THE INFLUENCE OF MATERNAL DEPRIVATION ON SOCIAL ORPHANS WORLDVIEW
УДК159.92
Abstract
In this article, an attempt is made to substantiate the influence of maternal deprivation on the characteristics of constructing the image of the world of children on the basis of an analysis of the visual activity (drawing) of social orphans. The practical significance of this report lies in the fact that an attempt is made to determine the main directions of leveling the pathogenic psychological consequences of the violation of the child-parent community in social orphans.
Downloads
References
Акинфеева О.А., Ильин В.А. Материнская депривация как основной детерминант формирования диффузной идентичности личности и нарушенной самооценки. // Международный «ВЕСТНИК НАУКИ». 2024. Т. 2, № 2 (71). С. 326–344.
Алексеева И.А., Новосельский И.Г. Жестокое обращение с ребенком. Причины. Последствия. Помощь. М. : Национальный фонд защиты детей от жестокого обращения, 2013. 213 с.
Алексеева И.А., Новосельский И.Г. Реабилитационная работа сдетьми, пережившими травму, в условиях организаций для детей-сирот идетей, оставшихся без попечения родителей. М. : Мегафон, 2015. 231с.
Ананьев, Б.Г. Достоевский и психология. В кн.: Б. Г. Ананьев. Психология человека. Избранное. СПб. : Международная академия психологических наук, 1997. С. 79–89.
Андреева Г.М. Образ мира и/или реальный мир? // Вестник психологии. 2013. № 3. С.33–43.
Альперович В.Д. Представление личности о других людях в связи с её «образом мира» и «картиной мира» // Гуманитарий: актуальные проблемы гуманитарной науки и образования. 2020. Т. 20, № 3. С. 334–346.
Альперович В.Д. Субъективный «образ мира»: сравнительный анализ концептуальных моделей // Психология и Психотехнология. 2023. № 4 С.104–117.
Бахтин М.М. Философская эстетика 1920-х годов. Собрание сочинений в 7 т., т.1. М. : Русские словари. Языки славянской культуры, 1997. С. 118.
Брюс Перри, Салавиц Майя. Мальчик, которого растили как собаку. 2021, М. : Изд-во Бомбора. 446с.
Выготский Л.С. Вопросы детской психологии. СПб : Союз, 1999. 224с.
Зинченко В.П. От генеза ощущений к образу мира /Сб. статей «А.Н. Леонтьев и современная психология». М. : Изд-во МГУ, 1983. 288 с.
Кузьмишко А.А. Проявление материнской депривации в процессе семейного воспитания // Международный научный журнал «Вестник науки». 2024. Т.4. № 4 (73).С. 529–532.
Леонтьев А.Н. Образ мира как мера человека. Восприятие и мировосприятие – условие его существования и развития // Мир психологии. 2003. № 4. С.10–18.
Мухина В.С. Психологическая помощь детям, воспитывающихся в учреждениях интернатного типа // Вопросы психологии. 1989. № 1. С. 32–39.
Повстян Л.А. К вопросу об особенностях формирования автобиографической памяти у детей, оставшихся без попечения родителей // Вестник психологии и педагогики Алтайского госуниверситета. 2022. № 4. С.79–87.
Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Основы психологической антропологии. Психология развития субъективной реальности в онтогенезе. М. : «Школа—Пресс, 2000. 416с.
Смирнов С.Д. Миры образов и образ мира как парадигма психологического мышления // Мир психологии. 2003. № 46. С.18–40.
Тесленко А.Н. Социальное сиротство : девиантологический анализ личностных мотивов отказа от ребенка. // Российский девиантологический журнал. 2022. № 2(4). С. 386–396.
Супрун А.П., Янова Н.Г., Носов К.А. Метапсихология. М. : Книжный дом «ЛИБРОКОМ», 2019. 510 с.
Швецова А.А. Профилактика социального сиротства: социально опасная семья, как фактор возникновения социального сиротства. //Вестник магистратуры. 2022. №4-4 (127). С. 118–119.
Эльконин Д.Б. Введение в психологию развития (в традициях культурно-исторической традиции Л.С. Выготского). М. : Тривола, 1994–168с.
References:
Akinfeeva O.A., Il'in V.A. Materinskaja deprivacija kak osnovnoj determinant formirovanija diffuznoj identichnosti lichnosti i narushennoj samoocenki. Mezhdunarodnyj Vestnik Nauki. 2024. Vol. 2, No 2 (71). P. 326–344.
AlekseevaI.A., Novosel'skijI.G. Zhestokoeobrashheniesrebenkom. Prichiny. Posledstvija. Pomoshh'. Moscow: Nacional'nyj fond zashhity detej ot zhestokogo obrashhenija, 2013. 213 p.
Alekseeva I.A., Novosel'skij I.G. Reabilitacionnaja rabota s det'mi, perezhivshimi travmu, v uslovijah organizacij dlja detej-sirot i detej, ostavshihsja bez popechenija roditelej. Moscow: Megafon, 2015. 231 p.
Anan'ev, B.G. Dostoevskij i psihologija. V kn.: B. G. Anan'ev. Psihologija cheloveka. Izbrannoe. SPb.: Mezhdunarodnaja akademija psihologicheskih nauk, 1997. P. 79–89.
Andreeva G.M. Obraz mira i/ili real'nyj mir? Vestnik psihologii. 2013. No 3. P. 33–43.
Al'perovich V.D. Predstavlenie lichnosti o drugih ljudjah v svjazi s ejo ‘obrazom mira’ i ‘kartinoj mira’. Gumanitarij: aktual'nye problemy gumanitarnoj nauki i obrazovanija. 2020. Vol. 20, No 3. P. 334–346.
Al'perovich V.D. Subyektivnyj ‘obraz mira’: sravnitel'nyj analiz konceptual'nyh modelej. Psihologija i Psihotehnologija. 2023. No 4. P. 104–117.
Bahtin M.M. Filosofskaja jestetika 1920-h godov. Sobranie sochinenij v 7 t., t. 1. Moscow: Russkie slovari. Jazyki slavjanskoj kul'tury, 1997. No. 118.
Brjus Perri, Salavic Majja. Mal'chik, kotorogo rastili kak sobaku. 2021, Moscow: Izd-vo Bombora. 446 p.
Vygotskij L.S. Voprosy detskoj psihologii. SPb: Sojuz, 1999. 224 p.
Zinchenko V.P. Ot geneza oshhushhenij k obrazu mira. Sb. statej ‘A.N. Leont'ev i sovremennaja psihologija’. Moscow: Izd-vo MGU, 1983. 288 p.
Kuz'mishko A.A. Projavlenie materinskoj deprivacii v processe semejnogo vospitanija. Mezhdunarodnyj nauchnyj zhurnal Vestnik nauki. 2024. Vol. 4. No 4 (73). P. 529–532.
Leont'ev A.N. Obraz mira kak mera cheloveka. Vosprijatie i mirovosprijatie – uslovie ego sushhestvovanija i razvitija. Mir psihologii. 2003. No 4. P.10–18.
Muhina V.S. Psihologicheskaja pomoshh' detjam, vospityvajushhihsja v uchrezhdenijah internatnogo tipa. Voprosy psihologii. 1989. No 1. P. 32–39.
Povstjan L.A. K voprosu ob osobennostjah formirovanija avtobiograficheskoj pamjati u detej, ostavshihsja bez popechenija roditelej. Vestnik psihologii i pedagogiki Altajskogo gosuniversiteta. 2022. No 4. P.79–87.
Slobodchikov V.I., Isaev E.I. Osnovy psihologicheskoj antropologii. Psihologija razvitija sub#ektivnoj real'nosti v ontogeneze. Moscow: ‘Shkola-Press’, 2000. 416 p.
Smirnov S.D. Miry obrazov i obraz mira kak paradigma psihologicheskogo myshlenija. Mir psihologii. 2003. No 46. P.18–40.
Teslenko A.N. Social'noe sirotstvo : deviantologicheskij analiz lichnostnyh motivov otkaza ot rebenka. Rossijskij deviantologicheskij zhurnal. 2022. № 2(4). P. 386–396.
Suprun A.P., Janova N.G., Nosov K.A. Metapsihologija. Moscow: Knizhnyj dom LIBROKOM, 2019. 510 p.
Shvecova A.A. Profilaktika social'nogo sirotstva: social'no opasnaja sem'ja, kak faktor vozniknovenija social'nogo sirotstva. Vestnik magistratury. 2022. No 4-4 (127). P. 118–119.
Jel'konin D.B. Vvedenie v psihologiju razvitija (v tradicijah kul'turno-istoricheskoj tradicii L.S. Vygotskogo). Moscow: Trivola, 1994–168 p.
Copyright (c) 2024 Людмила Александровна Повстян

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).