DEVELOPMENT OF CIVIC-PATRIOTIC COMPETENCIES IN UNIVERSITY STUDENTS WITHIN THE CONTEXT OF THE COURSE 'PERSONALITY IN THE SYSTEM OF SOCIO-POLITICAL RELATIONS'
УДК 378.147
Abstract
The development of competencies in young individuals, with a focus on fostering patriotism and civic engagement, constitutes a primary objective of contemporary Russian education. This article aims to synthesize the experiences derived from the implementation of the course titled "Personality in the System of Socio-Political Relations," particularly emphasizing the application of modern digital methodologies and artificial intelligence in cultivating civic-patriotic competencies among students. The objectives of this study are as follows: 1. To articulate the challenges associated with civic-patriotic education for today's students. 2. To conduct a thorough analysis of the course "Personality in the System of Socio-Political Relations." 3. To evaluate various digital educational technologies and creative assignments aimed at enhancing the value-semantic dimension of students. 4. To assess the outcomes achieved through these initiatives. The authors present concrete examples of the course's implementation, highlighting its role in the development of the value-semantic sphere of prospective social educators. The discussion underscores the variety of creative tasks and the outcomes of their execution by students.
Downloads
References
Амонашвили Ш.А. Размышления о Гуманной Педагогике. М. : Издательский Дом Шалвы Амонашвили, 2001. 464 с.
Ананьев Б.Г. Психология и проблемы человекознания / под ред. А.А. Бодалева. М. : Институт практической психологии, 1996. 384 с.
Архангельский С.И. Учебный процесс в высшей школе, его закономерные основы и методы : учебно-метод. пособие. М. : Высшая школа, 1980. 368 с.
Бим-Бад Б.М., Петровский А.В. Образование в контексте социализации // Педагогика. 1996. № 1. С. 3–8.
Божович Л.И. Проблемы формирования личности / ред. и вступительная статья Д.И. Фельдштейна. М. : Институт практической психологии, 1995. 352 с.
Васильев Ф.П., Бармин А.Е. Сущность системы формирования гражданственности, патриотизма, правосознания и необходимость ее совершенствования // Евразийское пространство: экономика, право, общество. 2024. № 5. С. 76–79.
Загвязинский В.И. Теория обучения: современная интерпретация. М. : Academia, 2001. 192 с.
Зинченко В.П. Аффект и интеллект в образовании. М. : Тривола, 1995. 64 с.
Каган М.С. Философская теория ценности. СПб. : Петрополис, 1997. 205 с.
Коновалова Ю.О., Яськова А.В. Формирование патриотизма и гражданской позиции у студенческой молодежи // Педагогика. 2020. № 3. С. 38–47.
Купалова В.А. Формирование патриотизма и российской идентичности как ценностных ориентиров будущих педагогов // Сборник материалов XXII Свято-Троицких ежегодных международных академических чтения в Санкт-Петербурге : сборник докладов и сообщений, Санкт-Петербург, 25–28 мая 2022 года / отв. редактор В.А. Егоров. Ч. 2. СПб. : Русская христианская гуманитарная академия им. Ф.М. Достоевского, 2022. С. 309–316.
Леонтьев А.Н. Избранные психологические произведения : в 2 т. М. : Педагогика, 1983. Т. 1. 391 с.
Мясищев В.Н. Психология отношений / под ред. А.А. Бодалева. М. : Институт практической психологии, 1995. 356 с.
Ревенко Н.Л. Гражданско-патриотическое воспитание. Патриотическое воспитание молодежи: содержание и роль, методика // Приложение к журналу «Среднее профессиональное образование». 2022. № 5. С. 57–68.
Свинцова М.Н., Шишов И.А., Коротков М.А. Формирование гражданско-патриотической позиции студентов вуза с применением метода проектирования // Общество. Наука. Инновации (НПК-2019) : материалы XIX Всероссийской научно-практической конференции : в 4 т. Киров, 1–26 апреля 2019 г. Т. 3. Киров : Вятский гос. ун-т, 2019. С. 1025–1032.
Сергеев Е.А. Формирование гражданско-патриотических ценностей у студентов вуза // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2023. № 12 (226). С. 158–162.
Сидоренко О.В., Троян А.А. Проблемы и механизмы формирования ценностей гражданственности и патриотизма у молодежи в Хабаровском крае // Вестник Хабаровского государственного университета экономики и права. 2023. № 4(114). С. 92–98.
Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования – специалитет по специальности 44.05.01: Педагогика и психология девиантного поведения. Утвержден приказом Министерства науки и высшего образования Российской Федерации от 15 апреля 2021 г. № 297.
Шаронов А.А. Особенности формирования патриотических ценностей у молодежи в цифровом мире // Обзор педагогических исследований. 2021. Т. 3, № 5. С. 128–132.
Яновская М.Г. Эмоционально-ценностный подход в образовательном процессе // Вестник ВятГУ, 2009. № 4. С. 117–126.
References:
Amonashvili Sh.A. Razmyshlenija o Gumannoj Pedagogike. Moscow : Izdatel'skij Dom Shalvy Amonashvili, 2001. 464 p.
Anan'ev B.G. Psihologija i problemy chelovekoznanija. Pod red. A.A. Bodaleva. Moscow : Institut prakticheskoj psihologii, 1996. 384 p.
Arhangel'skij, S.I. Uchebnyj process v vysshej shkole, ego zakonomernye osnovy i metody. Ucheb. – metod. posobie. Moscow : Vyssh. Shkola, 1980. 368 p.
Bim-Bad B.M., Petrovskij A.V. Obrazovanie v kontekste socializacii. Pedagogika. 1996. No 1. P. 3–8.
Bozhovich L.I. Problemy formirovanija lichnosti. Red. i vstupitel'naja stat'ja D.I. Fel'dshtejna. Moscow : Institut prakticheskoj psihologii, 1995. 352 p.
Vasil'ev F.P., Barmin A.E. Sushhnost' sistemy formirovanija grazhdanstvennosti, patriotizma, pravosoznanija i neobhodimost' ee sovershenstvovanija. Evrazijskoe prostranstvo: jekonomika, pravo, obshhestvo. 2024. No 5. P. 76–79.
Zagvjazinskij V.I. Teorija obuchenija: sovremennaja interpretacija. Moscow : Academia, 2001. 192 p.
Zinchenko, V.P. Affekt i intellekt v obrazovanii. Moscow : Trivola, 1995. 64 p.
Kagan M.S. Filosofskaja teorija cennosti. Spb. : Petropolis, 1997. 205 p.
Konovalova Ju.O., Jas'kova A.V. Formirovanie patriotizma i grazhdanskoj pozicii u studencheskoj molodezhi. Pedagogika. 2020. No 3. P. 38–47.
Kupalova V.A. Formirovanie patriotizma i rossijskoj identichnosti kak cennostnyh orientirov budushhih pedagogov. Sbornik materialov XXII Svjato-Troickih ezhegodnyh mezhdunarodnyh akademicheskih chtenija v Sankt-Peterburge : Sbornik dokladov i soobshhenij, Sankt-Peterburg, 25–28 maja 2022 goda. Otv. redaktor V.A. Egorov. Tom Chast' 2. Spb. : Russkaja hristianskaja gumanitarnaja akademija im. F.M. Dostoevskogo, 2022. P. 309–316.
Leont'ev A.N. Izbr. psihol. proizvedenija: V 2-h t. Moscow : Pedagogika, 1983. Vol. 1. 391 p.
Mjasishhev V.N. Psihologija otnoshenij. Pod red. A.A. Bodaleva. Moscow : Institut prakticheskoj psihologii, 1995. 356 p.
Revenko N.L. Grazhdansko-Patrioticheskoe vospitanie Patrioticheskoe vospitanie molodezhi: soderzhanie i rol', metodika. Prilozhenie k zhurnalu «Srednee professional'noe obrazovanie». 2022. No 5. P. 57–68.
Svincova M.N., Shishov I.A., Korotkov M.A. Formirovanie grazhdansko-patrioticheskoj pozicii studentov vuza s primeneniem metoda proektirovanija. Obshhestvo. Nauka. Innovacii (NPK-2019): Sbornik statej XIX Vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konferencii: v 4-h tomah, Kirov, 01–26 aprelja 2019 goda. Tom 3. Kirov : Vjatskij gosudarstvennyj universitet, 2019. P. 1025–1032.
Sergeev E.A. Formirovanie grazhdansko-patrioticheskih cennostej u studentov vuza. Uchenye zapiski universiteta im. P.F. Lesgafta. 2023. No 12(226). P. 158–162.
Sidorenko O.V., Trojan A.A. Problemy i mehanizmy formirovanija cennostej grazhdanstvennosti i patriotizma u molodezhi v Habarovskom krae. Vestnik Habarovskogo gosudarstvennogo universiteta jekonomiki i prava. 2023. No 4(114). P. 92–98.
Federal'nyj gosudarstvennyj obrazovatel'nyj standart vysshego obrazovanija – specialitet po special'nosti 44.05.01 Pedagogika i psihologija deviantnogo povedenija. Utverzhden prikazom Ministerstva nauki i vysshego obrazovanija Rossijskoj Federacii ot 15 aprelja 2021 g. No 297.
Sharonov A.A. Osobennosti formirovanija patrioticheskih cennostej u molodezhi v cifrovom mire. Obzor pedagogicheskih issledovanij. 2021. Vol. 3, No 5. P. 128–132.
Janovskaja M.G. Jemocional'no-cennostnyj podhod v obrazovatel'nom processe. Vestnik VjatGU. 2009. No 4. P. 117–126.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).