NEUROPSYCHOLOGICAL FEATURES OF PRE-SCHOOL AGE TWINS

УДК 159.95

  • Olesy Vladimirovna Myasnikova Алтайский государственный университет Email: myasnikova_olesya@mail.ru
  • Anna Sergeevna Kuzmina Altai State University Email: annakuz87@yandex.ru
Keywords: Twins, neuropsychological features, twin development situation, neuropsychological diagnostics, preschoolers

Abstract

The work is devoted to the study of the neuropsychological specifics of pre-school twin children. The lack of current knowledge about what features twins have and the growing percentage of such children in the population at the same time raise questions about the twin development situation to an increasingly high level of relevance at the present time. The fact that the twin development situation leaves its mark on the child's development process, researchers say for a relatively long time. However, the study of twins as an independent phenomenon is not enough, which prevents the organization of a more qualified approach to the development of developmental and correctional programs for children. The purpose of this study was to study the neuropsychological characteristics of twins. Based on the results of this work, it was revealed that there are differences between twins within the pair, characterized by a unique combination. Furthermore, were discovered some features relations of twins in a pair.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olesy Vladimirovna Myasnikova, Алтайский государственный университет

4th year student, Department of clinical psychology

Anna Sergeevna Kuzmina, Altai State University

Candidate of psychological sciences, associate professor

References

1. Близнецы. Двойняшки. Занимательная статистика. URL: http://bddb.narod.ru/stat.html
2. Выготский Л.С. Проблемы общей психологии. М. : Педагогика, 1982. 504 с.
3. Дьяченко С.В., Горчакова Н.М. Особенности сиблинговой позиции у близнецов // Научные исследования выпускников факультета психологии СПбГУ. 2014. Т. 2. С. 93–100.
4. Заззо Р. Психическое развитие ребенка и влияние среды // Вопросы психологии. 1967. № 2. С. 111–135.
5. Заззо Р. Стадии психического развития ребенка // Развитие ребенка : пер. с англ. / под ред. А.В. Запорожца, Л.А. Венгера. М. : Просвещение, 1968. С. 131–161.
6. Лурия А.Р., Юдович Ф.Я. Речь и развитие психических процессов у ребенка. М. : Изд-во АПН РСФСР, 1956. 94 с.
7. Мухаметзянова Ф.Г., Зайнетдинов А.Ш., Мустафина Р.З., Фатыхова А.Л. О проблемах инклюзивного образования в близнецовой ситуации // Инклюзия в образовании. 2016. № 3 (3). С. 101–106.
8. Орлова О.С., Печенина В.А.. Особенности речевого развития детей-близнецов, родившихся в результате вспомогательных репродуктивных технологий // Специальное образование. 2014. № 4. С. 50–54.
9. Шамшикова Е.О., Шамшикова О.А., Рехлова А.И. Взаимосвязь психологических границ и статусов эго-идентичности у однополых близнецов // Сибирский педагогический журнал. 2013. № 3. С. 184–189.

References:
1. Bliznecy. Dvojnyashki. Zanimatel'naya statistika. URL: http://bddb.narod.ru/stat.html
2. Vygotskij L. S. Problemy obshchej psihologii. M. : Pedagogika, 1982. 504 p.
3. D'yachenko S.V., Gorchakova N.M. Osobennosti siblingovoj pozicii u bliznecov // Nauchnye issledovaniya vypusknikov fakul'teta psihologii SPbGU. 2014. T. 2. P. 93–100.
4. Zazzo R. Psihicheskoe razvitie rebenka i vliyanie sredy // Voprosy psihologii. 1967. № 2. P. 111–135.
5. Zazzo R. Stadii psihicheskogo razvitiya rebenka // Razvitie rebenka : рer. s angl. / рod red. A.V. Zaporozhca, L.A. Vengera. M. : Prosveshchenie, 1968. P. 131-161.
6. Luriya A.R., YUdovich F.YA. Rech' i razvitie psihicheskih processov u rebenka. M.: Izd-vo APN RSFSR, 1956. 94 p.
7. Muhametzyanova F.G., Zajnetdinov A.SH., Mustafina R.Z., Fatyhova A.L. O problemah inklyuzivnogo obrazovaniya v bliznecovoj situacii // Inklyuziya v obrazovanii. 2016. № 3 (3). P. 101–106.
8. Orlova O.S., Pechenina V.A.. Osobennosti rechevogo razvitiya detej-bliznecov, rodivshihsya v rezul'tate vspomogatel'nyh reproduktivnyh tekhnologij // Special'noe obrazovanie. 2014. № 4. P. 50–54.
9. SHamshikova E.O., SHamshikova O.A., Rekhlova A.I. Vzaimosvyaz' psihologicheskih granic i statusov ego-identichnosti u odnopolyh bliznecov // Sibirskij pedagogicheskij zhurnal. 2013. № 3. P. 184–189.
Published
2020-03-18
How to Cite
1. Myasnikova O. V., Kuzmina A. S. NEUROPSYCHOLOGICAL FEATURES OF PRE-SCHOOL AGE TWINS // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2020. Vol. 2. № 01. P. 61-70. URL: http://bppasu.ru/article/view/7540.