TUTORING AS A MEANS OF COGNITIVE MOTIVATION OF ADOLESCENT CHILDREN IN A GENERAL EDUCATIONAL ORGANIZATION

УДК 37.04

  • Elena Viktorovna Dongauzer Ural State Pedagogical University Email: dong-elena@yandex.ru
Keywords: cognitive motivation, teenagers, tutor support, forms of education, teaching methods

Abstract

In the modern domestic school there is a gradual transition from the idea of ​​mass education to the design of the space of individual learning. The presented problem of the development of cognitive motivation of schoolchildren by introducing tutor support into the learning process is an actual example of the implementation of the principle of individualization of the educational process. The purpose of this article is to reveal the main possibilities of using tutor support in the process of increasing the educational motivation of adolescents. The research methods were comparative analysis and synthesis, generalization, concretization. The article analyzes a set of offline and online tutor support tools, and also identifies the main difficulties of their mass introduction into the educational process. Conclusions are drawn that tutor practice together with teaching allows creating the most effective conditions for the development of cognitive motivation of adolescents in a modern educational organization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elena Viktorovna Dongauzer, Ural State Pedagogical University

Associate Professor of the Department of Pedagogy and Pedagogical Comparative Studies

References

Буданова Г.П. Тьютору о тьюторстве (разработка теоретической концепции и модели сетевого взаимодействия тьюторов по сопровождению процесса повышения квалификации педагогических работников, выполняющих функции классного руководителя) // Завуч. 2007. № 4. С. 30–56.

Васильева Е.Н. Тьюторство как механизм непрерывного профессионального образования педагога // Стандарты и мониторинг в образовании. 2006. № 6. C. 32–37.

Выготский Л.С. Педагогическая психология. М. : АСТ, 2005. 670 с.

Донгаузер Е. В. Методы развития общеучебных умений у младших школьников в исследовательской деятельности // Вестник психологии и педагогики Алтайского государственного университета. 2020. № 1. С. 17–24.

Донгаузер Е.В., Шумилова Е.С., Волгина И.В. К вопросу о внедрении инноваций в образование: общий анализ проблемы / Традиции и инновации в педагогическом образовании: сборник научных трудов IV международной конференции. Екатеринбург : УрГПУ, 2018. С. 376–381.

Емельянова О.С. Развитие школьной мотивации у подростков // Психологические науки. 2017. № 1. С. 116–118.

Инновационная деятельность современного педагога : учебно-методическое пособие. Екатеринбург : Уральский государственный педагогический университет, 2018. 264 с.

Ковалева Т.М. Профессия «Тьютор». М. : Московский педагогический государственный университет, 2012. 238 с.

Куличкина Т.Е. Тьютор как организатор индивидуальной траектории школьников // Научный электронный журнал «Меридиан». 2017. № 4. С. 116–118. USR: https://elibrary.ru/download/elibrary_29672916_10616280.pdf

Шрамко Н.В. Основы тьюторства: курс лекций. Екатеринбург : Уральский государственный педагогический университет, 2018. 112 с.

References:

Budanova G.P. T'yutoru o t'yutorstve (razrabotka teoreticheskoj koncepcii i modeli setevogo vzaimodejstviya t'yutorov po soprovozhdeniyu processa povysheniya kvalifikacii pedagogicheskih rabotnikov, vypolnyayushchih funkcii klassnogo rukovoditelya) // Zavuch. 2007. No. 4. P. 30–56.

Vasil'eva E.N. T'yutorstvo kak mekhanizm nepreryvnogo professional'nogo obrazovaniya pedagoga // Standarty i monitoring v obrazovanii. 2006. No. 6. P. 32-37.

Vygotskij L.S. Pedagogicheskaya psihologiya. M.: AST, 2005. 670 p.

Dongauzer E.V. Metody razvitiya obshcheuchebnyh umenij u mladshih shkol'nikov v issledovatel'skoj deyatel'nosti // Vestnik psihologii i pedagogiki Altajskogo gosudarstvennogo universiteta. 2020. No. 1. P. 17–24.

Dongauzer E.V., SHumilova E.S., Volgina I.V. K voprosu o vnedrenii innovacij v obrazovanie: obshchij analiz problemy / Tradicii i innovacii v pedagogicheskom obrazovanii: sbornik nauchnyh trudov IV mezhdunarodnoj konferencii. Ekaterinburg: UrGPU, 2018. P. 376–381.

Emel'yanova O.S. Razvitie shkol'noj motivacii u podrostkov // Psihologicheskie nauki. 2017. No. 1. P. 116–118.

Innovacionnaya deyatel'nost' sovremennogo pedagoga: uchebno-metodicheskoe posobie. Ekaterinburg: Ural'skij gosudarstvennyj pedagogicheskij universitet, 2018. 264 p.

Kovaleva T.M. Professiya «T'yutor». M.: Moskovskij pedagogicheskij gosudarstvennyj universitet, 2012. 238 p.

Kulichkina T.E. T'yutor kak organizator individual'noj traektorii shkol'nikov // Nauchnyj elektronnyj zhurnal «Meridian». 2017. No. 4. P. 116–118.

SHramko N.V. Osnovy t'yutorstva: kurs lekcij. Ekaterinburg: Ural'skij gosudarstvennyj pedagogicheskij universitet, 2018. 112 p

Published
2022-06-21
How to Cite
1. Dongauzer E. V. TUTORING AS A MEANS OF COGNITIVE MOTIVATION OF ADOLESCENT CHILDREN IN A GENERAL EDUCATIONAL ORGANIZATION // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2022. Vol. 4. № 2. P. 66-77. URL: http://bppasu.ru/article/view/11570.

Most read articles by the same author(s)