ORGANIZATIONAL AND PEDAGOGICAL MODEL OF SOCIOADAPTIVE COMPETENCE DEVELOPMENT IN TEACHERS OF ADDITIONAL PHYSICAL EDUCATION AND SPORT ORIENTATION

УДК 374

  • Dmitry Valentinovich Smyshlyaev Kuzbass Center for Physical Education of Children Email: cd-80@mail.ru
  • Eduard Mikhailovich Kazin Kemerovo State University Email: kazin_valeol@mail.ru
  • Vladimir Vladimirovich Kirichenko MAOU "Secondary School No. 36" Email: kirichenkov68@gmail.com
Keywords: socioadaptive competence, teacher, additional physical education and sports orientation, model, professional development

Abstract

The specifics of the system of additional education require the constant development of a teacher in a specific subject area, as well as in psychology and pedagogy, therefore, the combination of purposeful specially organized postgraduate education with self–education is an indispensable condition for the effectiveness of the system of additional education for children.

 One of the most important competencies of a teacher, in our opinion, is socially adaptive competence, as the basis for the formation of socialization of students and building their personal potential.

The data obtained, combined with the analysis of literary sources, allowed the authors to build a pedagogical model for the development of socio-adaptive competence of a teacher of additional education of a physical culture and sports orientation, including a modern three-component system of advanced training of teaching staff, which is determined by the specifics of forms of organized motor activity, the chosen profile of sports activity, and aimed generally at activating psychophysical and cognitive functions an individual.

 It is shown that this system should take into account technologies for maintaining a high level of physical fitness, adaptive capabilities, and stress resistance of the body of students on the basis of improving the didactic, information technology, and psychological and pedagogical competence of the teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dmitry Valentinovich Smyshlyaev , Kuzbass Center for Physical Education of Children

Director

Eduard Mikhailovich Kazin, Kemerovo State University

Doctor of Biological Sciences, Professor,

leading researcher in the Department of Science and innovation department

Vladimir Vladimirovich Kirichenko , MAOU "Secondary School No. 36"

Candidate of Pedagogical Sciences, Head of the structural unit "Swimming pool"

References

Арлашева Л.В., Казин Э.М, Абаскалова Н.П., Семенкова Т.Н. Педагогические условия адаптивно-развивающего взаимодействия субъектов образования // Вестник психологии и педагогики АлтГУ. 2024. № 2. С. 1–16.

Бермус А.Г., Сериков В.В., Алтыникова Н.В. Содержание педагогического образования в современном мире: смыслы, проблемы, практики и перспективы развития // Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика. 2021. Т. 18. № 4. С. 667–691.

Захарьев Я.О., Захарьева Н.Н. Новый методический подход в преподавании материала с учетом типов вегетативной регуляции нервной системы учащихся // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2012. № 5. С. 73–76.

Игнатьева Г.А. Институциональный вектор развития опережающего дополнительного профессионального образования // Непрерывное образование. 2018. № 4(26). С. 4–9.

Кириченко В.В. Социально-адаптивная компетентность учителя физической культуры // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2024. № 2(54). С. 126–133.

Козак М.В. Совершенствование педагогического мастерства педагога // Учитель Кузбасса. 2023. № 1. С. 9–11.

Нерадовская О.Р. Непрерывное развитие профессионализма педагогов через использование акме-направленных форм взаимодействия//Профессиональное образование в России и за рубежом. 2018. № 4(32). С. 5–11.

Онтогенез. Адаптация. Здоровье. Образование: учебно-методический комплекс. Кн. II. Психолого-физиологические и социально-педагогические подходы к формированию здоровьесберегающей среды в основной и средней школе : учебно-методическое пособие / Под ред. Э.М. Казина. – Кемерово: Изд-во КРИПКиПРО, 2011. 695 с.

Працун, Э.В. Развитие здоровьесберегающей компетентности педагогов в образовательной инфраструктуре региона: дисс… к. пед. н.: 13.00.01. Кемерово, 2013. 213 с.

Развитие личностного потенциала субъектов образования в процессе здоровьесберегающего сопровождения: монография / Э.М. Казин, Н.П. Абаскалова, С.А. Дочкин [и др.]; под науч. ред. Э. М. Казина. М.: «Русское слово – учебник», 2023. 304 с.

Смышляев Д.В., Казин Э.М., Кириченко В.В., Панина Т. С., Кошко Н.Н. Развитие познавательной мотивации и адаптационного потенциала подростков в зависимости от условий проведения учебно-тренировочных занятий физической культурой и спортом в системе дополнительного образования // Сибирский педагогический журнал. 2023а. № 2. С. 122-136.

Смышляев Д.В., Казин Э.М., Кириченко В.В., Панина Т.С., Кошко Н.Н. Организация учебно-тренировочного процесса в системе дополнительного образования физкультурно-спортивной направленности с учетом особенностей спортивной профилизации и личностного потенциала индивида / // Сибирский педагогический журнал. 2023б. № 3. С. 46–58.

Смышляев Д.В., Кириченко В.В., Казин Э.М., Панина Т.С. Методологические предпосылки и методические условия профессионального развития педагогов дополнительного образования физкультурно-спортивной направленности // Вестник психологии и педагогики АлтГУ. 2024. № 3. С. 136–159.

Щенникова М. Ю., Клецов К. Г., Щенников А. Н. Организационно-методические условия реализации обучения специалистов физической культуры и спорта в рамках Федерального проекта // Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. 2023. № 8 (222). С. 393.

References:

Arlasheva L.V., Kazin E.M, Abaskalova N.P., Semenkova T.N. Pedagogicheskie uslovija adaptivno-razvivajushhego vzaimodejstvija sub#ektov obrazovanija. Vestnik psihologii i pedagogiki AltGU. 2024. No 2. P. 1–16.

Bermus A.G., Serikov V.V., Altynikova N.V. Soderzhanie pedagogicheskogo obrazovanija v sovremennom mire: smysly, problemy, praktiki i perspektivy razvitija. Vestnik RUDN. Serija: Psihologija i pedagogika. 2021. Vol. 18. No 4. P. 667–691.

Zahar'ev Ja.O., Zahar'eva N.N. Novyj metodicheskij podhod v prepodavanii materiala s uchetom tipov vegetativnoj reguljacii nervnoj sistemy uchashhihsja. Fizicheskaja kul'tura: vospitanie, obrazovanie, trenirovka. 2012. No 5. P. 73–76.

Ignat'eva G.A. Institucional'nyj vektor razvitija operezhajushhego dopolnitel'nogo professional'nogo obrazovanija. Nepreryvnoe obrazovanie. 2018. No 4(26). P. 4–9.

Kirichenko V.V. Social'no-adaptivnaja kompetentnost' uchitelja fizicheskoj kul'tury. Professional'noe obrazovanie v Rossii i za rubezhom. 2024. No 2(54). P. 126–133.

Kozak M.V. Sovershenstvovanie pedagogicheskogo masterstva pedagoga. Uchitel' Kuzbassa. 2023. No 1. P. 9–11.

Neradovskaja O.R. Nepreryvnoe razvitie professionalizma pedagogov cherez ispol'zovanie akme-napravlennyh form vzaimodejstvija. Professional'noe obrazovanie v Rossii i za rubezhom. 2018. No 4(32). P. 5–11.

Ontogenez. Adaptacija. Zdorov'e. Obrazovanie: uchebno-metodicheskij kompleks. Kn. II. Psihologo-fiziologicheskie i social'no-pedagogicheskie podhody k formirovaniju zdorov'esberegajushhej sredy v osnovnoj i srednej shkole : uchebno-metodicheskoe posobie. E.M. Kazina (Ed.). Kemerovo: Izd-vo KRIPKiPRO, 2011. 695 p.

Pracun, Je.V. Razvitie zdorov'esberegajushhej kompetentnosti pedagogov v obrazovatel'noj infrastrukture regiona: diss… k. ped. n.: 13.00.01. Kemerovo, 2013. 213 p.

Razvitie lichnostnogo potenciala sub#ektov obrazovanija v processe zdorov'esberegajushhego soprovozhdenija: monografija. E.M. Kazin, N.P. Abaskalova, S.A. Dochkin [Eds.).]. Moscow: ‘Russkoe slovo – uchebnik’, 2023. 304 p.

Smyshljaev D.V., Kazin E.M., Kirichenko V.V., Panina T. S., Koshko N.N. Razvitie poznavatel'noj motivacii i adaptacionnogo potenciala podrostkov v zavisimosti ot uslovij provedenija uchebno-trenirovochnyh zanjatij fizicheskoj kul'turoj i sportom v sisteme dopolnitel'nogo obrazovanija. Sibirskij pedagogicheskij zhurnal. 2023a. No 2. P. 122–136.

Smyshljaev D.V., Kazin E.M., Kirichenko V.V., Panina T.S., Koshko N.N. Organizacija uchebno-trenirovochnogo processa v sisteme dopolnitel'nogo obrazovanija fizkul'turno-sportivnoj napravlennosti s uchetom osobennostej sportivnoj profilizacii i lichnostnogo potenciala individa. Sibirskij pedagogicheskij zhurnal. 2023b. No 3. P. 46–58.

Smyshljaev D.V., Kirichenko V.V., Kazin E.M., Panina T.S. Metodologicheskie predposylki i metodicheskie uslovija professional'nogo razvitija pedagogov dopolnitel'nogo obrazovanija fizkul'turno-sportivnoj napravlennosti. Vestnik psihologii i pedagogiki AltGU. 2024. No 3. P. 136–159.

Shhennikova M. Ju., Klecov K. G., Shhennikov A. N. Organizacionno-metodicheskie uslovija realizacii obuchenija specialistov fizicheskoj kul'tury i sporta v ramkah Federal'nogo proekta. Uchenye zapiski universiteta imeni P.F. Lesgafta. 2023. No 8 (222). P. 393.

Published
2024-12-24
How to Cite
1. Smyshlyaev D. V., Kazin E. M., Kirichenko V. V. ORGANIZATIONAL AND PEDAGOGICAL MODEL OF SOCIOADAPTIVE COMPETENCE DEVELOPMENT IN TEACHERS OF ADDITIONAL PHYSICAL EDUCATION AND SPORT ORIENTATION // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2024. Vol. 6. № 4. P. 91-106. URL: https://bppasu.ru/article/view/16672.