LIFE PROSPECTS OF RUSSIAN AND KYRGYZ GIRLS: COMPARATIVE ANALYSIS
УДК 159.99
Abstract
The article analyzes the problem of designing life prospects in a rapidly changing, unstable world by Russian and Kyrgyz students. The conducted research using psychological testing methods and mathematical data processing revealed that Russian girls are actively building their prospects for the distant future in the fields of professional and leisure activities, intellectual and physical self-improvement, and self-realization in the family and marriage is planned to a lesser extent. Kyrgyz students of the same age are more focused on family values, their life goals are concentrated in the time interval up to five years in the areas of matrimony and motherhood. Regardless of nationality, girls are optimistic about the future, but Russian students find it less stable and harmonious, which is explained by their desire to integrate egalitarian and traditional values into the project of the upcoming life.
Downloads
References
Абульханова-Славская К.А. Жизненные перспективы личности // Психология личности и образ жизни. М. : Наука, 1987. С. 138–144.
Вань Е.Н. Представления о будущем как предмет психологического исследования // Гуманитарные научные исследования. 2017. № 5. URL: https://human.snauka.ru/2017/05/23955
Головаха Е.И., Кроник А.А. Психологическое время личности. 2-е изд., испр. и доп. М. : Смысл, 2008. 267 с.
Жизненные перспективы современных женщин: надежды,
опасения, риски : монография / под общ. ред. Е.А. Ипполитовой. Барнаул : Изд-во Алт. ун-та, 2020. 141 с.
Ключко О.И., Чекалина А.А., Иоффе Е.В., Ерофеева М.А., Сухарева Н.Ф., Самосадова Е.В. Гендарные трансформации в представлениях российской студенческой молодежи // Женщина в российском обществе. 2020. № 1. С. 55–69.
Ковтун Г.С., Куперман А.А. Гендерные представления современной студенческой. молодежи: (на материале г. Владивостока) // Женщина в российском обществе. 2017. № 1. С. 53–63.
Мусаева Н.К. Национальные традиции как фактор формирования социального характер кыргызского народа // Интерактивная наук. 2018. № 13. С. 226–229.
Нюттен Ж. Мотивация, действие и перспектива будущего. М. : Смысл, 2004. 608 с.
Осауленко О.А. Психологические особенности мигрантов из Кыргызстана // Гуманитарные научные исследования. 2017. № 12. URL: https://human.snauka.ru/2017/12/24645
Петрова В.Н. Изучение образа будущего: методологические проблемы и пути их решения // Сибирский психологический журнал. 2009. № 32. С. 6–10.
Ральникова И.А. Психологическое здоровье человека и жизненные перспективы личности // Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта. 2019. № 4 (15). С. 121–126.
Ральникова И.А. Ипполитова Е.А. Жизненные перспективы женщин в изменяющемся мире // Фундаментальные проблемы гуманитарных наук: опыт и перспективы развития исследовательских проектов РФФИ : материалы всероссийской научной конференции с международным участием. Барнаул : АлтГПУ, 2020. С. 490–492.
References:
Abul'hanova-Slavskaja K.A. Zhiznennye perspektivy lichnosti // Psihologija lichnosti i obraz zhizni. M. : Nauka, 1987. Р. 138–144.
Van' E.N. Predstavlenija o budushhem kak predmet psihologicheskogo issledovanija // Gumanitarnye nauchnye issledovanija. 2017. No. 5. URL: https://human.snauka.ru/2017/05/23955
Golovaha E.I., Kronik A.A. Psihologicheskoe vremja lichnosti. 2-e izd., ispr. i dop. M. : Smysl, 2008. 267 р.
Zhiznennye perspektivy sovremennyh zhenshhin: nadezhdy, opasenija, riski : monografija / pod obshh. red. E.A. Ippolitovoj. Barnaul : Izd-vo Alt. un-ta, 2020. 141 р.
Kljuchko O.I., Chekalina A.A., Ioffe E.V., Erofeeva M.A., Suhareva N.F., Samosadova E.V. Gendarnye transformacii v predstavlenijah rossijskoj studencheskoj molodezhi // Zhenshhina v rossijskom obshhestve. 2020. No. 1. Р. 55–69.
Kovtun G.S., Kuperman A.A. Gendernye predstavlenija sovremennoj studencheskoj. molodezhi: (na materiale g. Vladivostoka) // Zhenshhina v rossijskom obshhestve. 2017. No. 1. Р. 53–63.
Musaeva N.K. Nacional'nye tradicii kak faktor formirovanija social'nogo haraktera kyrgyzskogo naroda // Interaktivnaja nauka. 2018. No. 13. Р. 226–229.
Njutten Zh. Motivacija, dejstvie i perspektiva budushhego. M. : Smysl, 2004. 608 р.
Osaulenko O.A. Psihologicheskie osobennosti migrantov iz Kyrgyzstana // Gumanitarnye nauchnye issledovanija. 2017. No. 12. URL: https://human.snauka.ru/2017/12/24645
Petrova V.N. Izuchenie obraza budushhego: metodologicheskie problemy i puti ih reshenija // Sibirskij psihologicheskij zhurnal. 2009. No. 32. Р. 6–10.
Ral'nikova I.A. Psihologicheskoe zdorov'e cheloveka i zhiznennye perspektivy lichnosti // Zdorov'e cheloveka, teorija i metodika fizicheskoj kul'tury i sporta. 2019. No. 4 (15). Р. 121–126.
Ral'nikova I.A. Ippolitova E.A. Zhiznennye perspektivy zhenshhin v izmenjajushhemsja mire // Fundamental'nye problemy gumanitarnyh nauk: opyt i perspektivy razvitija issledovatel'skih proektov RFFI: materialy vserossijskoj nauchnoj konferencii s mezhdunarodnym uchastiem. Barnaul : AltGPU, 2020. Р. 490–492.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).