AN ANTHROPOLOGICAL APPROACH IN IMPLEMENTING INTER-SUBJECTIVE CONNECTIONS DURING PREPARATION OF FUTURE TEACHERS FOR HEALTH-SAVING ACTIVITIES IN SCHOOL

УДК 388.1

  • Nadezhda Zakharovna Kaygorodova Altai State University Email: kaigorodova56@gmail.com
  • Olga Petrovna Morozova Altai State University Email: Morozovaped74@mail.ru
Keywords: anthropological approach, interdisciplinary connections, health-preserving activities, health components, health-preserving and health-forming competencies

Abstract

Many authors note the deterioration in the health of school-age children. The health status of children is influencedby the influence of environmental and economic ­factors that influence the characteristics of the organization of the educational process. This updates training future specialists in the implementation of health-saving activities. The purpose of this work was to study the possibilities of anthropological care in preparing medical workers for the implementation of sanitary and protective functions in schools. The authors proposed to supplement the anthropological approach with a health-oriented module, which involves the use of interdisciplinary communication in other modules and includes the following components in the professional training of students: provides a new attitude to health for all participants in the educational process; provides subsequent competencies on factors that lead to the educational process and negatively affects the health of schoolchildren, and also uses health-saving approaches during the ongoing process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nadezhda Zakharovna Kaygorodova, Altai State University

Doctor of Biological Sciences, Professor of the Department of General and Applied Psychology

Olga Petrovna Morozova, Altai State University

Director of the Institute of Teacher Education

References

Абаскалова Н.П., Зверкова А.Ю. Научный обзор: системный подход в педагогике здоровья // Научное обозрение. Педагогические науки. 2016. № 2. С. 5–24. URL: https://science-pedagogy.ru/ru/article/view?id=1480

Арутюнян Р. В. Планирование и реализация межпредметных связей в подготовке будущих преподавателей технического вуза // Армия и общество. 2015. № 1 (44). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/planirovanie-i-realizatsiya-mezhpredmetnyh-svyazey-v-podgotovke-buduschih-prepodavateley-tehnicheskogo-vuza

Гладких Ю.П., Ризванова Д.Д. Межпредметные связи как средство повышения мотивации к обучению / Развитие современного образования: от теории к практике. Материалы III Международной научно-практической конференции (Чебоксары, 23 декабря, 2017 г.). Чебоксары : ЦНС «Интерактив плюс», 2017. С. 190–192.

Глухова Е.А. Межпредметные связи как средство самообразования студентов в вузе // Вестник ЮУрГГПУ. 2010 № 5. С. 65–73 URL: https://cyberleninka.ru/article/n/mezhpredmetnye-svyazi-kak-sredstvo-samoobrazovaniya-studentov-v-vuzeобращения: 10.12.2023).

Кулакова Е.В., Богомолова Е.С., Бадеева Т.В., Кузмичев Ю.Г. Заболеваемость детей школьного возраста в условиях крупного города по данным обращаемости // Медицинский альманах. Педиатрия. 2015. № 2. С. 74–76.

Латфуллин Г.Р., Голухов Г.Н., Шиленко Ю,В. Системный подход к управлению охраной здоровья // Вестник Университета. 2014. № 16. С. 190–196.

Ломакина И.С., Дуранов М.Е. Антропологический подход и профессиональная подготовка студентов // ВестникЮУрГУ. 2005. № 4. С. 52–55.

Педагогика и психология высшей школы / Отв. ред. Буланова Топоркова М.В. Ростов на/Д. : Феникс 2002. 544 с.

Петрова Н.Ф. Здоровья человека как многоаспектный феномен // Мир науки, культуры, образования. 2015. № 1 (50). С. 113–115.

Суворова А.В., Якубова И.Ш., Чернякина Т.С. Динамика показателей состояния здоровья детей и подростков Санк-Петербурга за 20-летний период // Гигиена и санитария. 2017. № 96 (4). С. 332–338.

Ураимова А.А., Касымов О.Т. Состояние здоровья учащихся общеобразовательных учреждений с разной формой организации школьного питания // Современные проблемы науки и образования. 2020. № 2.

URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=29735

Ушинский К. Д. Человек воспитания. Т.8. М. : АПН РСФСР, 1950.776 с.

Фирсова А. Е. Функции антропологического подхода в педагогике // Современные проблемы науки и образования. 2013. № 1. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=8273

References:

Abaskalova N.P., Zverkova A.YU. Nauchnyj obzor: sistemnyj podhod v pedagogike zdorov'ya // Nauchnoe obozrenie. Pedagogicheskie nauki. 2016. No 2. P. 5–24. URL: https://science-pedagogy.ru/ru/article/view?id=1480

Arutyunyan R. V. Planirovanie i realizaciya mezhpredmetnyh svyazej v podgotovke budushchih prepodavatelej tekhnicheskogo vuza // Armiya i obshchestvo. 2015. No 1 (44). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/planirovanie-i-realizatsiya-mezhpredmetnyh-svyazey-v-podgotovke-buduschih-prepodavateley-tehnicheskogo-vuza

Gladkih YU.P., Rizvanova D.D. Mezhpredmetnye svyazi kak sredstvo povysheniya motivacii k obucheniyu / Razvitie sovremennogo obrazovaniya: ot teorii k praktike. Materialy III Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii (CHeboksary, 23 dekabrya, 2017 g.). CHeboksary : CNS «Interaktiv plyus», 2017. P. 190–192.

Gluhova E.A. Mezhpredmetnye svyazi kak sredstvo samoobrazovaniya studentov v vuze // Vestnik YUUrGGPU. 2010 No 5. P. 65–73 URL: https://cyberleninka.ru/article/n/mezhpredmetnye-svyazi-kak-sredstvo-samoobrazovaniya-studentov-v-vuzeobrashcheniya: 10.12.2023).

Kulakova E.V., Bogomolova E.S., Badeeva T.V., Kuzmichev YU.G. Zabolevaemost' detej shkol'nogo vozrasta v usloviyah krupnogo goroda po dannym obrashchaemosti // Medicinskij al'manah. Pediatriya. 2015. No 2. P. 74–76.

Latfullin G.R., Goluhov G.N., SHilenko YU,V. Sistemnyj podhod k upravleniyu ohranoj zdorov'ya // Vestnik Universiteta. 2014. No 16. P. 190–196.

Lomakina I.S., Duranov M.E. Antropologicheskij podhod i professional'naya podgotovka studentov // VestnikYUUrGU. 2005. No 4. P. 52–55.

Pedagogika i psihologiya vysshej shkoly / Otv. red. Bulanova Toporkova M.V. Rostov na/D. : Feniks 2002. 544 p.

PetrovaN.F. Zdorov'ya cheloveka kak mnogoaspektnyj fenomen // Mir nauki, kul'tury, obrazovaniya. 2015. No 1 (50). P. 113–115.

Suvorova A.V., YAkubova I.SH., CHernyakina T.S. Dinamika pokazatelej sostoyaniya zdorov'ya detej i podrostkov Sank-Peterburga za 20-letnij period // Gigiena i sanitariya. 2017. No 96 (4). P. 332–338.

Uraimova A.A., Kasymov O.T. Sostoyanie zdorov'ya uchashchihsya obshcheobrazovatel'nyh uchrezhdenij s raznoj formoj organizacii shkol'nogo pitaniya // Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya. 2020. No 2. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=29735

Ushinskij K. D. CHelovek vospitaniya. Vol. 8. M. : APN RSFSR, 1950. 776 p.

Firsova A. E. Funkcii antropologicheskogo podhoda v pedagogike // Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya. 2013. No 1. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=8273

Published
2023-12-22
How to Cite
1. Kaygorodova N. Z., Morozova O. P. AN ANTHROPOLOGICAL APPROACH IN IMPLEMENTING INTER-SUBJECTIVE CONNECTIONS DURING PREPARATION OF FUTURE TEACHERS FOR HEALTH-SAVING ACTIVITIES IN SCHOOL // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2023. Vol. 5. № 4. P. 37-46. URL: http://bppasu.ru/article/view/14493.