PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF A MEDICAL STUDENT IN THE PROCESS OF STUDYING AT A UNIVERSITY
УДК 378
Abstract
The article is devoted to the study of the process of forming a healthy lifestyle of a pediatrician during professional training. The paper highlights the definitions of such concepts as health, a healthy lifestyle. The main components of a healthy lifestyle are considered. The analysis of the curriculum and the Federal State Educational Standard in the specialty "Pediatrics" allowed us to determine the role of the discipline "Bioethics" in the formation of a healthy lifestyle of the future pediatrician. A questionnaire survey of 2nd year students of the Institute of Pediatrics of ASMU was conducted, the degree of awareness and compliance with the basic principles of healthy lifestyle was revealed. The authors conclude that the impact of social and humanitarian disciplines that medical students master during their professional training at the university on the formation of a healthy lifestyle. Based on the results of an empirical study, the authors present a generalized, collective image of the future pediatrician.
Downloads
References
Аветисян А.А., Захарченко А.Е. Основы здорового образа жизни студентов. критерии здорового образа жизни // Проблемы науки. современной науки и образования. 2021. № 11 (168). URL:https://ipi1.ru/images/PDF/2021/168/osnovy-zdorovogo-obraza.pdf
Бобрик Ю.В. Роль пропаганды здорового образа жизни в профилактике хронических неинфекционных заболеваний и повышение качества жизни населения / Труды НИИ организации здравоохранения и медицинского менеджмента. М. : Изд-во Научно-исследовательского института организации здравоохранения и медицинского менеджмента, 2018. С. 15–16.
Васильков П.С., Лавренов В.Н. Здоровый образ жизни – важная ценность субъектов учебно-воспитательного процесса / Материалы международной научно-практической конференции «Практическая подготовка специалистов в условиях университетского образования: состояние, проблемы, перспективы». Витебск : Изд-во ВГУ, 2008. С. 216–217. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=42874941
Голубятникова М.В., Чистяков С.А. Роль семьи в формировании здорового образа жизни подрастающего поколения // Образование. Карьера. Общество. 2016. № 2. С. 63–64. URL:https://cyberleninka.ru/article/n/rol-semi-v-formirovanii-zdorovogo-obraza-zhizni-podrastayuschego-pokoleniya
Демидова И.Ф. Изучение представлений молодежи о здоровом образе жизни // Новая наука: стратегии и векторы развития. 2016. № 118. С. 65–67.
Логинова Н.С., Бендрикова А.Ю., Пономаренко О.П., Пономарева А.С. Влияние профессионального воспитания студентов в вузе на процесс актуализации использования в сфере здравоохранения брендовых продуктов Алтая // Межкультурная коммуникация в образовании и медицине. 2022. № 1. С. 20–34.
Магомедова П.М., Бирюкова Н.В. Здоровье и здоровый образ жизни в системе ценностей у современных подростков // Тенденции развития науки и образования. 2021. № 74-1. С. 91–95. URL: https://www.researchgate.net/publication/353214570_Zdorove_i_zdorovyj_obraz_zizni_v_sisteme_cennostej_u_sovremennyh_podrostkov
Стадников Г.В. У истоков «русского» Гейне: из истории первых публикаций прозы Гейне на русском языке // Acta Eruditorum. 2018. № 25. С. 9–13.
Хомутова Е.В., Игнашкина М.В. Здоровый образ жизни: укрепление здоровья // Наука-2020. 2022. № 4 (58). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/zdorovyy-obraz-zhizni-ukreplenie-zdorovya
Цеплит Д.А. Формирование здорового образа жизни в ДОУ: анализ понятий «здоровье» и «здоровый образ жизни» / Социальные процессы в современном российском обществе: проблемы и перспективы. Материалы IV Всероссийской научной конференции. Иркутск : Изд-во ИГУ, 2020. С. 548–551.
References:
Avetisjan A.A., Zaharchenko A.E. Osnovy zdorovogo obraza zhizni studentov. kriterii zdorovogo obraza zhizni // Problemy Nauki. 2021. No. 11 (168). URL:https://ipi1.ru/images/PDF/2021/168/osnovy-zdorovogo-obraza.pdf
Bobrik Ju.V. Rol' propagandy zdorovogo obraza zhizni v profilaktike hronicheskih neinfekcionnyh zabolevanij i povyshenie kachestva zhizni naselenija / Trudy NII organizacii zdravoohranenija i medicinskogo menedzhmenta. M. : Izd-vo Nauchno-issledovatel'skogo instituta organizacii zdravoohraneniya i medicinskogo menedzhmenta, 2018. P. 15–16.
Vasil'kov P.S., Lavrenov V.N. Zdorovyj obraz zhizni-vazhnaja cennost' sub#ektov uchebno-vospitatel'nogo processa / Materialy mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii «Prakticheskaya podgotovka specialistov v usloviyah universitetskogo obrazovaniya: sostoyanie, problemy, perspektivy». Vitebsk : Izd-vo VGU, 2008. P. 216–217. URL: https://elibrary.ru/item.asp?id=42874941
Golubjatnikova M.V., Chistjakov S.A. Rol' sem'i v formirovanii zdorovogo obraza zhizni podrastajushhego pokolenija // Obrazovanie. Kar'era. Obshchestvo. 2016. No. 2. P. 63–64. URL:https://cyberleninka.ru/article/n/rol-semi-v-formirovanii-zdorovogo-obraza-zhizni-podrastayuschego-pokoleniya
, Demidova I.F. Izuchenie predstavlenij molodezhi o zdorovom obraze // Novaja nauka: strategii i vektory razvitija. 2016. No. 118. P. 65–67.
Loginova N.S., Bendrikova A.Ju., Ponomarenko O.P., Ponomareva A.S. Vlijanie professional'nogo vospitanija studentov v vuze na process aktualizacii ispol'zovanija v sfere zdravoohranenija brendovyh produktov Altaja // Mezhkul'turnaja kommunikacija v obrazovanii i medicine. 2022. 1. Р. 20–34.
Magomedova P.M., Birjukova N.V. Zdorov'e i zdorovyj obraz zhizni v sisteme cennostej u sovremennyh podrostkov // Tendencii razvitiya nauki i obrazovaniya. 2021. No. 74-1. Р. 91–95. URL: https://www.researchgate.net/publication/353214570_Zdorove_i_zdorovyj_obraz_zizni_v_sisteme_cennostej_u_sovremennyh_podrostkov
Stadnikov G.V. U istokov "russkogo" Gejne: iz istorii pervyh publikacij prozy Gejne na russkom jazyke // Acta Eruditorum. 2018; 25. Р. 9–13.
Homutova E.V., Ignashkina M.V. Zdorovyj obraz zhizni: ukreplenie zdorov'ja // Nauka-2020. 2022. No. 4 (58). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/zdorovyy-obraz-zhizni-ukreplenie-zdorovya
Ceplit D.A. Formirovanie zdorovogo obraza zhizni v DOU: analiz ponjatij «zdorov'e» i «zdorovyj obraz zhizni» / Social'nye processy v sovremennom rossijskom obshhestve: problemy i perspektivy. Materialy IV Vserossijskoj nauchnoj konferencii. Irkutsk : Izd-vo IGU, 2020. Р. 548–551.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).