ORGANIZATIONAL AND PEDAGOGICAL MODEL OF SOCIOADAPTIVE COMPETENCE DEVELOPMENT IN TEACHERS OF ADDITIONAL PHYSICAL EDUCATION AND SPORT ORIENTATION
УДК 374
Abstract
The specifics of the system of additional education require the constant development of a teacher in a specific subject area, as well as in psychology and pedagogy, therefore, the combination of purposeful specially organized postgraduate education with self–education is an indispensable condition for the effectiveness of the system of additional education for children.
One of the most important competencies of a teacher, in our opinion, is socially adaptive competence, as the basis for the formation of socialization of students and building their personal potential.
The data obtained, combined with the analysis of literary sources, allowed the authors to build a pedagogical model for the development of socio-adaptive competence of a teacher of additional education of a physical culture and sports orientation, including a modern three-component system of advanced training of teaching staff, which is determined by the specifics of forms of organized motor activity, the chosen profile of sports activity, and aimed generally at activating psychophysical and cognitive functions an individual.
It is shown that this system should take into account technologies for maintaining a high level of physical fitness, adaptive capabilities, and stress resistance of the body of students on the basis of improving the didactic, information technology, and psychological and pedagogical competence of the teacher.
Downloads
References
Арлашева Л.В., Казин Э.М, Абаскалова Н.П., Семенкова Т.Н. Педагогические условия адаптивно-развивающего взаимодействия субъектов образования // Вестник психологии и педагогики АлтГУ. 2024. № 2. С. 1–16.
Бермус А.Г., Сериков В.В., Алтыникова Н.В. Содержание педагогического образования в современном мире: смыслы, проблемы, практики и перспективы развития // Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика. 2021. Т. 18. № 4. С. 667–691.
Захарьев Я.О., Захарьева Н.Н. Новый методический подход в преподавании материала с учетом типов вегетативной регуляции нервной системы учащихся // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2012. № 5. С. 73–76.
Игнатьева Г.А. Институциональный вектор развития опережающего дополнительного профессионального образования // Непрерывное образование. 2018. № 4(26). С. 4–9.
Кириченко В.В. Социально-адаптивная компетентность учителя физической культуры // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2024. № 2(54). С. 126–133.
Козак М.В. Совершенствование педагогического мастерства педагога // Учитель Кузбасса. 2023. № 1. С. 9–11.
Нерадовская О.Р. Непрерывное развитие профессионализма педагогов через использование акме-направленных форм взаимодействия//Профессиональное образование в России и за рубежом. 2018. № 4(32). С. 5–11.
Онтогенез. Адаптация. Здоровье. Образование: учебно-методический комплекс. Кн. II. Психолого-физиологические и социально-педагогические подходы к формированию здоровьесберегающей среды в основной и средней школе : учебно-методическое пособие / Под ред. Э.М. Казина. – Кемерово: Изд-во КРИПКиПРО, 2011. 695 с.
Працун, Э.В. Развитие здоровьесберегающей компетентности педагогов в образовательной инфраструктуре региона: дисс… к. пед. н.: 13.00.01. Кемерово, 2013. 213 с.
Развитие личностного потенциала субъектов образования в процессе здоровьесберегающего сопровождения: монография / Э.М. Казин, Н.П. Абаскалова, С.А. Дочкин [и др.]; под науч. ред. Э. М. Казина. М.: «Русское слово – учебник», 2023. 304 с.
Смышляев Д.В., Казин Э.М., Кириченко В.В., Панина Т. С., Кошко Н.Н. Развитие познавательной мотивации и адаптационного потенциала подростков в зависимости от условий проведения учебно-тренировочных занятий физической культурой и спортом в системе дополнительного образования // Сибирский педагогический журнал. 2023а. № 2. С. 122-136.
Смышляев Д.В., Казин Э.М., Кириченко В.В., Панина Т.С., Кошко Н.Н. Организация учебно-тренировочного процесса в системе дополнительного образования физкультурно-спортивной направленности с учетом особенностей спортивной профилизации и личностного потенциала индивида / // Сибирский педагогический журнал. 2023б. № 3. С. 46–58.
Смышляев Д.В., Кириченко В.В., Казин Э.М., Панина Т.С. Методологические предпосылки и методические условия профессионального развития педагогов дополнительного образования физкультурно-спортивной направленности // Вестник психологии и педагогики АлтГУ. 2024. № 3. С. 136–159.
Щенникова М. Ю., Клецов К. Г., Щенников А. Н. Организационно-методические условия реализации обучения специалистов физической культуры и спорта в рамках Федерального проекта // Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. 2023. № 8 (222). С. 393.
References:
Arlasheva L.V., Kazin E.M, Abaskalova N.P., Semenkova T.N. Pedagogicheskie uslovija adaptivno-razvivajushhego vzaimodejstvija sub#ektov obrazovanija. Vestnik psihologii i pedagogiki AltGU. 2024. No 2. P. 1–16.
Bermus A.G., Serikov V.V., Altynikova N.V. Soderzhanie pedagogicheskogo obrazovanija v sovremennom mire: smysly, problemy, praktiki i perspektivy razvitija. Vestnik RUDN. Serija: Psihologija i pedagogika. 2021. Vol. 18. No 4. P. 667–691.
Zahar'ev Ja.O., Zahar'eva N.N. Novyj metodicheskij podhod v prepodavanii materiala s uchetom tipov vegetativnoj reguljacii nervnoj sistemy uchashhihsja. Fizicheskaja kul'tura: vospitanie, obrazovanie, trenirovka. 2012. No 5. P. 73–76.
Ignat'eva G.A. Institucional'nyj vektor razvitija operezhajushhego dopolnitel'nogo professional'nogo obrazovanija. Nepreryvnoe obrazovanie. 2018. No 4(26). P. 4–9.
Kirichenko V.V. Social'no-adaptivnaja kompetentnost' uchitelja fizicheskoj kul'tury. Professional'noe obrazovanie v Rossii i za rubezhom. 2024. No 2(54). P. 126–133.
Kozak M.V. Sovershenstvovanie pedagogicheskogo masterstva pedagoga. Uchitel' Kuzbassa. 2023. No 1. P. 9–11.
Neradovskaja O.R. Nepreryvnoe razvitie professionalizma pedagogov cherez ispol'zovanie akme-napravlennyh form vzaimodejstvija. Professional'noe obrazovanie v Rossii i za rubezhom. 2018. No 4(32). P. 5–11.
Ontogenez. Adaptacija. Zdorov'e. Obrazovanie: uchebno-metodicheskij kompleks. Kn. II. Psihologo-fiziologicheskie i social'no-pedagogicheskie podhody k formirovaniju zdorov'esberegajushhej sredy v osnovnoj i srednej shkole : uchebno-metodicheskoe posobie. E.M. Kazina (Ed.). Kemerovo: Izd-vo KRIPKiPRO, 2011. 695 p.
Pracun, Je.V. Razvitie zdorov'esberegajushhej kompetentnosti pedagogov v obrazovatel'noj infrastrukture regiona: diss… k. ped. n.: 13.00.01. Kemerovo, 2013. 213 p.
Razvitie lichnostnogo potenciala sub#ektov obrazovanija v processe zdorov'esberegajushhego soprovozhdenija: monografija. E.M. Kazin, N.P. Abaskalova, S.A. Dochkin [Eds.).]. Moscow: ‘Russkoe slovo – uchebnik’, 2023. 304 p.
Smyshljaev D.V., Kazin E.M., Kirichenko V.V., Panina T. S., Koshko N.N. Razvitie poznavatel'noj motivacii i adaptacionnogo potenciala podrostkov v zavisimosti ot uslovij provedenija uchebno-trenirovochnyh zanjatij fizicheskoj kul'turoj i sportom v sisteme dopolnitel'nogo obrazovanija. Sibirskij pedagogicheskij zhurnal. 2023a. No 2. P. 122–136.
Smyshljaev D.V., Kazin E.M., Kirichenko V.V., Panina T.S., Koshko N.N. Organizacija uchebno-trenirovochnogo processa v sisteme dopolnitel'nogo obrazovanija fizkul'turno-sportivnoj napravlennosti s uchetom osobennostej sportivnoj profilizacii i lichnostnogo potenciala individa. Sibirskij pedagogicheskij zhurnal. 2023b. No 3. P. 46–58.
Smyshljaev D.V., Kirichenko V.V., Kazin E.M., Panina T.S. Metodologicheskie predposylki i metodicheskie uslovija professional'nogo razvitija pedagogov dopolnitel'nogo obrazovanija fizkul'turno-sportivnoj napravlennosti. Vestnik psihologii i pedagogiki AltGU. 2024. No 3. P. 136–159.
Shhennikova M. Ju., Klecov K. G., Shhennikov A. N. Organizacionno-metodicheskie uslovija realizacii obuchenija specialistov fizicheskoj kul'tury i sporta v ramkah Federal'nogo proekta. Uchenye zapiski universiteta imeni P.F. Lesgafta. 2023. No 8 (222). P. 393.
Copyright (c) 2024 Дмитрий Валентинович Смышляев, Эдуард Михайлович Казин, Владимир Владимирович Кириченко

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).