EMOTIONAL INTELLIGENCE OF ADOLESCENTS THROUGH THE PRISM OF CHILD-PARENT RELATIONSHIPS WITH THE MOTHER

УДК 159.9

  • Diana Yurievna Perova municipal educational institution "Egorievskaya secondary school", Altai Territory Email: di.perova@yandex.ru

Abstract

 

The article presents the results of a study of the relationship and dependence of the components of the emotional intelligence of rural adolescents aged 13-14 on individual characteristics of parent-child relationships with their mother. It is shown that some significant characteristics of the parent-child relationship with the mother (such as: monitoring, punishment features, friendly or hostile relations with one's own spouse) affect the adolescent's interpersonal emotional intelligence and understanding of emotions. A teenager's control of his emotions depends on such parameters of parent-child relationships as: inconsistency and insecurity of the mother in educational influences, hostile relations between the mother and her spouse. The gender difference revealed in the study in the parameter of parent-child relations “peculiarities of rewards and punishments/peculiarities of punishments” is also given.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diana Yurievna Perova, municipal educational institution "Egorievskaya secondary school", Altai Territory

Master of Psychology, postgraduate student of ASPU, teacher-psychologist

References

Вассерман Л.И., Горьковая И.А., Ромицына Е.Е. Психологическая методика «Подростки о родителях» и ее практическое применение. СПб. : ФАРМиндекс, 2001. 68 с.

Изотова Е.И., Максимова Е.Б. Психологические и психофизиологические аспекты исследования эмоционального интеллекта в подростковом и юношеском возрастах // Психологические исследования. 2016. Т. 9, № 46. С. 7.

Ильин Е.П. Эмоции и чувства. СПб. : Изд-во «Питер», 2001. 778 с.

Карабанова О.А. Психология семейных отношений и основы семейного консультирования : учебное пособие. М. : Гардарики, 2020. 320 с.

Карабанова О.А. Возрастная психология. Конспект лекций. М. : Айрис-Пресс. 2019. 240 с.

Кочетова Ю. А., Климакова М. В. Гендерные различия в эмоциональном интеллекте у старших подростков // Психолого-педагогические исследования. 2017. Т. 9, № 4. С. 65–74. DOI: 10.17759/psyedu.2017090407

Краснов А.В. Эмоциональный интеллект и стиль воспитания девочек старшего подросткового возраста // Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика. 2016. № 4. С. 55–66.

Лидерс А.Г. Психологическое обследование семьи: учеб. пособие-практикум для студ. фак. психологии высш. учеб. заведений / 2-е изд., стер. М. : Издательский центр «Академия», 2021. 432 с.

Литвиненко В.А., Обухова Ю.В. Современные исследования эмоционального интеллекта в отечественной психологии // Северо-Кавказский психологический вестник. 2020. № 18/2. С. 28–43. DOI: 10.21702/ncpb.2020.2.3

Лужбина Н.А., Ральникова И.А., Васильева Е.В., Любимова О.М. Копинг-стратегии юношей в контексте эмоционального интеллекта // Человеческий капитал. 2019. № 8 (128). С. 164–173.

Люсин Д.В. Современные представления об эмоциональном интеллекте. М. : Институт психологии РАН, 2004. С. 29 –38.

Люсин Д.В. Опросник на эмоциональный интеллект ЭмИн: новые психометрические данные // Социальный и эмоциональный интеллект: от моделей к измерениям. М. : Институт психологии РАН, 2009. С. 264–278.

References:

Vasserman L.I., Gor'kovaya I.A., Romicyna E.E. Psihologicheskaya metodika «Podrostki o roditelyah» i ee prakticheskoe primenenie. SPb. : FARMindeks, 2001. 68 p.

Izotova E.I., Maksimova E.B. Psihologicheskie i psihofiziologicheskie aspekty issledovaniya emocional'nogo intellekta v podrostkovom i yunosheskom vozrastah // Psihologicheskie issledovaniya. 2016. Vol.. 9, No. 46. P. 7.

Il'in E.P. Emocii i chuvstva. SPb. : Izd-vo «Piter», 2001. 778 p.

Karabanova O.A. Psihologiya semejnyh otnoshenij i osnovy semejnogo konsul'tirovaniya : uchebnoe posobie. M. : Gardariki, 2020. 320 p.

Karabanova O.A. Vozrastnaya psihologiya. Konspekt lekcij. M. : Ajris-Press. 2019. 240 p.

Kochetova YU. A., Klimakova M. V. Gendernye razlichiya v emocional'nom intellekte u starshih podrostkov // Psihologo-pedagogicheskie issledovaniya. 2017. Vol. 9, No 4. P. 65–74. DOI: 10.17759/psyedu.2017090407

Krasnov A.V. Emocional'nyj intellekt i stil' vospitaniya devochek starshego podrostkovogo vozrasta // Vestnik RUDN. Seriya: Psihologiya i pedagogika. 2016. No. 4. P. 55–66.

Liders A.G. Psihologicheskoe obsledovanie sem'i: ucheb. posobie-praktikum dlya stud. fak. psihologii vyssh. ucheb. zavedenij / 2-e izd., ster. M. : Izdatel'skij centr «Akademiya», 2021. 432 p.

Litvinenko V.A., Obuhova YU.V. Sovremennye issledovaniya emocional'nogo intellekta v otechestvennoj psihologii // Severo-Kavkazskij psihologicheskij vestnik. 2020. No. 18/2. P. 28–43. DOI: 10.21702/ncpb.2020.2.3

Luzhbina N.A., Ral'nikova I.A., Vasil'eva E.V., Lyubimova O.M. Koping-strategii yunoshej v kontekste emocional'nogo intellekta // CHelovecheskij kapital. 2019. No. 8 (128). P. 164–173.

Lyusin D.V. Sovremennye predstavleniya ob emocional'nom intellekte. M. : Institut psihologii RAN, 2004. P. 29 –38.

Lyusin D.V. Oprosnik na emocional'nyj intellekt EmIn: novye psihometricheskie dannye // Social'nyj i emocional'nyj intellekt: ot modelej k izmereniyam. M. : Institut psihologii RAN, 2009. P. 264–278.

Published
2022-09-20
How to Cite
1. Perova D. Y. EMOTIONAL INTELLIGENCE OF ADOLESCENTS THROUGH THE PRISM OF CHILD-PARENT RELATIONSHIPS WITH THE MOTHER // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2022. Vol. 4. № 3. P. 59-69. URL: http://bppasu.ru/article/view/11902.