EMOTIONAL INTELLIGENCE OF ADOLESCENTS THROUGH THE PRISM OF CHILD-PARENT RELATIONSHIPS WITH THE MOTHER
УДК 159.9
Abstract
The article presents the results of a study of the relationship and dependence of the components of the emotional intelligence of rural adolescents aged 13-14 on individual characteristics of parent-child relationships with their mother. It is shown that some significant characteristics of the parent-child relationship with the mother (such as: monitoring, punishment features, friendly or hostile relations with one's own spouse) affect the adolescent's interpersonal emotional intelligence and understanding of emotions. A teenager's control of his emotions depends on such parameters of parent-child relationships as: inconsistency and insecurity of the mother in educational influences, hostile relations between the mother and her spouse. The gender difference revealed in the study in the parameter of parent-child relations “peculiarities of rewards and punishments/peculiarities of punishments” is also given.
Downloads
References
Вассерман Л.И., Горьковая И.А., Ромицына Е.Е. Психологическая методика «Подростки о родителях» и ее практическое применение. СПб. : ФАРМиндекс, 2001. 68 с.
Изотова Е.И., Максимова Е.Б. Психологические и психофизиологические аспекты исследования эмоционального интеллекта в подростковом и юношеском возрастах // Психологические исследования. 2016. Т. 9, № 46. С. 7.
Ильин Е.П. Эмоции и чувства. СПб. : Изд-во «Питер», 2001. 778 с.
Карабанова О.А. Психология семейных отношений и основы семейного консультирования : учебное пособие. М. : Гардарики, 2020. 320 с.
Карабанова О.А. Возрастная психология. Конспект лекций. М. : Айрис-Пресс. 2019. 240 с.
Кочетова Ю. А., Климакова М. В. Гендерные различия в эмоциональном интеллекте у старших подростков // Психолого-педагогические исследования. 2017. Т. 9, № 4. С. 65–74. DOI: 10.17759/psyedu.2017090407
Краснов А.В. Эмоциональный интеллект и стиль воспитания девочек старшего подросткового возраста // Вестник РУДН. Серия: Психология и педагогика. 2016. № 4. С. 55–66.
Лидерс А.Г. Психологическое обследование семьи: учеб. пособие-практикум для студ. фак. психологии высш. учеб. заведений / 2-е изд., стер. М. : Издательский центр «Академия», 2021. 432 с.
Литвиненко В.А., Обухова Ю.В. Современные исследования эмоционального интеллекта в отечественной психологии // Северо-Кавказский психологический вестник. 2020. № 18/2. С. 28–43. DOI: 10.21702/ncpb.2020.2.3
Лужбина Н.А., Ральникова И.А., Васильева Е.В., Любимова О.М. Копинг-стратегии юношей в контексте эмоционального интеллекта // Человеческий капитал. 2019. № 8 (128). С. 164–173.
Люсин Д.В. Современные представления об эмоциональном интеллекте. М. : Институт психологии РАН, 2004. С. 29 –38.
Люсин Д.В. Опросник на эмоциональный интеллект ЭмИн: новые психометрические данные // Социальный и эмоциональный интеллект: от моделей к измерениям. М. : Институт психологии РАН, 2009. С. 264–278.
References:
Vasserman L.I., Gor'kovaya I.A., Romicyna E.E. Psihologicheskaya metodika «Podrostki o roditelyah» i ee prakticheskoe primenenie. SPb. : FARMindeks, 2001. 68 p.
Izotova E.I., Maksimova E.B. Psihologicheskie i psihofiziologicheskie aspekty issledovaniya emocional'nogo intellekta v podrostkovom i yunosheskom vozrastah // Psihologicheskie issledovaniya. 2016. Vol.. 9, No. 46. P. 7.
Il'in E.P. Emocii i chuvstva. SPb. : Izd-vo «Piter», 2001. 778 p.
Karabanova O.A. Psihologiya semejnyh otnoshenij i osnovy semejnogo konsul'tirovaniya : uchebnoe posobie. M. : Gardariki, 2020. 320 p.
Karabanova O.A. Vozrastnaya psihologiya. Konspekt lekcij. M. : Ajris-Press. 2019. 240 p.
Kochetova YU. A., Klimakova M. V. Gendernye razlichiya v emocional'nom intellekte u starshih podrostkov // Psihologo-pedagogicheskie issledovaniya. 2017. Vol. 9, No 4. P. 65–74. DOI: 10.17759/psyedu.2017090407
Krasnov A.V. Emocional'nyj intellekt i stil' vospitaniya devochek starshego podrostkovogo vozrasta // Vestnik RUDN. Seriya: Psihologiya i pedagogika. 2016. No. 4. P. 55–66.
Liders A.G. Psihologicheskoe obsledovanie sem'i: ucheb. posobie-praktikum dlya stud. fak. psihologii vyssh. ucheb. zavedenij / 2-e izd., ster. M. : Izdatel'skij centr «Akademiya», 2021. 432 p.
Litvinenko V.A., Obuhova YU.V. Sovremennye issledovaniya emocional'nogo intellekta v otechestvennoj psihologii // Severo-Kavkazskij psihologicheskij vestnik. 2020. No. 18/2. P. 28–43. DOI: 10.21702/ncpb.2020.2.3
Luzhbina N.A., Ral'nikova I.A., Vasil'eva E.V., Lyubimova O.M. Koping-strategii yunoshej v kontekste emocional'nogo intellekta // CHelovecheskij kapital. 2019. No. 8 (128). P. 164–173.
Lyusin D.V. Sovremennye predstavleniya ob emocional'nom intellekte. M. : Institut psihologii RAN, 2004. P. 29 –38.
Lyusin D.V. Oprosnik na emocional'nyj intellekt EmIn: novye psihometricheskie dannye // Social'nyj i emocional'nyj intellekt: ot modelej k izmereniyam. M. : Institut psihologii RAN, 2009. P. 264–278.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).