GENDER CHARACTERISTICS OF SELF-MONITORING IN ADOLESCENCE: THE ROLE OF APPROVAL NEEDS

УДК 159.9

  • Nadezhda Zakharovna Kaigorodova Altai State University Email: kaigorodova56@gmail.com
  • Tatyana Gennadyevna Volkova Altai State University Email: v.t.g@mail.ru
  • Elena Nikolaevna Kursakova Barnaul Institute of Law Email: en-kursakova@yandex.ru
Keywords: self-monitoring, self-presentation, approval motivation, boys and girls.

Abstract

Throughout our lives, we engage in interactions with others, and an essential aspect of this process is our ability to perceive ourselves and our actions from an external perspective. This involves evaluating how our behaviors are perceived by others and adjusting our actions accordingly—a skill known as self-monitoring. In adolescence, the development of this ability can significantly influence academic success, particularly at the onset of educational experiences.

The purpose of this study was to examine the self-monitoring behaviors of first-year students. Our findings reveal that boys exhibit a notably higher level of self-monitoring compared to girls. Furthermore, we discovered a substantial positive correlation between self-monitoring and the motivation for approval, which was consistently observed in both male and female participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nadezhda Zakharovna Kaigorodova , Altai State University

Doctor of Biological Sciences, Professor of the Department of General and Applied Psychology

Tatyana Gennadyevna Volkova , Altai State University

Candidate of psychological sciences, associate professor

Elena Nikolaevna Kursakova , Barnaul Institute of Law

Candidate of Historical Sciences, Associate Professor

References

Даниленко Л.П. Особенности социально-психологической адаптации студентов при вхождении в вузовскую среду // Вестник Московского государственного университета. Серия: Психологические науки. 2020. № 1. С. 101–109.

Мамина В.П. Особенности социально-психологической адаптации студентов первого года обучения медицинского вуза // Общество: социология, психология, педагогика. 2021. №. 7. С. 67–70. URL: https://doi.org/10.24158/spp.2021.7.11.

Матьяш О.И., Погольша В.М., Казаринова Н. В., Биби С.А., Зарицкая Ж.В. Межличностная коммуникация: теория и жизнь. СПб. : Речь, 2011. 560 с.

Никитина А.В. Самомониторинг как одна из форм мониторинга общения // Известия ВГПУ. 2013. № 4(79). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/samomonitoring-kak-odna-iz-form-monitoringa-obscheniya

Полежаева Е.А. Шкала самомониторинга и возможности её применения // Психологическая диагностика. 2006. № 1. С. 3–32.

Полежаева Е.А. Комплексность и негомогенность феномена самомониторинга. Часть 1. // Психологические исследования: электрон. науч. журн. 2009. № 3(5). URL: http://psystudy.ru

Полежаева Е.А. Комплексность и негомогенность феномена самомониторинга. Часть 2. // Психологические исследования: электрон. науч. журн. 2009. N 4(6). URL: https://www.researchgate.net/publication/359101598_Kompleksnost_i_negomogennost_fenomena_samomonitoringa_Cast_2

Разин В.В. Половые особенности эмоционального интеллекта личности студентов / Сборник научных трудов участников V межвузовской научно-практической конференции «Актуальные проблемы психологии и педагогики»; под общей редакцией Н.Б. Карабущенко, Н.Л. Сунгуровой.М. : Изд-во РУДН, 2020. С. 240–252.

Савин Е. Ю. Соотношение самомониторинга и коммуникативной рефлексии у студентов вуза // Мир науки. Педагогика и психология. 2022 № 1. URL: https://mir-nauki.com/PDF/23PSMN122.pdf

Шляпников В.Н. Половые различия в состоянии волевой регуляции у представителей маскулинных и фемининных национальных культур РФ и СНГ // Экспериментальная психология. 2020. Том. 13, № 2. С. 139–152. URL: https://doi:10.17759/exppsy.2020130210

Snyder M. Self-monitoring of expressive behavior // Journal of Personality and Social Psychology. 1974. Vol. 30. P. 526–537.

References:

Danilenko L.P. Osobennosti social'no-psihologicheskoj adapta-cii studentov pri vhozhdenii v vuzovskuju sredu. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo universiteta. Serija: Psihologicheskie nauki. 2020. No 1. P. 101–109.

Mamina V.P. Osobennosti social'no-psihologicheskoj adaptacii studentov pervogo goda obuchenija medicinskogo vuza. Obshhestvo: sociolo-gija, psihologija, pedagogika. 2021. No 7. P. 67–70. URL: https://doi.org/10.24158/spp.2021.7.11.

Mat'jash O.I., Pogol'sha V.M., Kazarinova N. V., Bibi S.A., Zaric-kaja Zh.V. Mezhlichnostnaja kommunikacija: teorija i zhizn'. SPb. : Rech', 2011. 560 p.

Nikitina A.V. Samomonitoring kak odna iz form monitoringa obshhenija. Izvestija VGPU. 2013. No 4(79). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/samomonitoring-kak-odna-iz-form-monitoringa-obscheniya

Polezhaeva E.A. Shkala samomonitoringa i vozmozhnosti ejo prime-nenija. Psihologicheskaja diagnostika. 2006. No 1. P. 3–32.

Polezhaeva E.A. Kompleksnost' i negomogennost' fenomena samo-monitoringa. Chast' 1. Psihologicheskie issledovanija: jelektron. nauch. zhurn. 2009. No 3(5). URL: http://psystudy.ru

Polezhaeva E.A. Kompleksnost' i negomogennost' fenomena samo-monitoringa. Chast' 2. Psihologicheskie issledovanija: jelektron. nauch. zhurn. 2009. No 4(6). URL: https://www.researchgate.net/publication/359101598_Kompleksnost_i_negomogennost_fenomena_samomonitoringa_Cast_2

Razin V.V. Polovye osobennosti jemocional'nogo intellekta lich-nosti studentov. Sbornik nauchnyh trudov uchastnikov V mezhvuzovskoj nauchno-prakticheskoj konferencii «Aktual'nye problemy psihologii i pe-dagogiki»; pod obshhej redakciej N.B. Karabushhenko, N.L. Sungurovoj. M. : Izd-vo RUDN, 2020. P. 240–252.

Savin E. Ju. Sootnoshenie samomonitoringa i kommunikativnoj refleksii u studentov vuza. Mir nauki. Pedagogika i psihologija. 2022. No 1. URL: https://mir-nauki.com/PDF/23PSMN122.pdf

Shljapnikov V.N. Polovye razlichija v sostojanii volevoj reguljacii u predstavitelej maskulinnyh i femininnyh nacional'nyh kul'tur RF i SNG. Jeksperimental'naja psihologija. 2020. Vol. 13, No 2. P. 139–152. URL: https://doi:10.17759/exppsy.2020130210

Snyder M. Self-monitoring of expressive behavior. Journal of Person-ality and Social Psychology. 1974. Vol. 30. P. 526–537.

Published
2024-09-24
How to Cite
1. Kaigorodova N. Z., Volkova T. G., Kursakova E. N. GENDER CHARACTERISTICS OF SELF-MONITORING IN ADOLESCENCE: THE ROLE OF APPROVAL NEEDS // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2024. Vol. 6. № 3. P. 74-82. URL: https://bppasu.ru/article/view/15863.

Most read articles by the same author(s)