PSYCHOLOGICAL MARKERS OF WOMEN’S MIDLIFE CRISIS

УДК 159.923

  • Irina A. Ralnikova Altai State University Email: irinaralnikova@yandex.ru
Keywords: midlife crisis, stress, anxiety, depression, loneliness, rigidity, life satisfaction, life-purpose orientations

Abstract

The aim of this study is to investigate indicators of midlife crisis experiences in women aged 35 to 45. A sample of 60 women participated in the research. Psychodiagnostic tools utilized included the "Depression, Anxiety and Stress Scale" by S. Lovibond and P. Lovibond, a method for assessing subjective loneliness developed by D. Russell and M. Ferguson, a rigidity measurement technique by G. Eysenck, the "Life Satisfaction Index" adapted by N.V. Panin from B. Newgarten, and the "Meaningful Orientations in Life" scale by D.A. Leontyev. Statistical analysis was conducted using Spearman correlation analysis. The findings revealed that a significant number of women undergoing a midlife crisis reported dissatisfaction with their lives, experiencing high levels of stress, anxiety, depression, and loneliness. They also expressed a lack of purpose in life, discontent with their past and present situations, and a lack of future goals. Conversely, another group of women indicated psychological comfort. The study demonstrated a strong correlation between elevated levels of depression, anxiety, stress, loneliness, rigidity, and reduced life satisfaction and sense of purpose, highlighting these factors as interconnected psychological markers of midlife crisis experiences in women.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Irina A. Ralnikova, Altai State University

Doctor of Psychology, Head of the Department of Social Psychology

References

Головаха Е.И., Кроник А.А. Психологическое время личности. 2-е изд., испр. и доп. М. : Смысл, 2008. 267 с.

Ефимкина Р.П. Пробуждение Спящей Красавицы. Психологическая инициация женщины в волшебных сказках. СПб. : Речь, 2006. 77 с.

Зеер Э.Ф., Сыманюк Э.Э. Эмоциональный компонент в профессиональном становлении педагога // Мир психологии. 2002. № 4 (32). С. 194–203. URL: https://pedlib.ru/Books/4/0097/4_0097-1.shtml

Крайг Г., Бокум Д. Психология развития. СПб. : Питер, 2019. 940 с.

Манукян В.Р. К вопросу о кризисе середины жизни // Вестник Санкт-петербургского университета. Сер. 12. 2008. Вып. 4. С. 94–102. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-o-krizise-serediny-zhizni/viewer

Олеш П.К. Эмпирическая модель кризиса середины жизни у мужчин // Возрастная, педагогическая и коррекционная психология: Сборник науч. тр. Минск, 2000. Вып. 2. С. 95–100.

Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Психология развития человека. Развитие субъективной реальности в онтогенезе. М.: Православный Свято-Тихоновский гуманитарный университет, 2014. 400 с.

Франкл В. Психотерапия на практике. СПб : Ювента, 1999. 256 с.

Хухлаева О.В. Психология развития: молодость, зрелость, старость. М. : Академия, 2002. 208 с.

Цукерман Г.А., Мастеров Б.М. Психология саморазвития. М. : Фирма «Интерпракс», 1995. 286 с.

Черников А.В. Системная семейная терапия: Интегративная модель диагностики. М. : Класс, 2001. 208 с.

Шмагина Ю.Д. Проблема кризиса среднего возраста в отечественной и зарубежной науке // Вестник Костромского гос. университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2017. № 2. С. 97–99. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/problema-krizisa-srednego-vozrasta-v-otechestvennoy-i-zarubezhnoy-nauke

Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис: пер. с англ.; общ. ред. и предисл. АВ. Толстых. 2-е изд. М. : Флинта: МПСИ: Прогресс, 2006. 352 с.

Юнг К.Г. Человек и его символы / Пер. Сиренко И.Н. М. : Медков С.Б., 2016. 352 с.

References:

Golovaha E.I., Kronik A.A. Psihologicheskoe vremya lichnosti. Moscow: Smysl, 2008. 267 p.

Efimkina R.P. Probuzhdenie Spyashchej Krasavicy. Psihologicheskaya iniciaciya zhenshchiny v volshebnyh skazkah. Saint Petersburg: Rech', 2006. 77 p.

Zeer E.F., Symanyuk E.E. Emocional'nyj komponent v professional'nom stanovlenii pedagoga. Mir psihologii. 2002. No 4 (32). P. 194–203. URL: https://pedlib.ru/Books/4/0097/4_0097-1.shtml

Krajg G., Bokum D. Psihologiya razvitiya. Saint Petersburg: Piter, 2019. 940 p.

Manukyan V.R. K voprosu o krizise serediny zhizni. Vestnik Sankt-peterburgskogo universiteta. Ser. 12. 2008. Vol. 4. P. 94–102. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-o-krizise-serediny-zhizni/viewer

Olesh P.K. Empiricheskaya model' krizisa serediny zhizni u muzhchin. Vozrastnaya, pedagogicheskaya i korrekcionnaya psihologiya: Sbornik nauch. tr. Minsk, 2000. Vol. 2. P. 95–100.

Slobodchikov V.I., Isaev E.I. Psihologiya razvitiya cheloveka. Razvitie sub"ektivnoj real'nosti v ontogeneze. Moscow: Pravoslavnyj Svyato-Tihonovskij gumanitarnyj universitet, 2014. 400 p.

Frankl V. Psihoterapiya na praktike. Saint Petersburg: Yuventa, 1999. 256 p.

Huhlaeva O.V. Psihologiya razvitiya: molodost', zrelost', starost'. Moscow: Akademiya, 2002. 208 p.

Cukerman G.A., Masterov B.M. Psihologiya samorazvitiya. Moscow: Interpraks, 1995. 286 p.

Chernikov A.V. Sistemnaya semejnaya terapiya: Integrativnaya model' diagnostiki. Moscow: Klass, 2001. 208 p.

Shmagina Yu.D. Problema krizisa srednego vozrasta v otechestvennoj i zarubezhnoj nauke. Vestnik Kostromskogo gos. universiteta. Seriya: Pedagogika. Psihologiya. Sociokinetika. 2017. No 2. P. 97–99. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/problema-krizisa-srednego-vozrasta-v-otechestvennoy-i-zarubezhnoy-nauke (data obrashcheniya: 15.12.2023).

Erikson E. Identichnost': yunost' i krizis. Translated from English. A.V. Tolstyh (Ed.). Moscow: Flinta: MPSI: Progress, 2006. 352 p.

Yung K.G. Chelovek i ego simvoly. Moscow: Medkov S.B., 2016. 352 p.

Published
2024-03-28
How to Cite
1. Ralnikova I. A. PSYCHOLOGICAL MARKERS OF WOMEN’S MIDLIFE CRISIS // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2024. Vol. 6. № 1. P. 103-112. URL: http://bppasu.ru/article/view/14915.