THE USE OF MODERN HARDWARE AND SOFTWARE TECHNIQUES IN INCLUSIVE AND SPECIAL EDUCATION

УДК 159.99

  • Svetlana Korneeva Belgorod State National Research University Email: korneeva@bsu.edu.ru
  • Svetlana Moskalenko Belgorod State National Research University Email: Moskalenko_sv@bsu.edu.ru
  • Anna Korneeva Belgorod State National Research University Email: 1474329@bsu.edu.ru
Keywords: primary school age, the complexity of schooling, lack of formation of higher mental functions, neuropsychological approach, digital and hardware methods

Abstract

The article presents the methodological material aimed at solving the problem of the complexities of teaching children in schools with a lack of higher mental functions. Forms and methods for the optimal implementation of the neuropsychological approach to the organization of correctional and correctional and developmental work with children of primary school age are proposed. The efficiency of using digital and hardware diagnostic and correction methods is shown (by the example of MOXO and Fast ForWord (Foundations I)).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Svetlana Korneeva , Belgorod State National Research University

Associate professor of the Departament of Psychology

Svetlana Moskalenko, Belgorod State National Research University

Associate professor of the Departament of Psychology

Anna Korneeva , Belgorod State National Research University

Student of the Faculty of Foreign Languages of the Pedagogical Institute

References

Глозман Ж.М. Нейропсихологическое обследование: качественная и количественная оценка данных. М. : Смысл, 2012. 264 с.

Корнеева С.А., Сулима Т.В., Мирошникова О.С. Развитие осознанной саморегуляции участников образовательного процесса // Начальная школа. 2017. № 4. С. 12–15.

Корнеева С.А. Нейропсихологический подход к коррекции сложностей обучения в школе детей с несформированностью высших психических функций // Начальная школа. 2019. № 6. С. 15–18.

Корнеева С.А., Москаленко С.В., Сулима Т.В., Ковалева Н.А. Психологическая готовность детей с несформированностью высших психических функций к обучению в школе // Начальная школа. 2020. № 3. С. 19–21.

Коэн М., Герхард П. Визуальная поддержка. Система действенных методов для развития навыков самостоятельности у детей с аутизмом. Екатеринбург : Рама Паблишинг. 2021. 264 с.

Лурия А.Р. Основы нейропсихологии. Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М. : Издательский центр «Академия», 2003. 384 с.

Подготовка к школе детей с синдромом Дауна : методическое пособие / под общ. ред. Н.А. Урядницкой. М.: Благотворительный фонд «Даунсайт Ап». 2012. 218 с.

Практическая нейропсихология. Опыт работы с детьми, испытывающими трудности в обучении / под ред. Ж.М. Глозман. 2-е изд. М.: Генезис, 2017. 336 с.

Соболева А.Е. Комплексный подход к коррекции развития высших психических функций у детей младшего школьного возраста // Актуальные проблемы логопедической практики / под ред. М.С. Храковской. СПб.: Акционер и К. 2004. С. 275–281.

Семенович А.В. Нейропсихологическая диагностика и коррекция в детском возрасте. М. : Академия, 2002. 232 с.

References:

Glozman ZH.M. Nejropsihologicheskoe obsledovanie: kachestvennaya i kolichestvennaya ocenka dannyh. M. : Smysl, 2012. 264 p.

Korneeva S.A., Sulima T.V., Miroshnikova O.S. Razvitie osoznannoj samoregulyacii uchastnikov obrazovatel'nogo processa // Nachal'naya shkola. 2017. No. 4. P. 12–15.

Korneeva S.A. Nejropsihologicheskij podhod k korrekcii slozhnostej obucheniya v shkole detej s nesformirovannost'yu vysshih psihicheskih funkcij // Nachal'naya shkola. 2019. No. 6. P. 15–18.

Korneeva S.A., Moskalenko S.V., Sulima T.V., Kovaleva N.A. Psihologicheskaya gotovnost' detej s nesformirovannost'yu vysshih psihicheskih funkcij k obucheniyu v shkole // Nachal'naya shkola. 2020. No. 3. P. 19–21.

Koen M., Gerhard P. Vizual'naya podderzhka. Sistema dejstvennyh metodov dlya razvitiya navykov samostoyatel'nosti u detej s autizmom. Ekaterinburg: Rama Pablishing. 2021. 264 p.

Luriya A.R. Osnovy nejropsihologii. Ucheb. posobie dlya stud. vyssh. ucheb. zavedenij. M. : Izdatel'skij centr «Akademiya», 2003. 384 p.

Podgotovka k shkole detej s sindromom Dauna : metodicheskoe posobie / pod obshch. red. N.A. Uryadnickoj. M. : Blagotvoritel'nyj fond «Daunsajt Ap». 2012. 218 p.

Prakticheskaya nejropsihologiya. Opyt raboty s det'mi, ispytyvayushchimi trudnosti v obuchenii / pod red. ZH.M. Glozman. 2-e izd. M. : Genezis, 2017. 336 p.

Soboleva A.E. Kompleksnyj podhod k korrekcii razvitiya vysshih psihicheskih funkcij u detej mladshego shkol'nogo vozrasta // Aktual'nye problemy logopedicheskoj praktiki / pod red. M.S. Hrakovskoj. SPb. : Akcioner i K. 2004. P. 275–281.

Semenovich A.V. Nejropsihologicheskaya diagnostika i korrekciya v detskom vozraste. M. : Akademiya, 2002. 232 p.

Published
2022-09-20
How to Cite
1. Korneeva S., Moskalenko S., Korneeva A. THE USE OF MODERN HARDWARE AND SOFTWARE TECHNIQUES IN INCLUSIVE AND SPECIAL EDUCATION // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2022. Vol. 4. № 3. P. 39-48. URL: http://bppasu.ru/article/view/11899.