КОПИНГ-ПОВЕДЕНИЕ РУКОВОДИТЕЛЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ КАК ФАКТОР СИНДРОМА ЭМОЦИОНАЛЬНОГО ВЫГОРАНИЯ ПЕДАГОГОВ
Abstract
В настоящее время актуальность проблемы изучения стрессовладающего поведения руководителя при осуществлении им профессиональной деятельности обозначена особенно остро, т.к. возрастают требования со стороны общества к личности руководителя образовательной организации и его роли в развитии учреждения.
Downloads
References
Абабков, В.А. Защитные психологические механизмы и копинги: анализ взаимоотношений [Текст] / В.А. Абабков. – СПб.: Речь, 2007. – 158 с.
Бойко, В.В. Синдром «эмоционального выгорания» в профессиональном общении [Текст] / В.В. Бойко. – СПб.: Сударыня, 1999. – 28 с.
Леонова, А. Б. Основные подходы к изучению профессионального стресса [Текст] : учебное пособие / А.Б. Леонова. - Харьков, 2004. – 316 с.
Оценка профессионального выгорания у педагогических работников: метод. рекомендации [Текст] – СПб.: Политехника-сервис, 2009. – 82 .
Пере, М. Стресс, копинг и здоровье: ситуативные поведенческий подход: теория, методы и применение [Текст] / М. Пере. – М.: Медицина, 1992. – 233 с.
Пере, М. Стресс и копинг как факторы влияния: Клиническая психология [Текст] / М. Пере. - СПБ.: Питер, 2007. - 238 с.
Синдром «выгорания»: трактовки, подходы, результаты, перспективы. [Электронный ресурс] – М.:2010. - Режим доступа: http: //kraspubl .ru/content/vie w/144/1/
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).