AN ANTHROPOLOGICAL APPROACH IN IMPLEMENTING INTER-SUBJECTIVE CONNECTIONS DURING PREPARATION OF FUTURE TEACHERS FOR HEALTH-SAVING ACTIVITIES IN SCHOOL
УДК 388.1
Abstract
Many authors note the deterioration in the health of school-age children. The health status of children is influencedby the influence of environmental and economic factors that influence the characteristics of the organization of the educational process. This updates training future specialists in the implementation of health-saving activities. The purpose of this work was to study the possibilities of anthropological care in preparing medical workers for the implementation of sanitary and protective functions in schools. The authors proposed to supplement the anthropological approach with a health-oriented module, which involves the use of interdisciplinary communication in other modules and includes the following components in the professional training of students: provides a new attitude to health for all participants in the educational process; provides subsequent competencies on factors that lead to the educational process and negatively affects the health of schoolchildren, and also uses health-saving approaches during the ongoing process.
Downloads
References
Абаскалова Н.П., Зверкова А.Ю. Научный обзор: системный подход в педагогике здоровья // Научное обозрение. Педагогические науки. 2016. № 2. С. 5–24. URL: https://science-pedagogy.ru/ru/article/view?id=1480
Арутюнян Р. В. Планирование и реализация межпредметных связей в подготовке будущих преподавателей технического вуза // Армия и общество. 2015. № 1 (44). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/planirovanie-i-realizatsiya-mezhpredmetnyh-svyazey-v-podgotovke-buduschih-prepodavateley-tehnicheskogo-vuza
Гладких Ю.П., Ризванова Д.Д. Межпредметные связи как средство повышения мотивации к обучению / Развитие современного образования: от теории к практике. Материалы III Международной научно-практической конференции (Чебоксары, 23 декабря, 2017 г.). Чебоксары : ЦНС «Интерактив плюс», 2017. С. 190–192.
Глухова Е.А. Межпредметные связи как средство самообразования студентов в вузе // Вестник ЮУрГГПУ. 2010 № 5. С. 65–73 URL: https://cyberleninka.ru/article/n/mezhpredmetnye-svyazi-kak-sredstvo-samoobrazovaniya-studentov-v-vuzeобращения: 10.12.2023).
Кулакова Е.В., Богомолова Е.С., Бадеева Т.В., Кузмичев Ю.Г. Заболеваемость детей школьного возраста в условиях крупного города по данным обращаемости // Медицинский альманах. Педиатрия. 2015. № 2. С. 74–76.
Латфуллин Г.Р., Голухов Г.Н., Шиленко Ю,В. Системный подход к управлению охраной здоровья // Вестник Университета. 2014. № 16. С. 190–196.
Ломакина И.С., Дуранов М.Е. Антропологический подход и профессиональная подготовка студентов // ВестникЮУрГУ. 2005. № 4. С. 52–55.
Педагогика и психология высшей школы / Отв. ред. Буланова Топоркова М.В. Ростов на/Д. : Феникс 2002. 544 с.
Петрова Н.Ф. Здоровья человека как многоаспектный феномен // Мир науки, культуры, образования. 2015. № 1 (50). С. 113–115.
Суворова А.В., Якубова И.Ш., Чернякина Т.С. Динамика показателей состояния здоровья детей и подростков Санк-Петербурга за 20-летний период // Гигиена и санитария. 2017. № 96 (4). С. 332–338.
Ураимова А.А., Касымов О.Т. Состояние здоровья учащихся общеобразовательных учреждений с разной формой организации школьного питания // Современные проблемы науки и образования. 2020. № 2.
URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=29735
Ушинский К. Д. Человек воспитания. Т.8. М. : АПН РСФСР, 1950.776 с.
Фирсова А. Е. Функции антропологического подхода в педагогике // Современные проблемы науки и образования. 2013. № 1. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=8273
References:
Abaskalova N.P., Zverkova A.YU. Nauchnyj obzor: sistemnyj podhod v pedagogike zdorov'ya // Nauchnoe obozrenie. Pedagogicheskie nauki. 2016. No 2. P. 5–24. URL: https://science-pedagogy.ru/ru/article/view?id=1480
Arutyunyan R. V. Planirovanie i realizaciya mezhpredmetnyh svyazej v podgotovke budushchih prepodavatelej tekhnicheskogo vuza // Armiya i obshchestvo. 2015. No 1 (44). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/planirovanie-i-realizatsiya-mezhpredmetnyh-svyazey-v-podgotovke-buduschih-prepodavateley-tehnicheskogo-vuza
Gladkih YU.P., Rizvanova D.D. Mezhpredmetnye svyazi kak sredstvo povysheniya motivacii k obucheniyu / Razvitie sovremennogo obrazovaniya: ot teorii k praktike. Materialy III Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii (CHeboksary, 23 dekabrya, 2017 g.). CHeboksary : CNS «Interaktiv plyus», 2017. P. 190–192.
Gluhova E.A. Mezhpredmetnye svyazi kak sredstvo samoobrazovaniya studentov v vuze // Vestnik YUUrGGPU. 2010 No 5. P. 65–73 URL: https://cyberleninka.ru/article/n/mezhpredmetnye-svyazi-kak-sredstvo-samoobrazovaniya-studentov-v-vuzeobrashcheniya: 10.12.2023).
Kulakova E.V., Bogomolova E.S., Badeeva T.V., Kuzmichev YU.G. Zabolevaemost' detej shkol'nogo vozrasta v usloviyah krupnogo goroda po dannym obrashchaemosti // Medicinskij al'manah. Pediatriya. 2015. No 2. P. 74–76.
Latfullin G.R., Goluhov G.N., SHilenko YU,V. Sistemnyj podhod k upravleniyu ohranoj zdorov'ya // Vestnik Universiteta. 2014. No 16. P. 190–196.
Lomakina I.S., Duranov M.E. Antropologicheskij podhod i professional'naya podgotovka studentov // VestnikYUUrGU. 2005. No 4. P. 52–55.
Pedagogika i psihologiya vysshej shkoly / Otv. red. Bulanova Toporkova M.V. Rostov na/D. : Feniks 2002. 544 p.
PetrovaN.F. Zdorov'ya cheloveka kak mnogoaspektnyj fenomen // Mir nauki, kul'tury, obrazovaniya. 2015. No 1 (50). P. 113–115.
Suvorova A.V., YAkubova I.SH., CHernyakina T.S. Dinamika pokazatelej sostoyaniya zdorov'ya detej i podrostkov Sank-Peterburga za 20-letnij period // Gigiena i sanitariya. 2017. No 96 (4). P. 332–338.
Uraimova A.A., Kasymov O.T. Sostoyanie zdorov'ya uchashchihsya obshcheobrazovatel'nyh uchrezhdenij s raznoj formoj organizacii shkol'nogo pitaniya // Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya. 2020. No 2. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=29735
Ushinskij K. D. CHelovek vospitaniya. Vol. 8. M. : APN RSFSR, 1950. 776 p.
Firsova A. E. Funkcii antropologicheskogo podhoda v pedagogike // Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya. 2013. No 1. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=8273
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).