DEVELOPING THE EMOTIONAL INTELLIGENCE OF THE OF THE LEARNERS WITH LIMITED HEALTH CAPACITIES

УДК 159.9

  • Tatiana Aleksandrovna Chelnokova Kazan Innovation University named after V.G. Timiriasov Email: nauka@zel.ieml.ru
Keywords: emotional intelligence, psychotechnics, emotional sphere, learner with head limitations, self-comprehension, correction activity

Abstract

The article considers an issue of developing the emotional intelligence of the learners with limited health capacities. It gives a brief analysis of the scientific information sources, where a theory of the emotional intelligence was developed. Bases on the analysis of own experience on working with the neurotypical learners, the author makes psychotechnics on arrangement of the remedial classes for development of emotional intelligence of the learners with health limitations. The article gives some results of the previous research, presents the various exercises, that are especially important when working with the specific groups of learners with health limitations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tatiana Aleksandrovna Chelnokova, Kazan Innovation University named after V.G. Timiriasov

Doctor of education, professor

 

References

Авилова И.В. Развитие эмоционального интеллекта у обучающихся с ограниченными возможностями здоровья как основного компонента, способствующего благоприятной адаптации к школе. URL: https://iro86.ru/images/2.

Востриков А.А., Табидзе А.А. Эмоциональный интеллект. Культура эмоций. Курс психотехники эмоциональной саморегуляции. Томск : Изд-во «Продуктивная педагогика», 2007. 229 с.

Выготский Л.С. Собр. соч.: В 6 т. Т. 2. М. : Педагогика, 1982. 504 с.

Гордеева В.В., Каткова Н.Д. Развитие эмоционального интеллекта как коррекционно-развивающая задача логопедических занятий с детьми с расстройством аутистического спектра // Актуальные проблемы педагогики и психологии. 2020. Т. 2, № 1. С. 9–11.

Гоулман Д. Г. Эмоциональный интеллект / пер. с англ. А.П. Исаевой. М. : ACT: АСТ МОСКВА; Владимир : ВКТ, 2009. 478 с.

Карпушина Н.В., Корнева И.А. Особенности эмоционального интеллекта у детей младшего школьного возраста с задержкой психического развития // Проблемы современного педагогического образования. 2020. № 67–3. С. 265–268.

Меснянкина К.К., Федоряка К.А., Сарелайнен А.И., Анищенко С.И. Потому что эмоции! Методическое пособие. М. : Фонд президентских грантов, 2019. URL: http://www.planik.org/product/metodicheskoe-posobie-potomu-chto-emotsii-bazovyy-komplekt

Примерная адаптированная основная образовательная программа ООО для слабовидящих обучающихся. 2022. 380 с. https://fgosreestr.ru/poop/primernaia-adaptirovannaia-osnovnaia-obrazovatelnaia-programma-osnovnogo-obshchego-obrazovaniia-slabovidiashchikh-obuchaiushchikhsia

Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии. М. : Педагогика, 1973. 424 с.

Сергиенко Е.А., Ветрова И.И. Тест Дж. Мэйера, П. Сэловея и Д. Карузо «Эмоциональный Интеллект» (MSCEIT v. 2.0) русскоязычная версия. М. : Изд-во «Институт психологии РАН», 2010. 145 с.

Цзен Н.В., Пахомов Ю.В. Психотренинг: игры и упражнения. Изд. 2-е, доп. М. : Независимая фирма «Класс», 1999. 272 с.

Mayer J.D., Salovey P., Caruso D.R. Models of emotional intelligence / Handbook of Human Intelligence (2nd ed.) / ed. R. J. Sternberg. N.Y. : Cambridge, 2000. Р. 396–420.

References:

Avilova I.V. Razvitie e`mocional`nogo intellekta u obuchayushhixsya s ogranichenny`mi vozmozhnostyami zdorov`ya kak osnovnogo komponenta, sposobstvuyushhego blagopriyatnoj adaptacii k shkole. URL: https://iro86.ru/images/2.

Vostrikov A.A., Tabidze A.A. E`mocional`ny`j intellekt. Kul`tura e`mocij. Kurs psixotexniki e`mocional`noj samoregulyacii. Tomsk : Izd-vo «Produktivnaya pedagogika», 2007. 229 p.

Vy`gotskij L.S. Sobr. soch.: V 6 t. Vol. 2. M. : Pedagogika,, 1982. 504 p.

Gordeeva V.V., Katkova N.D. Razvitie e`mocional`nogo intellekta kak korrekcionno-razvivayushhaya zadacha logopedicheskix zanyatij s det`mi s rasstrojstvom autisticheskogo spektra // Aktual`ny`e problemy` pedagogiki i psixologii. 2020. Vol. 2, No. 1. P. 9–11.

Goulman D. G. E`mocional`ny`j intellekt / per. s angl. A.P. Isaevoj. M. : ACT: AST MOSKVA; Vladimir : VKT, 2009. 478 p.

Karpushina N.V., Korneva I.A. Osobennosti e`mocional`nogo intellekta u detej mladshego shkol`nogo vozrasta s zaderzhkoj psixicheskogo razvitiya // Problemy` sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya. 2020. No. 67–3. P. 265–268.

Mesnyankina K.K., Fedoryaka K.A., Sarelajnen A.I., Anishhenko S.I. Potomu chto e`mocii! Metodicheskoe posobie. M. : Fond prezidentskix grantov, 2019. URL: http://www.planik.org/product/metodicheskoe-posobie-potomu-chto-emotsii-bazovyy-komplekt

Primernaya adaptirovannaya osnovnaya obrazovatel`naya programma OOO dlya slabovidyashhix obuchayushhixsya. 2022. 380 p. https://fgosreestr.ru/poop/primernaia-adaptirovannaia-osnovnaia-obrazovatelnaia-programma-osnovnogo-obshchego-obrazovaniia-slabovidiashchikh-obuchaiushchikhsia

Rubinshtejn S.L. Problemy` obshhej psixologii. M. : Pedagogika, 1973. 424 p.

Sergienko E.A., Vetrova I.I. Test Dzh. Me`jera, P. Se`loveya i D. Karuzo «E`mocional`ny`j Intellekt» (MSCEIT v. 2.0) russkoyazy`chnaya versiya. M. : Izd-vo «Institut psixologii RAN», 2010. 145 p.

Czzen N.V., Paxomov Yu.V. Psixotrening: igry` i uprazhneniya. Izd. 2-e, dop. M. : Nezavisimaya firma «Klass», 1999. 272 p.

Mayer J.D., Salovey P., Caruso D.R. Models of emotional intelligence / Handbook of Human Intelligence (2nd ed.) / ed. R. J. Sternberg. N.Y. : Cambridge, 2000. P. 396–420.

Published
2023-03-27
How to Cite
1. Chelnokova T. A. DEVELOPING THE EMOTIONAL INTELLIGENCE OF THE OF THE LEARNERS WITH LIMITED HEALTH CAPACITIES // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2023. Vol. 5. № 1. P. 117-127. URL: http://bppasu.ru/article/view/12716.