DEVELOPING THE EMOTIONAL INTELLIGENCE OF THE OF THE LEARNERS WITH LIMITED HEALTH CAPACITIES
УДК 159.9
Abstract
The article considers an issue of developing the emotional intelligence of the learners with limited health capacities. It gives a brief analysis of the scientific information sources, where a theory of the emotional intelligence was developed. Bases on the analysis of own experience on working with the neurotypical learners, the author makes psychotechnics on arrangement of the remedial classes for development of emotional intelligence of the learners with health limitations. The article gives some results of the previous research, presents the various exercises, that are especially important when working with the specific groups of learners with health limitations.
Downloads
References
Авилова И.В. Развитие эмоционального интеллекта у обучающихся с ограниченными возможностями здоровья как основного компонента, способствующего благоприятной адаптации к школе. URL: https://iro86.ru/images/2.
Востриков А.А., Табидзе А.А. Эмоциональный интеллект. Культура эмоций. Курс психотехники эмоциональной саморегуляции. Томск : Изд-во «Продуктивная педагогика», 2007. 229 с.
Выготский Л.С. Собр. соч.: В 6 т. Т. 2. М. : Педагогика, 1982. 504 с.
Гордеева В.В., Каткова Н.Д. Развитие эмоционального интеллекта как коррекционно-развивающая задача логопедических занятий с детьми с расстройством аутистического спектра // Актуальные проблемы педагогики и психологии. 2020. Т. 2, № 1. С. 9–11.
Гоулман Д. Г. Эмоциональный интеллект / пер. с англ. А.П. Исаевой. М. : ACT: АСТ МОСКВА; Владимир : ВКТ, 2009. 478 с.
Карпушина Н.В., Корнева И.А. Особенности эмоционального интеллекта у детей младшего школьного возраста с задержкой психического развития // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 67–3. С. 265–268.
Меснянкина К.К., Федоряка К.А., Сарелайнен А.И., Анищенко С.И. Потому что эмоции! Методическое пособие. М. : Фонд президентских грантов, 2019. URL: http://www.planik.org/product/metodicheskoe-posobie-potomu-chto-emotsii-bazovyy-komplekt
Примерная адаптированная основная образовательная программа ООО для слабовидящих обучающихся. 2022. 380 с. https://fgosreestr.ru/poop/primernaia-adaptirovannaia-osnovnaia-obrazovatelnaia-programma-osnovnogo-obshchego-obrazovaniia-slabovidiashchikh-obuchaiushchikhsia
Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии. М. : Педагогика, 1973. 424 с.
Сергиенко Е.А., Ветрова И.И. Тест Дж. Мэйера, П. Сэловея и Д. Карузо «Эмоциональный Интеллект» (MSCEIT v. 2.0) русскоязычная версия. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2010. 145 с.
Цзен Н.В., Пахомов Ю.В. Психотренинг: игры и упражнения. Изд. 2-е, доп. М. : Независимая фирма «Класс», 1999. 272 с.
Mayer J.D., Salovey P., Caruso D.R. Models of emotional intelligence / Handbook of Human Intelligence (2nd ed.) / ed. R. J. Sternberg. N.Y. : Cambridge, 2000. Р. 396–420.
References:
Avilova I.V. Razvitie e`mocional`nogo intellekta u obuchayushhixsya s ogranichenny`mi vozmozhnostyami zdorov`ya kak osnovnogo komponenta, sposobstvuyushhego blagopriyatnoj adaptacii k shkole. URL: https://iro86.ru/images/2.
Vostrikov A.A., Tabidze A.A. E`mocional`ny`j intellekt. Kul`tura e`mocij. Kurs psixotexniki e`mocional`noj samoregulyacii. Tomsk : Izd-vo «Produktivnaya pedagogika», 2007. 229 p.
Vy`gotskij L.S. Sobr. soch.: V 6 t. Vol. 2. M. : Pedagogika,, 1982. 504 p.
Gordeeva V.V., Katkova N.D. Razvitie e`mocional`nogo intellekta kak korrekcionno-razvivayushhaya zadacha logopedicheskix zanyatij s det`mi s rasstrojstvom autisticheskogo spektra // Aktual`ny`e problemy` pedagogiki i psixologii. 2020. Vol. 2, No. 1. P. 9–11.
Goulman D. G. E`mocional`ny`j intellekt / per. s angl. A.P. Isaevoj. M. : ACT: AST MOSKVA; Vladimir : VKT, 2009. 478 p.
Karpushina N.V., Korneva I.A. Osobennosti e`mocional`nogo intellekta u detej mladshego shkol`nogo vozrasta s zaderzhkoj psixicheskogo razvitiya // Problemy` sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya. 2020. No. 67–3. P. 265–268.
Mesnyankina K.K., Fedoryaka K.A., Sarelajnen A.I., Anishhenko S.I. Potomu chto e`mocii! Metodicheskoe posobie. M. : Fond prezidentskix grantov, 2019. URL: http://www.planik.org/product/metodicheskoe-posobie-potomu-chto-emotsii-bazovyy-komplekt
Primernaya adaptirovannaya osnovnaya obrazovatel`naya programma OOO dlya slabovidyashhix obuchayushhixsya. 2022. 380 p. https://fgosreestr.ru/poop/primernaia-adaptirovannaia-osnovnaia-obrazovatelnaia-programma-osnovnogo-obshchego-obrazovaniia-slabovidiashchikh-obuchaiushchikhsia
Rubinshtejn S.L. Problemy` obshhej psixologii. M. : Pedagogika, 1973. 424 p.
Sergienko E.A., Vetrova I.I. Test Dzh. Me`jera, P. Se`loveya i D. Karuzo «E`mocional`ny`j Intellekt» (MSCEIT v. 2.0) russkoyazy`chnaya versiya. M. : Izd-vo «Institut psixologii RAN», 2010. 145 p.
Czzen N.V., Paxomov Yu.V. Psixotrening: igry` i uprazhneniya. Izd. 2-e, dop. M. : Nezavisimaya firma «Klass», 1999. 272 p.
Mayer J.D., Salovey P., Caruso D.R. Models of emotional intelligence / Handbook of Human Intelligence (2nd ed.) / ed. R. J. Sternberg. N.Y. : Cambridge, 2000. P. 396–420.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).