VOLUNTARY ACTIVITY AS A MEANS OF ADAPTATION OF STUDENTS IN THE PROFESSIONAL SPHERE IN THE CONDITIONS OF SECONDARY VOCATIONAL EDUCATION
УДК 377.5
Abstract
The article is devoted to the study of volunteerism as a means of adaptation of students in the professional field in the conditions of secondary vocational education institutions. The theoretical and practical aspects of volunteerism, its role in the formation of professional competencies and the development of personal qualities of students are considered. A review of the implementation of volunteer activities in institutions of secondary vocational education in Ulyanovsk was conducted.
Downloads
References
Ансимова П.В., Кульсеева Т.Г. Профессиональная ориентация волонтеров как ресурс личностного становления будущего специалиста // Профессионально-ориентированное волонтерство: актуальное состояние и перспективы развития. М. : Наука, 2020. С. 11–17.
Божанова Ю.В. Волонтерское движение в учреждениях среднего профессионального образования // Техник транспорта: образование и практика. 2021. № 2(2). С. 223–229. URL: https://doi.org/10.46684/2687-1033.2021.2.223-229
Вильева М.В. Волонтерская деятельность как инструмент реализации социальной активности студенческой молодежи // Известия РГПУ им. А. И. Герцена 2021. № 199. С. 235-242
Габдрахманова Р.А. Волонтерская деятельность в России и за рубежом // Вестник КГЭУ. 2012. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/volonterskaya-deyatelnost-v-rossii-i-za-rubezhom
Иванова Ж.Н., Шевелева Е.М. Организация воспитательного процесса в образовательном учреждении среднего профессионально образования // Человек в современном мире: пространство и возможности для личностного роста. М. : Наука, 2021. С. 63–70.
Картушина Л.Е. Эковолонтерская деятельность как средство личностного развития студентов среднего профессионального образования // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2023. № 8-1 (83). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ekovolonterskaya-deyatelnost-kak-sredstvo-lichnostnogo-razvitiya-studentov-srednego-professionalnogo-obrazovaniya
Корякина А.Е. Добровольческая деятельность как проблема современного общества // Социология в современном мире: наука, образование, творчество. 2020. Т. 1, №. 12. С. 134–137.
О благотворительной деятельности и добровольчестве (волонтерство): Федеральный закон от 11.08.1995 № 135-ФЗ. URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_7495/.
Основы организации и управления добровольческой деятельность / под. общ. ред. О. А. Аникеева, Л. И. Быстрова, А. В. Карпунина [и др.]. М. : Изд-во Российского государственного социального университета, 2019. 245 с.
Шубина М.Р., Швецова Адаптация студентов СПО к профессиональной деятельности // Экономика, социальная сфера, образование: возможности и риски. СПб.: НПО Профессионал, 2020. С. 126–129.
References:
Ansimova P.V., Kul'seeva T.G. Professional'naya orientaciya volonterov kak resurs lichnostnogo stanovleniya budushchego specialista // Professional'no-orientirovannoe volonterstvo: aktual'noe sostoyanie i perspektivy razvitiya. M. : Nauka, 2020. P. 11–17.
Bozhanova YU.V. Volonterskoe dvizhenie v uchrezhdeniyah srednego professional'nogo obrazovaniya // Tekhnik transporta: obrazovanie i praktika. 2021. No 2(2). P. 223–229. URL: https://doi.org/10.46684/2687-1033.2021.2.223-229
Vil'eva M.V. Volonterskaya deyatel'nost' kak instrument realizacii social'noj aktivnosti studencheskoj molodezhi // Izvestiya RGPU im. A. I. Gercena 2021. No 199. P. 235-242
Gabdrahmanova R.A. Volonterskaya deyatel'nost' v Rossii i za rubezhom // Vestnik KGEU. 2012. No 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/volonterskaya-deyatelnost-v-rossii-i-za-rubezhom
Ivanova ZH.N., SHeveleva E.M. Organizaciya vospitatel'nogo processa v obrazovatel'nom uchrezhdenii srednego professional'no obrazovaniya // CHelovek v sovremennom mire: prostranstvo i vozmozhnosti dlya lichnostnogo rosta. M. : Nauka, 2021. P. 63–70.
Kartushina L.E. Ekovolonterskaya deyatel'nost' kak sredstvo lichnostnogo razvitiya studentov srednego professional'nogo obrazovaniya // Mezhdunarodnyj zhurnal gumanitarnyh i estestvennyh nauk. 2023. No 8-1 (83). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ekovolonterskaya-deyatelnost-kak-sredstvo-lichnostnogo-razvitiya-studentov-srednego-professionalnogo-obrazovaniya
Koryakina A.E. Dobrovol'cheskaya deyatel'nost' kak problema sovremennogo obshchestva // Sociologiya v sovremennom mire: nauka, obrazovanie, tvorchestvo. 2020. Vol. 1, No 12. P. 134–137.
O blagotvoritel'noj deyatel'nosti i dobrovol'chestve (volonterstvo): Federal'nyj zakon ot 11.08.1995 No 135-FZ. URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_7495/.
Osnovy organizacii i upravleniya dobrovol'cheskoj deyatel'nost' / pod. obshch. red. O. A. Anikeeva, L. I. Bystrova, A. V. Karpunina [i dr.]. M. : Izd-vo Rossijskogo gosudarstvennogo social'nogo universiteta, 2019. 245 p.
SHubina M.R., SHvecova Adaptaciya studentov SPO k professional'noj deyatel'nosti // Ekonomika, social'naya sfera, obrazovanie: vozmozhnosti i riski. SPb.: NPO Professional, 2020. P. 126–129.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).