DIGITAL EDUCATION: FORECASTS AND PROSPECTS
УДК 378.14
Abstract
The article highlights the problem of forecasting the prospective guidelines for the development of the national education institute in the aspect of its digital transformation. The trends of the digital service introduction in education on the way to achieving "digital maturity" are substantiated. The pilot study results of the introducing digital service advantages in education based on an online survey are presented. Conclusions are drawn and the key advantages of the digital format of educational process building as a promising driver of country's socio-economic development in the context of the national program's "Digital Economy of the Russian Federation" implementation are identified.
Downloads
References
Кущева Н.Б., Терехова В.И. Цифровое обучение и роль преподавателя высшей школы в реализации электронного обучения // Мир науки. Педагогика и психология. 2019. Т. 7. № 2. С. 17.
Национальная программа «Цифровая экономика Российской Федерации»: утв. распоряжением Правительства Российской Федерации от 28.07.2017 г. № 1632-р. URL: https://digital.gov.ru/ru/activity/directions/858/
Об утверждении стратегического направления в области цифровой трансформации науки и высшего образования: утв. распоряжением Правительства Российской Федерации от 21.12.2021 г. № 3759-р. URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/403203308/
Исследование российского рынка онлайн-образования. URL: https://innoagency.ru/files/Issledovanie_rynka_rossiyskogo_online_obrazovania_2020.pdf
Liberty Marketing: официальный сайт. Екатеринбург. URL: https://liberty7.ru
Луценко Н.О. Преимущества и риски внедрения современных информационных технологий в систему высшего образования // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2019. № 11 (177). С. 243–247.
Белый Е.М., Мингачева Л.Р., Романова И.Б. Конкурентные преимущества вузов: классификация с позиций стейкхолдерменеджмента // Современные проблемы науки и образования. 2012. № 5. С. 268.
Вайндорф-Сысоева М.Е., Субочева М.Л. «Цифровое образование» как системообразующая категория: подходы к определению // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2018. № 3. С. 25–36.
Кузина Г.П. Концепция цифровой трансформации классического университета в «цифровой университет» // E-Management. 2020. Т. 3. № 2. С. 89–96.
Методологические основы формирования современной цифровой образовательной среды: монография. 2018. URL: http://scipro.ru/conf/monographeeducation-1.pdf
References:
Kushcheva N.B., Terekhova V.I. Cifrovoe obuchenie i rol' prepodavatelya vysshej shkoly v realizacii elektronnogo obucheniya // Mir nauki. Pedagogika i psihologiya. 2019. T. 7. No. 2. P. 17.
Nacional'naya programma «Cifrovaya ekonomika Rossijskoj Federacii»: utv. rasporyazheniem Pravitel'stva Rossijskoj Federacii ot 28.07.2017 g. No. 1632-r. URL: https://digital.gov.ru/ru/activity/directions/858/
Ob utverzhdenii strategicheskogo napravleniya v oblasti cifrovoj transformacii nauki i vysshego obrazovaniya: utv. rasporyazheniem Pravitel'stva Rossijskoj Federacii ot 21.12.2021 g. № 3759-r. URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/403203308/
Issledovanie rossijskogo rynka onlajn-obrazovaniya. URL: https://innoagency.ru/files/Issledovanie_rynka_rossiyskogo_online_obrazovania_2020.pdf
Liberty Marketing: oficial'nyj sajt. Ekaterinburg. URL: https://liberty7.ru
Lucenko N.O. Preimushchestva i riski vnedreniya sovremennyh informacionnyh tekhnologij v sistemu vysshego obrazovaniya // Uchenye zapiski universiteta im. P.F. Lesgafta. 2019. No. 11(177). P. 243–247.
Belyj E.M., Mingacheva L.R., Romanova I.B. Konkurentnye preimushchestva vuzov: klassifikaciya s pozicij stejkkholdermenedzhmenta // Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya. 2012. No. 5. P. 268.
Vajndorf-Sysoeva M.E., Subocheva M.L. «Cifrovoe obrazovanie» kak sistemoobrazuyushchaya kategoriya: podhody k opredeleniyu // Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo oblastnogo universiteta. Seriya: Pedagogika. 2018. No. 3. P. 25–36.
Kuzina G.P. Koncepciya cifrovoj transformacii klassicheskogo universiteta v «cifrovoj universitet» // E-Management. 2020. T. 3. No. 2. P. 89–96.
Metodologicheskie osnovy formirovaniya sovremennoj cifrovoj obrazovatel'noj sredy : monografiya. 2018. URL: http://scipro.ru/conf/monographeeducation-1.pdf
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).