THE USE OF MODERN HARDWARE AND SOFTWARE TECHNIQUES IN INCLUSIVE AND SPECIAL EDUCATION
УДК 159.99
Abstract
The article presents the methodological material aimed at solving the problem of the complexities of teaching children in schools with a lack of higher mental functions. Forms and methods for the optimal implementation of the neuropsychological approach to the organization of correctional and correctional and developmental work with children of primary school age are proposed. The efficiency of using digital and hardware diagnostic and correction methods is shown (by the example of MOXO and Fast ForWord (Foundations I)).
Downloads
References
Глозман Ж.М. Нейропсихологическое обследование: качественная и количественная оценка данных. М. : Смысл, 2012. 264 с.
Корнеева С.А., Сулима Т.В., Мирошникова О.С. Развитие осознанной саморегуляции участников образовательного процесса // Начальная школа. 2017. № 4. С. 12–15.
Корнеева С.А. Нейропсихологический подход к коррекции сложностей обучения в школе детей с несформированностью высших психических функций // Начальная школа. 2019. № 6. С. 15–18.
Корнеева С.А., Москаленко С.В., Сулима Т.В., Ковалева Н.А. Психологическая готовность детей с несформированностью высших психических функций к обучению в школе // Начальная школа. 2020. № 3. С. 19–21.
Коэн М., Герхард П. Визуальная поддержка. Система действенных методов для развития навыков самостоятельности у детей с аутизмом. Екатеринбург : Рама Паблишинг. 2021. 264 с.
Лурия А.Р. Основы нейропсихологии. Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М. : Издательский центр «Академия», 2003. 384 с.
Подготовка к школе детей с синдромом Дауна : методическое пособие / под общ. ред. Н.А. Урядницкой. М.: Благотворительный фонд «Даунсайт Ап». 2012. 218 с.
Практическая нейропсихология. Опыт работы с детьми, испытывающими трудности в обучении / под ред. Ж.М. Глозман. 2-е изд. М.: Генезис, 2017. 336 с.
Соболева А.Е. Комплексный подход к коррекции развития высших психических функций у детей младшего школьного возраста // Актуальные проблемы логопедической практики / под ред. М.С. Храковской. СПб.: Акционер и К. 2004. С. 275–281.
Семенович А.В. Нейропсихологическая диагностика и коррекция в детском возрасте. М. : Академия, 2002. 232 с.
References:
Glozman ZH.M. Nejropsihologicheskoe obsledovanie: kachestvennaya i kolichestvennaya ocenka dannyh. M. : Smysl, 2012. 264 p.
Korneeva S.A., Sulima T.V., Miroshnikova O.S. Razvitie osoznannoj samoregulyacii uchastnikov obrazovatel'nogo processa // Nachal'naya shkola. 2017. No. 4. P. 12–15.
Korneeva S.A. Nejropsihologicheskij podhod k korrekcii slozhnostej obucheniya v shkole detej s nesformirovannost'yu vysshih psihicheskih funkcij // Nachal'naya shkola. 2019. No. 6. P. 15–18.
Korneeva S.A., Moskalenko S.V., Sulima T.V., Kovaleva N.A. Psihologicheskaya gotovnost' detej s nesformirovannost'yu vysshih psihicheskih funkcij k obucheniyu v shkole // Nachal'naya shkola. 2020. No. 3. P. 19–21.
Koen M., Gerhard P. Vizual'naya podderzhka. Sistema dejstvennyh metodov dlya razvitiya navykov samostoyatel'nosti u detej s autizmom. Ekaterinburg: Rama Pablishing. 2021. 264 p.
Luriya A.R. Osnovy nejropsihologii. Ucheb. posobie dlya stud. vyssh. ucheb. zavedenij. M. : Izdatel'skij centr «Akademiya», 2003. 384 p.
Podgotovka k shkole detej s sindromom Dauna : metodicheskoe posobie / pod obshch. red. N.A. Uryadnickoj. M. : Blagotvoritel'nyj fond «Daunsajt Ap». 2012. 218 p.
Prakticheskaya nejropsihologiya. Opyt raboty s det'mi, ispytyvayushchimi trudnosti v obuchenii / pod red. ZH.M. Glozman. 2-e izd. M. : Genezis, 2017. 336 p.
Soboleva A.E. Kompleksnyj podhod k korrekcii razvitiya vysshih psihicheskih funkcij u detej mladshego shkol'nogo vozrasta // Aktual'nye problemy logopedicheskoj praktiki / pod red. M.S. Hrakovskoj. SPb. : Akcioner i K. 2004. P. 275–281.
Semenovich A.V. Nejropsihologicheskaya diagnostika i korrekciya v detskom vozraste. M. : Akademiya, 2002. 232 p.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).