nadezhda Abaskalova, Novosibirsk State Pedagogical University

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor

Qian Wang, Altai State University

Postgraduate student

References

1. Абаскалова Н.П. Формирование компетенций в области здоровьесбережения в профессиональном образовании на уровне бакалавриата и магистратуры // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия Гуманитарные науки,, 2018. Т. 37. № 3. С. 489–496.
2. Абаскалова Н.П., Зверкова А.Ю. Формирование профессиональной готовности будущих педагогов к инновационной деятельности в условиях инновационного образования // Образование: традиции и инновации. 2020. № 2 (29). С. 4–8
3. Большой советский энциклопедический словарь : В 2-х т. / гл. ред. А. М. Прохоров. М. : Сов. энцикл., 1991. Т. 1: [А-Н]; М. : Сов. энцикл., 1991. 862 с.; ISBN 5-85270-042-8.
4. Зеер Э.Ф. Компетентностный подход к модернизации профессионального образования // Высшее образование в России. 2005. № 4. С. 23–30; ISSN: 0869-3617.
5. Зимняя И.А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования // Высшее образование сегодня. 2003. № 5. С. 34–44; ISSN: 1726-667Х.
6. Казин Э.М., Красношлыкова О.Г., Абаскалова Н.П. [и др.] Реализация социально-адаптивных компетенций педагогов в процессе здоровьесберегающей деятельности школы // Сибирский учитель. 2020. № 4 (131). С. 43–52.; ISSN: 1817-6488.
7. Красношлыкова О.Г., Кошевая О.Г. Понятие «социальная компетенция» как научная категория // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2019. № 3 (35). С. 20–26; ISSN: 2220-3036.
8. Коу Цзиньлу, Ли Яцзюнь, Матвеев. Практико-ориентированная модель обучения и подготовки российских учителей и ее просвещение в Китае // Исследования непрерывного образования. 2020. № 5. С. 79–83; 1009-4156 (2020) 05-079-05.
9. 8. Ожегов С.И., Шведова Н.Ю. Толковый словарь русского языка: 72500 слов и 7500 фразеологических выражений. 2-е изд., испр. и доп. М. : Азъ, 1994. 907 с.; ISBN 5-85632-007-7.
10. Толочек В.А. Феномен «Компетенции»: открытые вопросы // Вестник Московского университета. Серия 14. Психология. 2020. № 4. С. 84–109; ISSN: 0137-0936.
11. Создание системы учительского роста на основе независимой оценки профессиональных компетенций педагога в условиях введения Профстандарта. URL: https://infourok.ru/sozdanie-sistemi-uchitelskogo-rosta-na-osnove-nezavisimoyocenki-professionalnih-ompetenciy-pedagoga-v-usloviyahvvedeniya-prof-3146738.html (дата обращения: 27.05.2020).
12. Фэн Лэй, Чжэн Вэньбинь, Лю Бин, Цяо Цзяцин, Инь Хунтао, Фу Пин. Реформа преподавания на основе МООК и ее влияние на способности молодых преподавателей университетов // Образовательный учебный форум. 2019. № 6 (23) . С. 17–18 .; 1674-9324 (2019) 23-0017-02.
13. Ху Вэйпин, Чжан Суй. Теория и практика развития профессионального потенциала учителей // Журнал Педагогического университета Шэньси (издание по философии и общественным наукам). 2018. № 3 (47). С. 134–145 .; DOI: 10.1598.
14. Чэнь Фэнхун. Анализ развития профессиональных способностей учителей в эпоху искусственного интеллекта // Образование Нинся. 2020. № 4. С. 24–25; 1002-4050.
15. Чжан Фэй, Чжао Цянь, Вэй Цзе. Исследование и просвещение в чувствительный период профессионального развития учителей // Journal of Jiangsu Second Normal University. 2021. № 2. С. 1–7.; 1671-1696.
16. Чжу Вэйвэнь, Гун Синьхэ. Мысли об устойчивом развитии профессиональных способностей учителей высшего инженерного образования // Развитие и оценка высшего образования. 2020. № 9. С. 142–146; DOI:10.3963.
17. White R.W. Motivation reconsidered: the concept of competence // Psychological Review. 1959. № 66. P. 297–333. DOI:10.1037/h0040934
References:

1. Abaskalova N.P. Formation of competencies in the field of health saving in professional education at the level of bachelor's and master's degrees//Scientific statements of the Belgorod State University. Series Humanities, 2018. Vol. 37. No.3. P. 489–496
2. Abaskalova N.P., Zverkova A.Yu. Formation of professional readiness of future teachers for innovative activity in the conditions of innovative education//Education: traditions and innovations. 2020. No. 2(29). P. 4–8
3. Big Soviet Encyclopedic Dictionary: In 2 volumes / Ch. ed. A. M. Prokhorov. - Moscow: Sov. Encycl., 1991. Vol. 1: [A-H]; Moscow: Sov. Encycl., 1991. 862 p.; ISBN 5-85270-042-8.
4. Zeer E.F. Competence-based approach to the modernization of vocational education // Higher education in Russia. 2005. No. 4. P. 23–30; ISSN: 0869-3617.
5. Zimnyaya, I.A. Key competencies - a new paradigm of the result of education // Higher education today. 2003. No. 5. P. 34–44; ISSN: 1726-667X.
6. Kazin E.M., Krasnoshlykova O.G., Abaskalova N.P. [et al.] Implementation of socially adaptive competencies of teachers in the process of health-saving activities of the school // Siberian teacher. 2020. No. 4(131). P. 43–52.; ISSN: 1817-6488.
7. Krasnoshlykova O.G., Koshevaya O. G. The concept of “social competence” as a scientific category // Vocational education in Russia and abroad. 2019. No. 3(35). P. 20–26; ISSN: 2220-3036.
8. Kou Jinlu, Li Yajun, Matveev. Practice-oriented model of education and training of Russian teachers and its education in China // Studies of continuing education. 2020. No. 5. P. 79–83; 1009-4156 (2020) 05-079-05.
9. Ozhegov S.I., Shvedova N. Yu. Explanatory dictionary of the Russian language: 72,500 words and 7,500 phraseological expressions - 2nd ed., Rev. and additional. Moscow: Az, 1994. 907 p.; ISBN 5-85632-007-7.
10. Tolochek, V. A. The “Competence” phenomenon: open questions // Moscow University Bulletin. Series 14. Psychology. 2020. No. 4. P. 84–109; ISSN: 0137-0936.
11. Creation of a system of teacher growth based on an independent assessment of the professional competencies of a teacher in the context of the introduction of the Occupational Standard. URL: https://infourok.ru/sozdanie-sistemi-uchitelskogo-rosta-na-osnove-nezavisimoyocenki-professionalnih-ompetenciy-pedagoga-v-usloviyahvvedeniya-prof-3146738.html
12. Feng Lei, Zheng Wenbin, Liu Bing, Qiao Jiaqing, Yin Hongtao, Fu Ping. MOOC-based teaching reform and its impact on the ability of young university teachers // Educational training forum.2019. No. 6 (23). P. 17–18; 1674-9324 (2019) 23-0017-02.
13. Hu Weiping, Zhang Sui. Theory and Practice of Teacher Professional Development // Journal of Shaanxi Normal University (Philosophy and Social Sciences Edition). 2018. No. 3 (47). P. 134–145; DOI: 10.1598.
14. Chen Fenghong. Analysis of the development of teachers' professional abilities in the era of artificial intelligence // Ningxia Education. 2020. No. 4. P. 24–25; 1002-4050.
15. Zhang Fei, Zhao Qian, Wei Jie. Research and education in a sensitive period of teacher professional development // Journal of Jiangsu Second Normal University.2021. No. 2. P. 1–7; 1671-1696.
16. Zhu Weiwen, Gong Xinhe. Thoughts on the sustainable development of professional abilities of teachers of higher engineering education // Development and evaluation of higher education. 2020. No. 9. P. 142–146; DOI:10.3963
17. White, R. W. Motivation reconsidered: the concept of competence // Psychological Review. 1959. No. 66. P. 297–333. DOI:10.1037/h0040934
Published
2022-03-27
How to Cite
1. Abaskalova N., Wang Q. THE HISTORY OF FORMATION OF THE COMPETENCE-BASED APPROACH IN EDUCATION IN CHINA AND RUSSIA // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2022. Vol. 4. № 1. P. 1-12. URL: http://bppasu.ru/article/view/11076.