RELATIONSHIP OF STRESS RESISTANCE AND RESILIENCE OF UNIVERSITY STUDENTS
УДК 159.9
Abstract
Stress resistance is an important personality trait that allows adaptive adaptation to constantly changing environmental conditions, while maintaining an internal resource, being able to be effective in activities. One of the factors influencing the degree of stress resistance of a person is resilience, which helps to increase the self-control of a person in stressful situations. In this regard, the purpose of this study was to find the relationship between stress resistance and resilience among university students. The use of psychodiagnostic tools and statistical methods of data processing made it possible to conclude that the higher the degree of resilience of a person, the higher its stress resistance, and, conversely, the lower the resilience, the lower the stress resistance.
Downloads
References
Бодров В.А. Психологический стресс: развитие и преодоление. М. : ПЕР СЭ, 2006. 362 с.
Деревянко Ю.П., Ковалева О.Л., Пчелкина Е.П. Личностная организация времени жизни и ценностная значимость здоровья студентов-первокурсников в процессе адаптации к учебной деятельности // Научный результат. Педагогика и психология образования. 2016. № 2. С. 40–45.
Ермакова Е.С. Совладающее поведение, жизнестойкость, стрессоустойчивость и депрессия студентов вуза // Вестник Ленинградского государственного университета имени А.С. Пушкина. 2021. № 2. С. 142–159.
Зятькова Е.О., Стоянова И.Я, Бохан Н.А. Психологические ресурсы стрессоустойчивости и жизнестойкости студентов в контексте психического здоровья // Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. 2021. № 5. С. 483–487.
Зятькова Е.О., Стоянова И.Я, Языков К.Г. Стрессоустойчивость и жизнестойкость как психологический ресурс при гелотофобии в контексте психологического здоровья студентов // Сибирский психологический журнал. 2021. № 80. С. 146–164.
Китаев-Смык Л.А. Психология стресса: психологическая антропология стресса. М.: Акад. Проект, 2009. 943 с.
Климов А.А. Жизнестойкость и ее взаимосвязь с личностными ценностями студентов // Вестник Самарской гуманитарной академии. 2018. № 2. С. 14–23.
Курясев И.А. Стресс и стрессоустойчивость студентов // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Экология и безопасность жизнедеятельности. 2013. № 5. С. 64–67.
Махрина Е.А., Тимофеева А.В. Адаптация и стрессоустойчивость студентов // E-Scio. 2022. № 8. С. 125–134.
Рудофилова М.А., Ковалева О.Л. Связь саморегуляции и стрессоустойчивости у студентов // Вестник СНО. 2020. Выпуск XXIV. С. 254–257.
Саенко В.Н., Ячменникова А.И. Волонтерская деятельность как фактор повышения стрессоустойчивости молодежи в высших учебных заведениях // Российский научный журнал «Телескоп: журнал социологических и маркетинговых исследований». 2022. № 1. С. 156–163.
Теплякова И.В. Сопровождение процесса адаптации студентов–первокурсников педагогического вуза: опыт куратора // Дискуссия. 2016. № 3. С. 127–132.
Филиппова А.А., Карпенкова П.М. Понятие стресса и стрессоустойчивости личности // Молодой ученый. 2020. № 43. С. 88–92.
References:
Bodrov V.A Psihologicheskij stress: razvitie i preodolenie. M. : PER SJe, 2006. 362 р.
Derevjanko Ju.P., Kovaleva O.L., Pchelkina E.P. Lichnostnaja organizacija vremeni zhizni i cennostnaja znachimost' zdorov'ja studentov-pervokursnikov v processe adaptacii k uchebnoj dejatel'nosti // Nauchnyj rezul'tat. Pedagogika i psihologija obrazovanija. 2016. No. 2. Р. 40–45.
Ermakova E.S. Sovladajushhee povedenie, zhiznestojkost', stressoustojchivost' i depressija studentov vuza // Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta imeni A.S. Pushkina. 2021. No. 2. Р. 142–159.
Zjat'kova E.O., Stojanova I.Ja, Bohan N.A. Psihologicheskie resursy stressoustojchivosti i zhiznestojkosti studentov v kontekste psihicheskogo zdorov'ja // Uchenye zapiski universiteta imeni P.F. Lesgafta. 2021. No. 5. Р. 483–487.
Zjat'kova E.O., Stojanova I.Ja, Jazykov K.G. Stressoustojchivost' i zhiznestojkost' kak psihologicheskij resurs pri gelotofobii v kontekste psihologicheskogo zdorov'ja studentov // Sibirskij psihologicheskij zhurnal. 2021. No. 80. Р. 146–164.
Kitaev-Smyk L.A. Psihologija stressa: psihologicheskaja antropologija stressa. M. : Akad. Proekt, 2009. 943 р.
Klimov A.A. Zhiznestoĭkost' i ee vzaimosvjaz' s lichnostnymi cennostjami studentov // Vestnik Samarskoĭ gumanitarnoĭ akademii. 2018. No. 2. Р. 14–23.
Kurjasev I.A. Stress i stressoustojchivost' studentov // Vestnik Rossijskogo universiteta druzhby narodov. Serija: Jekologija i bezopasnost' zhiznedejatel'nosti. 2013. No. 5. Р. 64–67.
Mahrina E.A., Timofeeva A.V. Adaptacija i stressoustojchivost' studentov // E-Scio. 2022. No. 8. P. 125–134.
Rudofilova M.A., Kovaleva O.L. Svjaz' samoreguljacii i stressoustojchivosti u studentov // Vestnik SNO. 2020. Vypusk HHIV. Р. 254–257.
Saenko V.N., Jachmennikova A.I. Volonterskaja dejatel'nost' kak faktor povyshenija stressoustojchivosti molodezhi v vysshih uchebnyh zavedenijah // Rossijskij nauchnyj zhurnal «Teleskop: zhurnal sociologicheskih i marketingovyh issledovanij». 2022. No. 1. Р. 156–163.
Tepljakova I.V. Soprovozhdenie processa adaptacii studentov pervokursnikov pedagogicheskogo vuza: opyt kuratora // Diskussija. 2016. No. 3. Р. 127–132.
Filippova A.A., Karpenkova P.M. Ponjatie stressa i stressoustojchivosti lichnosti // Molodoj uchenyj. 2020. No. 43. Р. 88–92.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).