SCHOOL AND PEDAGOGY OF RUSSIA IN THE DIALOGUE OF VALUES OF RUSSIAN AND EUROPEAN TEACHING IN THE XVIII CENTURY
УДК 377
Abstract
The purpose of the authors of the article was to consider the formation of the school and pedagogy of Russia in the first quarter of the XVIII century in the context of the state stage of development of domestic education. Based on the use of the comparative method, the difference between the goals and ideals of the Old Russian and the new state pedagogy based on Western models is shown. The requirements of the new time to the emerging domestic teaching are analyzed, its determinants are identified, the projects of reforming education at the beginning of the XVIII century, which largely formed the basis of the activities of the domestic school, are considered. The results of the study show that the school and pedagogy of Russia at the beginning of the XVIII century was based on a dialogue of values of domestic and European education, which corresponded to the changed needs of the state and society.
These changes contributed to the development of requirements for professional training and moral qualities of the domestic teaching corps.
Downloads
References
Блинов В.И. Развитие теории и практики образования в России в XVIII – начале XX вв. под влиянием изменений ценностных ориентаций, представлений об идеале человека и целях его воспитания : автореф. дисс. … д-ра пед. наук. М., 2001. 24 с.
Бобровский П.О. Царь Петр Алексеевич и военная школа четырех первых регулярных полков в России (1690 – 1699 гг.). СПб., 1887. 123 с.
Вессель Н.Х. Начальное образование и народные училища в Западной Европе и в России // Русская школа. 1890. № 7. С. 20.
Горчаков М.И. Священный Монастырский приказ. СПб. : Тип. А. Траншеля, 1868. С. 254.
Демков М.И. История русской педагогии. Ч. II. Новая русская педагогия (XVIII-й век). Изд. 2-е, испр. М. : Изд. авт, 1910. С. 53.
Ельницкий К. Очерки по истории педагогики // Семья и школа. 1884. № 10. С. 242–279.
Завещание отеческое И.Т. Посошкова / И.Т. Посошков. Сочинения. Ч. I. М., 1842. 391 с.
История педагогики и образования / под ред. А.И. Пискунова. М. : ТЦ Сфера, 2019. 234 с.
История педагогики: учебник для аспирантов и соискателей ученой степени кандидата наук / под ред. Н.Д. Никандрова. М. : Гардарики, 2017. С. 214.
Каменев А.И. История подготовки офицерских кадров в России. М. : ВПА, 1990. 41 с.
Каптерев П.Ф. История русской педагогики. Петроград, 1915. 184 с.
Князьков С.А., Сербов Н.И. Очерк истории народного образования в России до эпохи реформ Александра II. М. : «Польза», 1910. 153 с.
Корнетов Г.Б. История педагогики. Введение в курс «История образования и педагогической мысли». М. : УРАО, 2018. 158 с.
Крыжановский О. Значение духовенства в истории народного образования в России. Исторический очерк // Образование. 1895. № 9. 84 с.
Латышина Д.И. История педагогики. М. : Изд. дом «Форум», 2020. 169 с.
Парибок П.М. Первая пушкарская школа // Советская педагогика. 1943. № 5–6. С. 43–45.
Пекарский П. Наука и литература при Петре Великом. Т. I. СПб., 1862. 63 с.
Полное собрание законов Российской империи. Т. 5. № 3375. СПб, 1830. 132 с.
Пропозиции Федора Салтыкова: Рукопись из собрания П.И. Тиханова. СПб., 1891. 221 с.
Полное собрание законов Российской империи. Т. 2. СПб : Государственная типография, 1882.
Российский государственный архив Военно-Морского Флота. СПб, ф. 233, д. 119, л. 36.
Рождественский С. Эпоха преобразований Петра Великого и русская школа нового времени // Русская школа. 1903. № 1. С. 89–90.
Сидоренко Е.Г. Первая артиллерийско-инженерная школа в России // Сборник исследований и материалов Артиллерийского исторического музея. Вып. 3. Л., 1960. С. 81–99.
Сиповский В. Значение Петра Великого в истории русских школ // Семья и школа. 1872. № 5. Кн. II. С. 996–997.
Сукновалов А.Е. Первая в России военно-морская школа // Исторические записки. Вып. 42. М. : АН СССР, 1953. С. 301–306.
Табель о рангах // Доклады и приговоры правительственному сенату в царствование Петра I. Т. I. СПб., 1880. 276 с.
Татищев В.Н. Духовная моему сыну // Антология педагогической мысли России XVIII в. М. : Педагогика, 1985. С. 81–83.
Татищев В.Н. Разговор о пользе наук и училищ // Антология педагогической мысли России XVIII в. М. : Педагогика, 1985. С. 69–81.
Хрестоматия по русской военной истории / под ред. Л.Г. Бескровного. М. : Воениздат, 1947. 185 с.
Чистович И.А. Феофан Прокопович и его время // Сборник статей, читаемых в отделении языка и словесности Академии наук. СПб. : Тип. Имп. Акад. наук, 1868. 321 с.
Шевелев А.Н. Образовательная урбанистика: историко-педагогические аспекты изучения петербургской дореволюционной школы. СПб. : СПб АППО, 2005. 352 с.
References:
Blinov V.I.Razvitiye teorii i praktiki obrazovaniya v Rossii v XVIII - nachale XX vv. pod vliyaniyem izmeneniy tsennostnykh oriyentatsiy. predstavleniy ob ideale cheloveka i tselyakh ego vospitaniya // Avtoref. diss. …d-ra ped. nauk. M.. 2001. 24 p.
Bobrovskiy P.O. Tsar Petr Alekseyevich i voyennaya shkola chetyrekh pervykh regulyarnykh polkov v Rossii (1690 – 1699 gg.). SPb.. 1887. P. 123.
Vessel N.Kh. Nachalnoye obrazovaniye i narodnyye uchilishcha v Zapadnoy Evrope i v Rossii // Russkaya shkola. 1890. No. 7. P. 20.
Gorchakov. Svyashchennyy Monastyrskiy prikaz. SPb.. 1868. P. 254.
Demkov M.I. Istoriya russkoy pedagogii. Ch. II. Novaya russkaya pedagogiya (XVIII-y vek). Izd. 2-e. ispr. M., 1910. P. 53.
Elnitskiy K. Ocherki po istorii pedagogiki // Semia i shkola. 1884. No. 10. P. 242-279/
Zaveshchaniye otecheskoye I.T. Pososhkova // I.T. Pososhkov. Sochineniya. Ch.I. M. 1842. 391 p.
Istoriya pedagogiki i obrazovaniya / Pod red. A.I. Piskunova. M.: TTs Sfera. 2019. 234 p.
Istoriya pedagogiki: uchebnik dlya aspirantov i soiskateley uchenoy stepeni kandidata nauk / pod red. N.D. Nikandrova. M.: Gardariki. 2017. P. 214.
Kamenev A.I. Istoriya podgotovki ofitserskikh kadrov v Rossii. M.: VPA. 1990. 41 p.
Kapterev P.F. Istoriya russkoy pedagogiki. Ptg.. 1915. 184 p.
Knyazkov S.A.. Serbov N.I. Ocherk istorii narodnogo obrazovaniya v Rossii do epokhi reform Aleksandra II. M.. 1910. 153 p.
Kornetov G.B. Istoriya pedagogiki. Vvedeniye v kurs «Istoriya obrazovaniya i pedagogicheskoy mysli». M.; URAO. 2018. 158 p.
Kryzhanovskiy O. Znacheniye dukhovenstva v istorii narodnogo obrazovaniya v Rossii. Istoricheskiy ocherk // Obrazovaniye. 1895. No. 9. 84 p.
Latyshina D.I. Istoriya pedagogiki. M.: Izd. dom «Forum». 2020. 169 p.
Paribok P.M. Pervaya pushkarskaya shkola // Sovetskaya pedagogika. 1943. No. 5–6. P. 43–45.
Pekarskiy P. Nauka i literatura pri Petre Velikom. T. I. SPb.. 1862. 63 p.
Polnoye sobraniye zakonov. Rossiyskoy imperii. T.V. No. 3375. 132 p.
Propozitsii Fedora Saltykova: Rukopis iz sobraniya P.I. Tikhanova. SPb.. 1891. 221 p.
Polnoe sobranie zakonov Rossijskoj imperii. T. 2. SPb : Gosudarstvennaja tipografija, 1882.
Rossijskij gosudarstvennyj arhiv Voenno-Morskogo Flota. SPb, f. 233, d. 119, l. 36.
Rozhdestvenskiy S. Epokha preobrazovaniy Petra Velikogo i russkaya shkola novogo vremeni // Russkaya shkola. 1903. No. 1. P. 89–90.
Sidorenko E.G. Pervaya artilleriysko-inzhenernaya shkola v Rossii // Sbornik issledovaniy i materialov Artilleriyskogo istoricheskogo muzeya. Vyp. 3. L.. 1960. P. 81–99.
Sipovskiy V. Znacheniye Petra Velikogo v istorii russkikh shkol // Semia i shkola. 1872. No. 5. Kn. II. P. 996–997.
Suknovalov A.E. Pervaya v Rossii voyenno-morskaya shkola // Istoricheskiye zapiski. Vyp. 42. M.: AN SSSR. 1953. P. 301–306.
Tabel o rangakh // Doklady i prigovory pravitelstvennomu senatu v tsarstvovaniye Petra I. T.I. SPb.. 1880. 276 p.
Tatishchev V.N. Dukhovnaya moyemu synu // Antologiya pedagogicheskoy mysli Rossii XVIII v. M.: Pedagogika. 1985. P. 81–83.
Tatishchev V.N.Razgovor o polze nauk i uchilishch // Antologiya pedagogicheskoy mysli Rossii XVIII v. M.: Pedagogika. 1985. P. 69–81.
Khrestomatiya po russkoy voyennoy istorii. Pod red. L.G. Beskrovnogo. M. 1947. 185 p.
Chistovich I.A. Feofan Prokopovich i ego vremya // Sbornik statey. chitayemykh v otdelenii yazyka i slovesnosti Akademii nauk. SPb. 1868. 321 p.
Shevelev A.N. Obrazovatelnaya urbanistika: istoriko-pedagogicheskiye aspekty izucheniya peterburgskoy dorevolyutsionnoy shkoly. SPb. 2018. 138 p.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).