ПОНИМАНИЕ ЯЗЫКА НА ВЫЧИСЛИТЕЛЬНОЙ ОСНОВЕ: ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ПЕРСПЕКТИВЫ В КОГНИТИВНОМ МОДЕЛИРОВАНИИ
Abstract
Статья рассматривает психологические проблемы методов интеллектуального анализа естественного языка в междисциплинарных исследованиях. Обсуждается вклад когнитивного моделирования в понимание языка на вычислительной основе. Представляется обзор психологически-ориентированных направлений когнитивного анализа для разработки средств моделирования, понимания и воздействия естественного языка. Рассматриваются возможности и ограничения нейробиологии, нейроинформатики и нейрокогнитологии в методах семантической обработки информации. Предлагается новый взгляд на проблему формализации когнитивной и психологической вариативности языка.
Downloads
References
Анохин К.В. Коннектом и когнитом: заполнение разрыва между мозгом и разумом. // Седьмая межд. конференция по когнитивной науке. М.: Институт психологии РАН. 2016, С. 18-19.
Аллахвердов В.М. Сознание и проблема свободы воли. // Журнал высшей нервной деятельности им. И.П. Павлова. 2017. Т. 67, № 6. С. 734-738.
Знаков В.В. Психологические условия понимания мира человека. // Вопросы психологии. 2018. № 1. С.16-27.
Кибрик А.А., Кошелев А.Д. Язык и мысль: современная когнитивная лингвистика. М.: Языки славянской культуры. 2015. 848 с.
Максимов В.Ю., Клышинский Э.С., Антонов Н.В. Проблема понимания в системах искусственного интеллекта// Новые информационные технологии в автоматизированных системах. М.: ИПМ им. М.В. Келдыша, 2016. С. 43-60.
Фаликман М.В. Когнитивная наука: основоположения и перспективы. // Логос. 2014. №1 (97). С.1-18.
Фаликман М.В., Коул М. «Культурная революция» в когнитивной науке: от нейронной пластичности до генетических механизмов приобретения культурного опыта. // Культурно-историческая психология. 2015. т. 11, № 1. С. 5.
Фаликман М.В. Когнитивная парадигма: есть ли в ней место психологии?// Психологические исследования. 2015. Том 8, № 42. С. 3. Режим доступа http://psystudy.ru/index.php/num/2015v8n42/1166-falikman42.html.
Фаликман М.В. Методология конструктивизма в психологии познания. Психологические исследования. 2016. Том 9, № 48. С. 3. Режим доступа http://psystudy.ru/index.php/num/2016v9n48/1305-falikman48.html
Фаликман М.В. Новая волна Выготского в когнитивной науке: разум как незавершенный проект. // Психологические исследования. 2017. Том10, № 54. С. 3. Режим доступа http://psystudy.ru/index.php/num/2017v10n54/1449-falikman54.html
Andina J., Franssonb P., Rönnberga J., Rudnera M. Phonology and arithmetic in the language–calculation network // Brain and Language. 2015. V. 143. Р. 97-105.
Chen А., Peter V., Wijnen F., Schnack H., Burnham D. Are lexical tones musical? Native language’s influence on neural response to pitch in different domains // Brain and Language. 2018. V. 180–182. Р. 31-41.
David N., Newen A., Vogeley K. The sense of Agency and its Underlying Cognitive and Neural Mechanisms // Consciousness and Cognition. 2008. V. 17, № 2. Р. 523-534.
Frith Ch. Macing up the mind: How the brain creates our mental world. Oxford: Blackwell publishing, 2007. 226 p.
Gala N., Rapp R., Bel-Enguix G. (Eds.) Language Production, Cognition, and the Lexicon. Switzerland: Springer, 2015. 586 Р.
Gallagher S. Multiple Aspects in the Sense of Agency // New Ideas in Psychology. 2011. V. 30, № 1. Р. 15-31.
Gudivada V. Computational Analysis and Understanding of Natural Languages: Principles, Methods and Applications. Handbook of Statistics. Volume 38. North Holland: Elsevier, 2018. 537 p.
King В., Reinold К. Finding the Concept, Not Just the Word. Oxford: Chandos Publishing, 2008. 224 p.
Kurzweil R. How to create a mind. NY: Penguin Group, 2012. 321 p.
Logacev P., Vasishth S. A Multiple-Channel Model of Task-Dependent Ambiguity Resolution in Sentence Comprehension // Cognitive Science. 2016. V. 40, № 2. Р. 266-298.
Neustein A., Markowitz J. (Eds.) Where Humans Meet Machines: Innovative Solutions to Knotty Natural Language Problems. New York: Springer Verlag, 2013. 315 p.
Poibeau T., Vasishth Sh. Introduction: Cognitive Issues in Natural Language Processing // Traitement Automatique des Langues et Sciences Cognitives. 2014. V. 55, № 3. Р.7-19.
Rickheit G., Habe С. Mental Models in Discourse Processing and Reasoning. NY: Elsevier Science, 1999. 418 p.
Sharp B., Sedes F., Lubaszewski W. Cognitive Approach to Natural Language Processing. NY: ISTE Press-Elsevier, 2017. 234 p.
Vasishth S., Nicenboim B. Statistical Methods for Linguistic Research: Foundational Ideas // Part I. Language and Linguistics Compass. Cornel University Library. 2016. V. 10, № 8. pp. 349-369.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).