RELATIONSHIP OF STRESS RESISTANCE AND RESILIENCE OF UNIVERSITY STUDENTS

УДК 159.9

  • Marina Andreevna Ananyeva Belgorod State National Research University Email: rudofilova.marina@yandex.ru
  • Evgenia Alexandrovna Eroshenkova Belgorod State National Research University Email: 1285291@bsu.edu.ru
  • Tatyana Nikolaevna Razuvaeva Belgorod State National Research University Email: razuvaeva@bsu.edu.ru
Keywords: stress resistance, stress, stressful situation, resilience, student

Abstract

Stress resistance is an important personality trait that allows adaptive adaptation to constantly changing environmental conditions, while maintaining an internal resource, being able to be effective in activities. One of the factors influencing the degree of stress resistance of a person is resilience, which helps to increase the self-control of a person in stressful situations. In this regard, the purpose of this study was to find the relationship between stress resistance and resilience among university students. The use of psychodiagnostic tools and statistical methods of data processing made it possible to conclude that the higher the degree of resilience of a person, the higher its stress resistance, and, conversely, the lower the resilience, the lower the stress resistance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marina Andreevna Ananyeva, Belgorod State National Research University

PhD student

Evgenia Alexandrovna Eroshenkova, Belgorod State National Research University

Student

Tatyana Nikolaevna Razuvaeva, Belgorod State National Research University

Doctor of Psychology, Professor

References

Бодров В.А. Психологический стресс: развитие и преодоление. М. : ПЕР СЭ, 2006. 362 с.

Деревянко Ю.П., Ковалева О.Л., Пчелкина Е.П. Личностная организация времени жизни и ценностная значимость здоровья студентов-первокурсников в процессе адаптации к учебной деятельности // Научный результат. Педагогика и психология образования. 2016. № 2. С. 40–45.

Ермакова Е.С. Совладающее поведение, жизнестойкость, стрессоустойчивость и депрессия студентов вуза // Вестник Ленинградского государственного университета имени А.С. Пушкина. 2021. № 2. С. 142–159.

Зятькова Е.О., Стоянова И.Я, Бохан Н.А. Психологические ресурсы стрессоустойчивости и жизнестойкости студентов в контексте психического здоровья // Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. 2021. № 5. С. 483–487.

Зятькова Е.О., Стоянова И.Я, Языков К.Г. Стрессоустойчивость и жизнестойкость как психологический ресурс при гелотофобии в контексте психологического здоровья студентов // Сибирский психологический журнал. 2021. № 80. С. 146–164.

Китаев-Смык Л.А. Психология стресса: психологическая антропология стресса. М.: Акад. Проект, 2009. 943 с.

Климов А.А. Жизнестойкость и ее взаимосвязь с личностными ценностями студентов // Вестник Самарской гуманитарной академии. 2018. № 2. С. 14–23.

Курясев И.А. Стресс и стрессоустойчивость студентов // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Экология и безопасность жизнедеятельности. 2013. № 5. С. 64–67.

Махрина Е.А., Тимофеева А.В. Адаптация и стрессоустойчивость студентов // E-Scio. 2022. № 8. С. 125–134.

Рудофилова М.А., Ковалева О.Л. Связь саморегуляции и стрессоустойчивости у студентов // Вестник СНО. 2020. Выпуск XXIV. С. 254–257.

Саенко В.Н., Ячменникова А.И. Волонтерская деятельность как фактор повышения стрессоустойчивости молодежи в высших учебных заведениях // Российский научный журнал «Телескоп: журнал социологических и маркетинговых исследований». 2022. № 1. С. 156–163.

Теплякова И.В. Сопровождение процесса адаптации студентов–первокурсников педагогического вуза: опыт куратора // Дискуссия. 2016. № 3. С. 127–132.

Филиппова А.А., Карпенкова П.М. Понятие стресса и стрессоустойчивости личности // Молодой ученый. 2020. № 43. С. 88–92.

References:

Bodrov V.A Psihologicheskij stress: razvitie i preodolenie. M. : PER SJe, 2006. 362 р.

Derevjanko Ju.P., Kovaleva O.L., Pchelkina E.P. Lichnostnaja organizacija vremeni zhizni i cennostnaja znachimost' zdorov'ja studentov-pervokursnikov v processe adaptacii k uchebnoj dejatel'nosti // Nauchnyj rezul'tat. Pedagogika i psihologija obrazovanija. 2016. No. 2. Р. 40–45.

Ermakova E.S. Sovladajushhee povedenie, zhiznestojkost', stressoustojchivost' i depressija studentov vuza // Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta imeni A.S. Pushkina. 2021. No. 2. Р. 142–159.

Zjat'kova E.O., Stojanova I.Ja, Bohan N.A. Psihologicheskie resursy stressoustojchivosti i zhiznestojkosti studentov v kontekste psihicheskogo zdorov'ja // Uchenye zapiski universiteta imeni P.F. Lesgafta. 2021. No. 5. Р. 483–487.

Zjat'kova E.O., Stojanova I.Ja, Jazykov K.G. Stressoustojchivost' i zhiznestojkost' kak psihologicheskij resurs pri gelotofobii v kontekste psihologicheskogo zdorov'ja studentov // Sibirskij psihologicheskij zhurnal. 2021. No. 80. Р. 146–164.

Kitaev-Smyk L.A. Psihologija stressa: psihologicheskaja antropologija stressa. M. : Akad. Proekt, 2009. 943 р.

Klimov A.A. Zhiznestoĭkost' i ee vzaimosvjaz' s lichnostnymi cennostjami studentov // Vestnik Samarskoĭ gumanitarnoĭ akademii. 2018. No. 2. Р. 14–23.

Kurjasev I.A. Stress i stressoustojchivost' studentov // Vestnik Rossijskogo universiteta druzhby narodov. Serija: Jekologija i bezopasnost' zhiznedejatel'nosti. 2013. No. 5. Р. 64–67.

Mahrina E.A., Timofeeva A.V. Adaptacija i stressoustojchivost' studentov // E-Scio. 2022. No. 8. P. 125–134.

Rudofilova M.A., Kovaleva O.L. Svjaz' samoreguljacii i stressoustojchivosti u studentov // Vestnik SNO. 2020. Vypusk HHIV. Р. 254–257.

Saenko V.N., Jachmennikova A.I. Volonterskaja dejatel'nost' kak faktor povyshenija stressoustojchivosti molodezhi v vysshih uchebnyh zavedenijah // Rossijskij nauchnyj zhurnal «Teleskop: zhurnal sociologicheskih i marketingovyh issledovanij». 2022. No. 1. Р. 156–163.

Tepljakova I.V. Soprovozhdenie processa adaptacii studentov pervokursnikov pedagogicheskogo vuza: opyt kuratora // Diskussija. 2016. No. 3. Р. 127–132.

Filippova A.A., Karpenkova P.M. Ponjatie stressa i stressoustojchivosti lichnosti // Molodoj uchenyj. 2020. No. 43. Р. 88–92.

Published
2022-12-11
How to Cite
1. Ananyeva M. A., Eroshenkova E. A., Razuvaeva T. N. RELATIONSHIP OF STRESS RESISTANCE AND RESILIENCE OF UNIVERSITY STUDENTS // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2022. Vol. 4. № 4. P. 1-11. URL: http://bppasu.ru/article/view/12227.