PSYCHOLOGICAL SOVEREIGNTY AND MORAL DEVELOPMENT OF CHILDREN IN THE CONTEXT OF CORRECTION OF THE SOCIOMETRIC STATUS OF ANXIOUS CHILDREN

УДК 159.9

  • Lyudmila Aleksandrovna Povstyan Kokshetau University named after Abaya Myrzakhmetova Email: povstyan1946@mail.ru
  • Victoria Viktorovna Zakhlebaeva Kokshetau University named after A. Myrzakhmetova Email: povstyan1946@mail.ru
  • Tatyana Gennadyevna Volkova Altai State University Email: v.t.g@mail.ru
Keywords: sovereignty, life path, reflection, moral consciousness, personal anxiety, sociometric status

Abstract

The article considers the possibilities of a systematic approach to understanding possible mechanisms of educational influence on children with the aim of their moral development and development of optimal social behavior through emerging sovereignty. As the main educational tool, the author considers reflection and self-reflection of the child's aesthetic experiences in the process of artistic expression and in the process of theatricalization of various literary materials. The results of a study of the relationship between sociometric status and personal anxiety of older preschool children are presented. The results of psychocorrection work on changing the sociometric status of anxious children in preschool groups using theatrical play sessions are presented.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lyudmila Aleksandrovna Povstyan , Kokshetau University named after Abaya Myrzakhmetova

Candidate of Psychological Sciences, Professor, Department of Social and Pedagogical Disciplines

Victoria Viktorovna Zakhlebaeva , Kokshetau University named after A. Myrzakhmetova

Master of Pedagogical Sciences, Senior Lecturer of the Department of Social and Pedagogical Disciplines

Tatyana Gennadyevna Volkova , Altai State University

Candidate of psychological sciences, associate professor

References

1. Андрианов М.А. Философия для детей (в сказках и рассказах). Минск : Современное слово, 2005. 208 с.
2. Анцыферова Л.И. Личность в динамике: некоторые итоги исследования // Психологический журнал. 1992. № 5. С. 12–25.
3. Коссов Б.Б. Системно-стилевая концепция личности: теория, диагностика и развитие. М. : Академический проект, 2000. 240 с.
4. Коул М. Культурно-историческая психология. М., 1997. 431 с.
5. Мотков О.И. Личность и психика. Сущность, структура и развитие. Самара : Издательский дом «Бахрам-М», 2008. 159 с.
6. Надирашвили Ш.А. Понятие установки в общей и социальной психологии. Тбилиси : Мецниереба, 1974. 170 с.
7. Нартова-Бочавер С.К. Человек суверенный. Психологическое исследование человека в его бытии. СПб : Питер. 2008. 400 с.
8. Роджерс К. Взгляд на психотерапию Становление человека. М. : Прогресс, Универс, 1994. С. 233–247.
9. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. Т. 2. М. : Педагогика, 1989. 323 с.
10. Рузская А.Г. Развитие общения дошкольников со сверстниками // Под. ред. А.Г. Рузской. Науч. -исслед. ин-т общей и педагогической психологии. Акад. пед. наук СССР. М. : Педагогика, 1989. 216 с. URL: https://cyberpedia.su/6x4fc9.html/ (дата обращения: 30.11.2020)
11. Токарев А.А., Намаканов Б.А., Добровольский Ю.А. Исследование формирования сознания в дошкольном возрасте // Молодой ученый. 2012. № 7. С. 240–246.
12. Широкова Г.А. Развитие эмоций и чувств у детей дошкольного возраста. Ростов н/Д : Феникс, 2005. 304 с.

References:

1. Andrianov M.A. Filosofiya dlya detej (v skazkah i rasskazah). Minsk : Sovremennoe slovo, 2005. 208 p.
2. Ancyferova L.I. Lichnost' v dinamike: nekotorye itogi issledovaniya // Psihologicheskij zhurnal. 1992. № 5. P. 12–25.
3. Kossov B.B. Sistemno-stilevaya koncepciya lichnosti: teoriya, diagnostika i razvitie. M. : Akademicheskij proekt, 2000. 240 p.
4. Koul M. Kul'turno-istoricheskaya psihologiya. M., 1997. 431 p.
5. Motkov O.I. Lichnost' i psihika. Sushchnost', struktura i razvitie. Samara : Izdatel'skij dom «Bahram-M», 2008. 159 p.
6. Nadirashvili SH.A. Ponyatie ustanovki v obshchej i social'noj psihologii. Tbilisi : Mecniereba, 1974. 170 p.
7. Nartova-Bochaver S.K. CHelovek suverennyj. Psihologicheskoe issledovanie cheloveka v ego bytii. SPb : Piter. 2008. 400 p.
8. Rodzhers K. Vzglyad na psihoterapiyu Stanovlenie cheloveka. M. : Progress, Univers, 1994. P. 233–247.
9. Rubinshtejn S.L. Osnovy obshchej psihologii. T. 2. M. : Pedagogika, 1989. 323 p.
10. Ruzskaya A.G. Razvitie obshcheniya doshkol'nikov so sverstnikami // Pod. red. A.G. Ruzskoj. Nauch. -issled. in-t obshchej i pedagogicheskoj psihologii. Akad. ped. nauk SSSR. M. : Pedagogika, 1989. 216 p. URL: https://cyberpedia.su/6x4fc9.html/ (data obrashcheniya: 30.11.2020)
11. Tokarev A.A., Namakanov B.A., Dobrovol'skij YU.A. Issledovanie formirovaniya soznaniya v doshkol'nom vozraste // Molodoj uchenyj. 2012. № 7. P. 240–246.
12. SHirokova G.A. Razvitie emocij i chuvstv u detej doshkol'nogo vozrasta. Rostov n/D : Feniks, 2005. 304 p.
Published
2020-12-14
How to Cite
1. Povstyan L. A., Zakhlebaeva V. V., Volkova T. G. PSYCHOLOGICAL SOVEREIGNTY AND MORAL DEVELOPMENT OF CHILDREN IN THE CONTEXT OF CORRECTION OF THE SOCIOMETRIC STATUS OF ANXIOUS CHILDREN // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2020. Vol. 2. № 4. P. 70-83. URL: http://bppasu.ru/article/view/8947.