SCHOOL AND PEDAGOGY OF RUSSIA IN THE DIALOGUE OF VALUES OF RUSSIAN AND EUROPEAN TEACHING IN THE XVIII CENTURY

УДК 377

  • Olga Yurievna Kolpacheva State Budgetary Educational Institution of Higher Education "Stavropol State Pedagogical Institute" Email: okol@list.ru
  • Lilia Nikolaevna Avdeeva State Budgetary Educational Institution of Higher Education "Stavropol State Pedagogical Institute" Email: lilik4@yandex.ru
  • Nelly Alexandrovna Sivolobova State Budgetary Educational Institution of Higher Education "Stavropol State Pedagogical Institute" Email: nsivolobova@mail.ru
  • Arevik Ernikovna Shirvanyan State Budgetary Educational Institution of Higher Education "Stavropol State Pedagogical Institute" Email: arevik-83@mail.ru
Keywords: value orientations, educational projects, Russian teachers, class pedagogy, vocational education, state educational institutions, Western European pedagogy

Abstract

The purpose of the authors of the article was to consider the formation of the school and pedagogy of Russia in the first quarter of the XVIII century in the context of the state stage of development of domestic education. Based on the use of the comparative method, the difference between the goals and ideals of the Old Russian and the new state pedagogy based on Western models is shown. The requirements of the new time to the emerging domestic teaching are analyzed, its determinants are identified, the projects of reforming education at the beginning of the XVIII century, which largely formed the basis of the activities of the domestic school, are considered. The results of the study show that the school and pedagogy of Russia at the beginning of the XVIII century was based on a dialogue of values of domestic and European education, which corresponded to the changed needs of the state and society.

These changes contributed to the development of requirements for professional training and moral qualities of the domestic teaching corps.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olga Yurievna Kolpacheva, State Budgetary Educational Institution of Higher Education "Stavropol State Pedagogical Institute"

Doctor of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of General Pedagogy and Educational Technologies

Lilia Nikolaevna Avdeeva, State Budgetary Educational Institution of Higher Education "Stavropol State Pedagogical Institute"

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of General Pedagogy and Educational Technologies

Nelly Alexandrovna Sivolobova, State Budgetary Educational Institution of Higher Education "Stavropol State Pedagogical Institute"

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of General Pedagogy and Educational Technologies

Arevik Ernikovna Shirvanyan, State Budgetary Educational Institution of Higher Education "Stavropol State Pedagogical Institute"

Candidate of Pedagogical Sciences, Associate Professor of the Department of General Pedagogy and Educational Technologies

References

Блинов В.И. Развитие теории и практики образования в России в XVIII – начале XX вв. под влиянием изменений ценностных ориентаций, представлений об идеале человека и целях его воспитания : автореф. дисс. … д-ра пед. наук. М., 2001. 24 с.

Бобровский П.О. Царь Петр Алексеевич и военная школа четырех первых регулярных полков в России (1690 – 1699 гг.). СПб., 1887. 123 с.

Вессель Н.Х. Начальное образование и народные училища в Западной Европе и в России // Русская школа. 1890. № 7. С. 20.

Горчаков М.И. Священный Монастырский приказ. СПб. : Тип. А. Траншеля, 1868. С. 254.

Демков М.И. История русской педагогии. Ч. II. Новая русская педагогия (XVIII-й век). Изд. 2-е, испр. М. : Изд. авт, 1910. С. 53.

Ельницкий К. Очерки по истории педагогики // Семья и школа. 1884. № 10. С. 242–279.

Завещание отеческое И.Т. Посошкова / И.Т. Посошков. Сочинения. Ч. I. М., 1842. 391 с.

История педагогики и образования / под ред. А.И. Пискунова. М. : ТЦ Сфера, 2019. 234 с.

История педагогики: учебник для аспирантов и соискателей ученой степени кандидата наук / под ред. Н.Д. Никандрова. М. : Гардарики, 2017. С. 214.

Каменев А.И. История подготовки офицерских кадров в России. М. : ВПА, 1990. 41 с.

Каптерев П.Ф. История русской педагогики. Петроград, 1915. 184 с.

Князьков С.А., Сербов Н.И. Очерк истории народного образования в России до эпохи реформ Александра II. М. : «Польза», 1910. 153 с.

Корнетов Г.Б. История педагогики. Введение в курс «История образования и педагогической мысли». М. : УРАО, 2018. 158 с.

Крыжановский О. Значение духовенства в истории народного образования в России. Исторический очерк // Образование. 1895. № 9. 84 с.

Латышина Д.И. История педагогики. М. : Изд. дом «Форум», 2020. 169 с.

Парибок П.М. Первая пушкарская школа // Советская педагогика. 1943. № 5–6. С. 43–45.

Пекарский П. Наука и литература при Петре Великом. Т. I. СПб., 1862. 63 с.

Полное собрание законов Российской империи. Т. 5. № 3375. СПб, 1830. 132 с.

Пропозиции Федора Салтыкова: Рукопись из собрания П.И. Тиханова. СПб., 1891. 221 с.

Полное собрание законов Российской империи. Т. 2. СПб : Государственная типография, 1882.

Российский государственный архив Военно-Морского Флота. СПб, ф. 233, д. 119, л. 36.

Рождественский С. Эпоха преобразований Петра Великого и русская школа нового времени // Русская школа. 1903. № 1. С. 89–90.

Сидоренко Е.Г. Первая артиллерийско-инженерная школа в России // Сборник исследований и материалов Артиллерийского исторического музея. Вып. 3. Л., 1960. С. 81–99.

Сиповский В. Значение Петра Великого в истории русских школ // Семья и школа. 1872. № 5. Кн. II. С. 996–997.

Сукновалов А.Е. Первая в России военно-морская школа // Исторические записки. Вып. 42. М. : АН СССР, 1953. С. 301–306.

Табель о рангах // Доклады и приговоры правительственному сенату в царствование Петра I. Т. I. СПб., 1880. 276 с.

Татищев В.Н. Духовная моему сыну // Антология педагогической мысли России XVIII в. М. : Педагогика, 1985. С. 81–83.

Татищев В.Н. Разговор о пользе наук и училищ // Антология педагогической мысли России XVIII в. М. : Педагогика, 1985. С. 69–81.

Хрестоматия по русской военной истории / под ред. Л.Г. Бескровного. М. : Воениздат, 1947. 185 с.

Чистович И.А. Феофан Прокопович и его время // Сборник статей, читаемых в отделении языка и словесности Академии наук. СПб. : Тип. Имп. Акад. наук, 1868. 321 с.

Шевелев А.Н. Образовательная урбанистика: историко-педагогические аспекты изучения петербургской дореволюционной школы. СПб. : СПб АППО, 2005. 352 с.

References:

Blinov V.I.Razvitiye teorii i praktiki obrazovaniya v Rossii v XVIII - nachale XX vv. pod vliyaniyem izmeneniy tsennostnykh oriyentatsiy. predstavleniy ob ideale cheloveka i tselyakh ego vospitaniya // Avtoref. diss. …d-ra ped. nauk. M.. 2001. 24 p.

Bobrovskiy P.O. Tsar Petr Alekseyevich i voyennaya shkola chetyrekh pervykh regulyarnykh polkov v Rossii (1690 – 1699 gg.). SPb.. 1887. P. 123.

Vessel N.Kh. Nachalnoye obrazovaniye i narodnyye uchilishcha v Zapadnoy Evrope i v Rossii // Russkaya shkola. 1890. No. 7. P. 20.

Gorchakov. Svyashchennyy Monastyrskiy prikaz. SPb.. 1868. P. 254.

Demkov M.I. Istoriya russkoy pedagogii. Ch. II. Novaya russkaya pedagogiya (XVIII-y vek). Izd. 2-e. ispr. M., 1910. P. 53.

Elnitskiy K. Ocherki po istorii pedagogiki // Semia i shkola. 1884. No. 10. P. 242-279/

Zaveshchaniye otecheskoye I.T. Pososhkova // I.T. Pososhkov. Sochineniya. Ch.I. M. 1842. 391 p.

Istoriya pedagogiki i obrazovaniya / Pod red. A.I. Piskunova. M.: TTs Sfera. 2019. 234 p.

Istoriya pedagogiki: uchebnik dlya aspirantov i soiskateley uchenoy stepeni kandidata nauk / pod red. N.D. Nikandrova. M.: Gardariki. 2017. P. 214.

Kamenev A.I. Istoriya podgotovki ofitserskikh kadrov v Rossii. M.: VPA. 1990. 41 p.

Kapterev P.F. Istoriya russkoy pedagogiki. Ptg.. 1915. 184 p.

Knyazkov S.A.. Serbov N.I. Ocherk istorii narodnogo obrazovaniya v Rossii do epokhi reform Aleksandra II. M.. 1910. 153 p.

Kornetov G.B. Istoriya pedagogiki. Vvedeniye v kurs «Istoriya obrazovaniya i pedagogicheskoy mysli». M.; URAO. 2018. 158 p.

Kryzhanovskiy O. Znacheniye dukhovenstva v istorii narodnogo obrazovaniya v Rossii. Istoricheskiy ocherk // Obrazovaniye. 1895. No. 9. 84 p.

Latyshina D.I. Istoriya pedagogiki. M.: Izd. dom «Forum». 2020. 169 p.

Paribok P.M. Pervaya pushkarskaya shkola // Sovetskaya pedagogika. 1943. No. 5–6. P. 43–45.

Pekarskiy P. Nauka i literatura pri Petre Velikom. T. I. SPb.. 1862. 63 p.

Polnoye sobraniye zakonov. Rossiyskoy imperii. T.V. No. 3375. 132 p.

Propozitsii Fedora Saltykova: Rukopis iz sobraniya P.I. Tikhanova. SPb.. 1891. 221 p.

Polnoe sobranie zakonov Rossijskoj imperii. T. 2. SPb : Gosudarstvennaja tipografija, 1882.

Rossijskij gosudarstvennyj arhiv Voenno-Morskogo Flota. SPb, f. 233, d. 119, l. 36.

Rozhdestvenskiy S. Epokha preobrazovaniy Petra Velikogo i russkaya shkola novogo vremeni // Russkaya shkola. 1903. No. 1. P. 89–90.

Sidorenko E.G. Pervaya artilleriysko-inzhenernaya shkola v Rossii // Sbornik issledovaniy i materialov Artilleriyskogo istoricheskogo muzeya. Vyp. 3. L.. 1960. P. 81–99.

Sipovskiy V. Znacheniye Petra Velikogo v istorii russkikh shkol // Semia i shkola. 1872. No. 5. Kn. II. P. 996–997.

Suknovalov A.E. Pervaya v Rossii voyenno-morskaya shkola // Istoricheskiye zapiski. Vyp. 42. M.: AN SSSR. 1953. P. 301–306.

Tabel o rangakh // Doklady i prigovory pravitelstvennomu senatu v tsarstvovaniye Petra I. T.I. SPb.. 1880. 276 p.

Tatishchev V.N. Dukhovnaya moyemu synu // Antologiya pedagogicheskoy mysli Rossii XVIII v. M.: Pedagogika. 1985. P. 81–83.

Tatishchev V.N.Razgovor o polze nauk i uchilishch // Antologiya pedagogicheskoy mysli Rossii XVIII v. M.: Pedagogika. 1985. P. 69–81.

Khrestomatiya po russkoy voyennoy istorii. Pod red. L.G. Beskrovnogo. M. 1947. 185 p.

Chistovich I.A. Feofan Prokopovich i ego vremya // Sbornik statey. chitayemykh v otdelenii yazyka i slovesnosti Akademii nauk. SPb. 1868. 321 p.

Shevelev A.N. Obrazovatelnaya urbanistika: istoriko-pedagogicheskiye aspekty izucheniya peterburgskoy dorevolyutsionnoy shkoly. SPb. 2018. 138 p.

Published
2022-06-21
How to Cite
1. Kolpacheva O. Y., Avdeeva L. N., Sivolobova N. A., Shirvanyan A. E. SCHOOL AND PEDAGOGY OF RUSSIA IN THE DIALOGUE OF VALUES OF RUSSIAN AND EUROPEAN TEACHING IN THE XVIII CENTURY // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2022. Vol. 4. № 2. P. 78-97. URL: https://bppasu.ru/article/view/11571.