DEVELOPMENT OF CIVIC-PATRIOTIC COMPETENCIES IN UNIVERSITY STUDENTS WITHIN THE CONTEXT OF THE COURSE 'PERSONALITY IN THE SYSTEM OF SOCIO-POLITICAL RELATIONS'

УДК 378.147

  • Elena Anatolyevna Petukhova Altai State University Email: pea739@mail.ru
  • Galina Vladimirovna Kravchenko Altai State University Email: kravchenko@math.asu.ru
Keywords: patriotism, citizenship, competencies, teaching methods, forms of organization of the educational process, pedagogical technologies, artificial intelligence

Abstract

The development of competencies in young individuals, with a focus on fostering patriotism and civic engagement, constitutes a primary objective of contemporary Russian education. This article aims to synthesize the experiences derived from the implementation of the course titled "Personality in the System of Socio-Political Relations," particularly emphasizing the application of modern digital methodologies and artificial intelligence in cultivating civic-patriotic competencies among students. The objectives of this study are as follows: 1. To articulate the challenges associated with civic-patriotic education for today's students. 2. To conduct a thorough analysis of the course "Personality in the System of Socio-Political Relations." 3. To evaluate various digital educational technologies and creative assignments aimed at enhancing the value-semantic dimension of students. 4. To assess the outcomes achieved through these initiatives. The authors present concrete examples of the course's implementation, highlighting its role in the development of the value-semantic sphere of prospective social educators. The discussion underscores the variety of creative tasks and the outcomes of their execution by students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elena Anatolyevna Petukhova, Altai State University

Associate Professor

Galina Vladimirovna Kravchenko, Altai State University

Associate Professor

References

Амонашвили Ш.А. Размышления о Гуманной Педагогике. М. : Издательский Дом Шалвы Амонашвили, 2001. 464 с.

Ананьев Б.Г. Психология и проблемы человекознания / под ред. А.А. Бодалева. М. : Институт практической психологии, 1996. 384 с.

Архангельский С.И. Учебный процесс в высшей школе, его закономерные основы и методы : учебно-метод. пособие. М. : Высшая школа, 1980. 368 с.

Бим-Бад Б.М., Петровский А.В. Образование в контексте социализации // Педагогика. 1996. № 1. С. 3–8.

Божович Л.И. Проблемы формирования личности / ред. и вступительная статья Д.И. Фельдштейна. М. : Институт практической психологии, 1995. 352 с.

Васильев Ф.П., Бармин А.Е. Сущность системы формирования гражданственности, патриотизма, правосознания и необходимость ее совершенствования // Евразийское пространство: экономика, право, общество. 2024. № 5. С. 76–79.

Загвязинский В.И. Теория обучения: современная интерпретация. М. : Academia, 2001. 192 с.

Зинченко В.П. Аффект и интеллект в образовании. М. : Тривола, 1995. 64 с.

Каган М.С. Философская теория ценности. СПб. : Петрополис, 1997. 205 с.

Коновалова Ю.О., Яськова А.В. Формирование патриотизма и гражданской позиции у студенческой молодежи // Педагогика. 2020. № 3. С. 38–47.

Купалова В.А. Формирование патриотизма и российской идентичности как ценностных ориентиров будущих педагогов // Сборник материалов XXII Свято-Троицких ежегодных международных академических чтения в Санкт-Петербурге : сборник докладов и сообщений, Санкт-Петербург, 25–28 мая 2022 года / отв. редактор В.А. Егоров. Ч. 2. СПб. : Русская христианская гуманитарная академия им. Ф.М. Достоевского, 2022. С. 309–316.

Леонтьев А.Н. Избранные психологические произведения : в 2 т. М. : Педагогика, 1983. Т. 1. 391 с.

Мясищев В.Н. Психология отношений / под ред. А.А. Бодалева. М. : Институт практической психологии, 1995. 356 с.

Ревенко Н.Л. Гражданско-патриотическое воспитание. Патриотическое воспитание молодежи: содержание и роль, методика // Приложение к журналу «Среднее профессиональное образование». 2022. № 5. С. 57–68.

Свинцова М.Н., Шишов И.А., Коротков М.А. Формирование гражданско-патриотической позиции студентов вуза с применением метода проектирования // Общество. Наука. Инновации (НПК-2019) : материалы XIX Всероссийской научно-практической конференции : в 4 т. Киров, 1–26 апреля 2019 г. Т. 3. Киров : Вятский гос. ун-т, 2019. С. 1025–1032.

Сергеев Е.А. Формирование гражданско-патриотических ценностей у студентов вуза // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2023. № 12 (226). С. 158–162.

Сидоренко О.В., Троян А.А. Проблемы и механизмы формирования ценностей гражданственности и патриотизма у молодежи в Хабаровском крае // Вестник Хабаровского государственного университета экономики и права. 2023. № 4(114). С. 92–98.

Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования – специалитет по специальности 44.05.01: Педагогика и психология девиантного поведения. Утвержден приказом Министерства науки и высшего образования Российской Федерации от 15 апреля 2021 г. № 297.

Шаронов А.А. Особенности формирования патриотических ценностей у молодежи в цифровом мире // Обзор педагогических исследований. 2021. Т. 3, № 5. С. 128–132.

Яновская М.Г. Эмоционально-ценностный подход в образовательном процессе // Вестник ВятГУ, 2009. № 4. С. 117–126.

References:

Amonashvili Sh.A. Razmyshlenija o Gumannoj Pedagogike. Moscow : Izdatel'skij Dom Shalvy Amonashvili, 2001. 464 p.

Anan'ev B.G. Psihologija i problemy chelovekoznanija. Pod red. A.A. Bodaleva. Moscow : Institut prakticheskoj psihologii, 1996. 384 p.

Arhangel'skij, S.I. Uchebnyj process v vysshej shkole, ego zakonomernye osnovy i metody. Ucheb. – metod. posobie. Moscow : Vyssh. Shkola, 1980. 368 p.

Bim-Bad B.M., Petrovskij A.V. Obrazovanie v kontekste socializacii. Pedagogika. 1996. No 1. P. 3–8.

Bozhovich L.I. Problemy formirovanija lichnosti. Red. i vstupitel'naja stat'ja D.I. Fel'dshtejna. Moscow : Institut prakticheskoj psihologii, 1995. 352 p.

Vasil'ev F.P., Barmin A.E. Sushhnost' sistemy formirovanija grazhdanstvennosti, patriotizma, pravosoznanija i neobhodimost' ee sovershenstvovanija. Evrazijskoe prostranstvo: jekonomika, pravo, obshhestvo. 2024. No 5. P. 76–79.

Zagvjazinskij V.I. Teorija obuchenija: sovremennaja interpretacija. Moscow : Academia, 2001. 192 p.

Zinchenko, V.P. Affekt i intellekt v obrazovanii. Moscow : Trivola, 1995. 64 p.

Kagan M.S. Filosofskaja teorija cennosti. Spb. : Petropolis, 1997. 205 p.

Konovalova Ju.O., Jas'kova A.V. Formirovanie patriotizma i grazhdanskoj pozicii u studencheskoj molodezhi. Pedagogika. 2020. No 3. P. 38–47.

Kupalova V.A. Formirovanie patriotizma i rossijskoj identichnosti kak cennostnyh orientirov budushhih pedagogov. Sbornik materialov XXII Svjato-Troickih ezhegodnyh mezhdunarodnyh akademicheskih chtenija v Sankt-Peterburge : Sbornik dokladov i soobshhenij, Sankt-Peterburg, 25–28 maja 2022 goda. Otv. redaktor V.A. Egorov. Tom Chast' 2. Spb. : Russkaja hristianskaja gumanitarnaja akademija im. F.M. Dostoevskogo, 2022. P. 309–316.

Leont'ev A.N. Izbr. psihol. proizvedenija: V 2-h t. Moscow : Pedagogika, 1983. Vol. 1. 391 p.

Mjasishhev V.N. Psihologija otnoshenij. Pod red. A.A. Bodaleva. Moscow : Institut prakticheskoj psihologii, 1995. 356 p.

Revenko N.L. Grazhdansko-Patrioticheskoe vospitanie Patrioticheskoe vospitanie molodezhi: soderzhanie i rol', metodika. Prilozhenie k zhurnalu «Srednee professional'noe obrazovanie». 2022. No 5. P. 57–68.

Svincova M.N., Shishov I.A., Korotkov M.A. Formirovanie grazhdansko-patrioticheskoj pozicii studentov vuza s primeneniem metoda proektirovanija. Obshhestvo. Nauka. Innovacii (NPK-2019): Sbornik statej XIX Vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konferencii: v 4-h tomah, Kirov, 01–26 aprelja 2019 goda. Tom 3. Kirov : Vjatskij gosudarstvennyj universitet, 2019. P. 1025–1032.

Sergeev E.A. Formirovanie grazhdansko-patrioticheskih cennostej u studentov vuza. Uchenye zapiski universiteta im. P.F. Lesgafta. 2023. No 12(226). P. 158–162.

Sidorenko O.V., Trojan A.A. Problemy i mehanizmy formirovanija cennostej grazhdanstvennosti i patriotizma u molodezhi v Habarovskom krae. Vestnik Habarovskogo gosudarstvennogo universiteta jekonomiki i prava. 2023. No 4(114). P. 92–98.

Federal'nyj gosudarstvennyj obrazovatel'nyj standart vysshego obrazovanija – specialitet po special'nosti 44.05.01 Pedagogika i psihologija deviantnogo povedenija. Utverzhden prikazom Ministerstva nauki i vysshego obrazovanija Rossijskoj Federacii ot 15 aprelja 2021 g. No 297.

Sharonov A.A. Osobennosti formirovanija patrioticheskih cennostej u molodezhi v cifrovom mire. Obzor pedagogicheskih issledovanij. 2021. Vol. 3, No 5. P. 128–132.

Janovskaja M.G. Jemocional'no-cennostnyj podhod v obrazovatel'nom processe. Vestnik VjatGU. 2009. No 4. P. 117–126.

Published
2025-03-27
How to Cite
1. Petukhova E. A., Kravchenko G. V. DEVELOPMENT OF CIVIC-PATRIOTIC COMPETENCIES IN UNIVERSITY STUDENTS WITHIN THE CONTEXT OF THE COURSE ’PERSONALITY IN THE SYSTEM OF SOCIO-POLITICAL RELATIONS’ // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2025. Vol. 7. № 1. P. 84-96. URL: https://bppasu.ru/article/view/17091.