DIGITAL EDUCATION: FORECASTS AND PROSPECTS

УДК 378.14

  • Tatiana Nikolaevna Poddubnaya Kuban State University of Physical Education, Sports and Tourism Email: tpodd@mail.ru
  • Evgeniya Viktorovna Polzikova Kuban State University of Physical Education, Sports and Tourism Email: janepopernyak@yandex.ru
  • Elena Leonidovna Zadneprovskaya Kuban State University of Physical Education, Sports and Tourism Email: ele-zadnepr@yandex.ru
Keywords: digital economy, digitalization, advantages of digital education, Industry 4.0, online education, digital learning, prospects of digital education

Abstract

The article highlights the problem of forecasting the prospective guidelines for the development of the national education institute in the aspect of its digital transformation. The trends of the digital service introduction in education on the way to achieving "digital maturity" are substantiated. The pilot study results of the introducing  digital service advantages in education based on an online survey are presented. Conclusions are drawn and the key advantages of the digital format of educational process building as a promising driver of country's socio-economic development  in the context of the national program's "Digital Economy of the Russian Federation" implementation are identified.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiana Nikolaevna Poddubnaya, Kuban State University of Physical Education, Sports and Tourism

Doctor of Education, Professor

Evgeniya Viktorovna Polzikova, Kuban State University of Physical Education, Sports and Tourism

Candidate of Education, Associate Professor

Elena Leonidovna Zadneprovskaya , Kuban State University of Physical Education, Sports and Tourism

Candidate of Economics, Associate Professor

References

Кущева Н.Б., Терехова В.И. Цифровое обучение и роль преподавателя высшей школы в реализации электронного обучения // Мир науки. Педагогика и психология. 2019. Т. 7. № 2. С. 17.

Национальная программа «Цифровая экономика Российской Федерации»: утв. распоряжением Правительства Российской Федерации от 28.07.2017 г. № 1632-р. URL: https://digital.gov.ru/ru/activity/directions/858/

Об утверждении стратегического направления в области цифровой трансформации науки и высшего образования: утв. распоряжением Правительства Российской Федерации от 21.12.2021 г. № 3759-р. URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/403203308/

Исследование российского рынка онлайн-образования. URL: https://innoagency.ru/files/Issledovanie_rynka_rossiyskogo_online_obrazovania_2020.pdf

Liberty Marketing: официальный сайт. Екатеринбург. URL: https://liberty7.ru

Луценко Н.О. Преимущества и риски внедрения современных информационных технологий в систему высшего образования // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2019. № 11 (177). С. 243–247.

Белый Е.М., Мингачева Л.Р., Романова И.Б. Конкурентные преимущества вузов: классификация с позиций стейкхолдерменеджмента // Современные проблемы науки и образования. 2012. № 5. С. 268.

Вайндорф-Сысоева М.Е., Субочева М.Л. «Цифровое образование» как системообразующая категория: подходы к определению // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2018. № 3. С. 25–36.

Кузина Г.П. Концепция цифровой трансформации классического университета в «цифровой университет» // E-Management. 2020. Т. 3. № 2. С. 89–96.

Методологические основы формирования современной цифровой образовательной среды: монография. 2018. URL: http://scipro.ru/conf/monographeeducation-1.pdf

References:

Kushcheva N.B., Terekhova V.I. Cifrovoe obuchenie i rol' prepodavatelya vysshej shkoly v realizacii elektronnogo obucheniya // Mir nauki. Pedagogika i psihologiya. 2019. T. 7. No. 2. P. 17.

Nacional'naya programma «Cifrovaya ekonomika Rossijskoj Federacii»: utv. rasporyazheniem Pravitel'stva Rossijskoj Federacii ot 28.07.2017 g. No. 1632-r. URL: https://digital.gov.ru/ru/activity/directions/858/

Ob utverzhdenii strategicheskogo napravleniya v oblasti cifrovoj transformacii nauki i vysshego obrazovaniya: utv. rasporyazheniem Pravitel'stva Rossijskoj Federacii ot 21.12.2021 g. № 3759-r. URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/403203308/

Issledovanie rossijskogo rynka onlajn-obrazovaniya. URL: https://innoagency.ru/files/Issledovanie_rynka_rossiyskogo_online_obrazovania_2020.pdf

Liberty Marketing: oficial'nyj sajt. Ekaterinburg. URL: https://liberty7.ru

Lucenko N.O. Preimushchestva i riski vnedreniya sovremennyh informacionnyh tekhnologij v sistemu vysshego obrazovaniya // Uchenye zapiski universiteta im. P.F. Lesgafta. 2019. No. 11(177). P. 243–247.

Belyj E.M., Mingacheva L.R., Romanova I.B. Konkurentnye preimushchestva vuzov: klassifikaciya s pozicij stejkkholdermenedzhmenta // Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya. 2012. No. 5. P. 268.

Vajndorf-Sysoeva M.E., Subocheva M.L. «Cifrovoe obrazovanie» kak sistemoobrazuyushchaya kategoriya: podhody k opredeleniyu // Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo oblastnogo universiteta. Seriya: Pedagogika. 2018. No. 3. P. 25–36.

Kuzina G.P. Koncepciya cifrovoj transformacii klassicheskogo universiteta v «cifrovoj universitet» // E-Management. 2020. T. 3. No. 2. P. 89–96.

Metodologicheskie osnovy formirovaniya sovremennoj cifrovoj obrazovatel'noj sredy : monografiya. 2018. URL: http://scipro.ru/conf/monographeeducation-1.pdf

Published
2022-06-21
How to Cite
1. Poddubnaya T. N., Polzikova E. V., Zadneprovskaya E. L. DIGITAL EDUCATION: FORECASTS AND PROSPECTS // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2022. Vol. 4. № 2. P. 116-123. URL: https://bppasu.ru/article/view/11575.