DEVELOPMENT OF ANGLO-SAXON TRADITIONS IN THE SYSTEMS OF EDUCATION IN THE USA AND RUSSIA: THE RELEVANCE OF THE RESEARCH
Abstract
Starting in the 90s, Russia tries to become a part of the global system of education, where the USA’s leadership is absolute. This tendency leads to the adoption of the traditions that are characteristics of the Anglo-Saxon educational system. Such like adoptions become a source of controversy over the traditions historically typical for the Russian pedagogical culture. The article deals with the importance of Anglo-Saxon traditions adoption study in the Russian educational system.
Downloads
References
1. Будущее образование: глобальная повестка. Результаты работы по Форсайту образования 2030. 6 сентября 2013. URL: https://docplayer.ru/31365351-Budushchee-obrazovaniya-globalnaya-povestka.html (дата обращения: 27.02.2021).
2. Будущее образования в России. Министр науки и высшего образования Михаил Котюков. Интервью от 2.09.2019. URL: https://www.youtube.com/watch?v=eq_62-AkCzw&feature=emb_logo (дата обращения: 19.02.2021).
3. Всемирная декларация о высшем образовании для XXI века: подходы и практические меры. URL: http://docs.cntd.ru/document/901839539 (дата обращения: 20.02.2021).
4. Голованова Н.Ф., Ломакина И.С. Антропологические противоречия в характеристике образования: компаративистский взгляд // Перспективы науки и образования. 2018. № 6 (36). С. 10–17. Doi: 10.32744.pse.2018.6.1. URL: https://pnojournal.wordpress.com/2018/12/22/golovanova-lomakina/ (дата обращения: 27.02.2021).
5. Гурарий А.Д. Высшее гуманитарное образование сегодня: скрытый кризис глобального масштаба // Социодинамика. 2019. № 7. DOI: 10.25136/2409-7144.2019.7.29179 URL: https://nbpublish.com/library_read_article.php?id=29179 (дата обращения: 27.02.2021).
6. Евзрезов Д. В., Майер Б. О. «Образование 2030» вызов системе образования. 1. Форсайт образования план создания «Людей одной кнопки»? // Вестник НГПУ. 2014. № 2 (18). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/obrazovanie-2030-vyzov-sisteme-obrazovaniya-1-forsayt-obrazovaniya-plan-sozdaniya-lyudey-odnoy-knopki (дата обращения: 28.02.2021).
7. Интервью Германа Грефа. Часть первая. ТАСС. URL: https://www.youtube.com/watch?v=LTemTHbTeqg&t=1745s (дата обращения: 20.02.2021).
8. Камышанов В.И. Качественное образование - одна из 17 целей устойчивого развития ООН // Этнодиалоги. 2016. № 1 (50). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kachestvennoe-obrazovanie-odna-iz-17-tseley-ustoychivogo-razvitiya-oon (дата обращения: 28.02.2021).
9. Комментарий к Федеральному закону от 29 декабря 2012 года N 273-ФЗ "Об образовании в Российской Федерации" (постатейный). URL: http://docs.cntd.ru/document/420353316 (дата обращения: 24.02.2021).
10. Логинова М.П. Основы образования в США и России: культурно-религиозный аспект // Вестник ПСТГУ. Серия IV: Педагогика. Психология. 2019. Вып. 54. С. 9–23 DOI: 10.15382/sturIV201954.9–23. URL: https://periodical.pstgu.ru/ru/series/issue/4/54 (дата обращения: 20.02.2021).
11. Проект «Образование». URL: https://projectobrazovanie.ru/#open_discussion (дата обращения: 20.02.2021).
12. «Только общие дела могут создать школу, в которой интересно учиться»: Путин о развитии образования в России URL: https://russian.rt.com/russia/article/899376-putin-uchitelya-shkolniki-vuzy-vstrecha (дата обращения: 25.08.2021).
13. Пять принципов нового министра образования О. Васильевой URL: https://www.youtube.com/watch?v=rmnn7woatTI (дата обращения: 19.02.2021)
14. Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации (с изменениями на 17 февраля 2021 года). URL: http://docs.cntd.ru/document/902389617 (дата обращения: 20.02.2021).
15. Lucas Christopher J. American Higher Education. A History. New York. Palgrave. Macmillan. 2006. 397 p.
References:
1. Budushchee obrazovanie: global’naya povestka. Rezul’taty raboty po Forsait obrazovaniya 2030. September 6, 2013. URL: https://docplayer.ru/31365351-Budushchee-obrazovaniya-globalnaya-povestka.html (data obrashcheniya: 27.02.2021).
2. Budushchee obrazovaniya v Rossii. Ministr nauki I vysshego obrazovaniya Mikhail Kotyukov. Interview ot 2.09.2019. URL: https://www.youtube.com/watch?v=eq_62-AkCzw&feature=emb_logo (data obrashcheniya: 19.02.2021).
3. Vsemirnaya deklaratsiya o vysshem obrazovanii dlya XXI veka: podkhody I prakticheskiye mery. URL: http://docs.cntd.ru/document/901839539 (data obrashcheniya: 20.02.2021).
4. Golovanova N.F., Lomakina I.S. Antropologicheskiye protivorechiya v kharakteristike obrazovaniya: komparativistsky vzglyad // Perspektivy nauki I obrazovaniya. 2018. № 6 (36). P. 10–17. Doi: 10.32744.pse.2018.6.1. URL: https://pnojournal.wordpress.com/2018/12/22/golovanova-lomakina/ (data obrashcheniya: 27.02.2021).
5. Gurary A.D. Vysshee gumanitarnoe obrazovaniye segodnya: skryty krizis global’nogo masshtaba // Sotsiodinamika. 2019. № 7. DOI: 10.25136/2409-7144.2019.7.29179 URL: https://nbpublish.com/library_read_article.php?id=29179 (data obrashcheniya: 27.02.2021).
6. Evzrezov D.V., Mayer B.O. «Obrazovanie 2030» vyzov sisteme obrazovaniya. 1. Forsait obrazovaniya plan sozdaniya «Lyudey odnoy knopki»? // Vestnik NGPU. 2014. № 2 (18). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/obrazovanie-2030-vyzov-sisteme-obrazovaniya-1-forsayt-obrazovaniya-plan-sozdaniya-lyudey-odnoy-knopki (data obrashcheniya: 28.02.2021).
7. Interview Germana Grefa. Chast’ pervaya. TASS. URL: https://www.youtube.com/watch?v=LTemTHbTeqg&t=1745s (data obrashcheniya: 20.02.2021).
8. Kamyshanov V.I. Kachestvennoye obrazovanie - odna iz 17 tseley ustoychivogo razvitiya OON // Etnodialogi. 2016. № 1 (50). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kachestvennoe-obrazovanie-odna-iz-17-tseley-ustoychivogo-razvitiya-oon (data obrashcheniya: 28.02.2021).
9. Kommentariy k Federal’nomu zakonu ot 29 dekabrya 2012 goda N 273-FZ "Ob obrazovanii v Rossiyskoy Federatsii" (postateynyi). URL: http://docs.cntd.ru/document/420353316 (data obrashcheniya: 24.02.2021).
10. Loginova M.P. Osnovy obrazovaniya v SShA b Rossii: kul’turno-religiozny aspect // Vestnik PSTGU. Seriya IV: Pedagogica. Psykhologiya. 2019. Vyp. 54. P. 9–23 DOI: 10.15382/sturIV201954.9–23 URL: https://periodical.pstgu.ru/ru/series/issue/4/54 (data obrashcheniya: 20.02.2021)
11. Proekt «Obrazovaniye». URL: https://projectobrazovanie.ru/#open_discussion (data obrashcheniya: 20.02.2021).
12. “Tol’ko obtschie dela mogut sozdat’ shkolu, v kotoroj interesno uchitsa”: Putin o razvitii obrazovaniya v Rossii. URL: https://russian.rt.com/russia/article/899376-putin-uchitelya-shkolniki-vuzy-vstrecha (data obrashcheniya: 25.08.2021).
13. Pyat’ printsipov novogo ministra obrazovaniya O. Vasilyevoy. URL: https://www.youtube.com/watch?v=rmnn7woatTI (data obrashcheniya: 19.02.2021)
14. Federal’ny zakon «Ob obrazovanii v Rossiyskoy Federatsii (s izmeneniyami na 17 fevralya 2021 goda). URL: http://docs.cntd.ru/document/902389617 (data obrashcheniya: 20.02.2021).
15. Lucas C.J. American Higher Education. A History. New York. Palgrave. Macmillan. 2006. 397 p.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).