IMPLEMENTATION OF THE PRINCIPLES OF NATURE AND CULTURAL CONSISTENCY IN THE CONTEXT OF HEALTH PEDAGOGY DURING THE TRAINING OF FUTURE TEACHERS AT A CLASSICAL UNIVERSITY
УДК 378.4
Abstract
The article explores the potential possibilities of the principles of nature and culture conformity for the valeological renewal of the educational process. The ways of building the practice of modern education on the basis of the principles of natural and cultural conformity are shown, allowing to solve the problem of health in education in a new way. Attention is focused on the need to prepare future teachers for health-preserving and health-forming activities, including on the basis of a classical university.
Downloads
References
Абаскалова Н.П., Зверкова А.Ю. Научный обзор: системный подход в педагогике здоровья // Научное обозрение. Педагогические науки. 2016. № 2. С. 5–24. URL: https://science-pedagogy.ru/ru/article/view?id=1480
Бондаревская Е.В. Теория и практика личностно-ориентированного образования. Ростов н/Д. : Булат, 2000. 351 с.
Дидактика средней школы: Некоторые проблемы современной дидактики / под ред. М.Н. Скаткина. М. : Просвещение, 1982. 319 с.
Ирхин В.Н., Ковалева Р.Е. Здоровьеориентированная профессионально- педагогическая деятельность : монография. Тирасполь ; Белгород : Б.и. (Tipogr. «Valinex» SRL). 2017. 190 с.
Казин Э.М. Образование и здоровье: медико-биологические и психолого-педагогические аспекты : монография. Кемерово : Изд-во КРИПКиПРО, 2010. 214 с.
Кайгородова Н.З. Оптимизация вхождения ребенка в школу в контексте здоровья школьников. Барнаул : Изд-во АлтГУ, 2008. 157 с.
Кулакова Е.В., Богомолова Е.С., Бадеева Т.В., Кузмичев Ю.Г. Заболеваемость детей школьного возраста в условиях крупного города по данным обращаемости // Медицинский альманах. Педиатрия. 2015. № 2. С.74–76.
Маджуга А.Г. Самородов Д.П., Малярчук Н.Н., Филипенко Е.В. Здоровьесозидающее воспитание учащейся молодежи как метаисторический императив постиндустриального общества // Философия образования. 2017. № 4. С. 108–122.
Малярчук Н.Н. Становление и развитие культуры здоровья педагогов // Сибирский педагогический журнал. 2009. № 3. С. 285–292.
Побединская И.В. Здоровьесберегающая деятельность педагога: тезаурус исследования // Известия ВГПУ. 2017. № 1 (274). С. 32–41.
Степанов С.Ю., Кремер Е.З. От культуропроизводства в образовании – к образовательному культуротворчеству / В сб. Культуросообразная школа. М. : Народное образование. 2002. С. 12–22.
Суворова А.В., Якубова И.Ш., Чернякина Т.С. Динамика показателей состояния здоровья детей и подростков Санк-Петербурга за 20-летний период // Гигиена и санитария. 2017. № 96 (4). С. 332–338.
Тенитилова К.С., Абаева С.М., Беляева В.Г. Принцип природосообразности в воспитании: история и современность // Международный научно-исследовательский журнал. 2021. № 8 (110). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/printsip-prirodosoobraznosti-v-vospitanii-istoriya-i-sovremennost
Ураимова А.А., Касымов О.Т. Состояние здоровья учащихся общеобразовательных учреждений с разной формой организации школьного питания // Современные проблемы науки и образования. 2020. № 2.
URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=29735
References:
Abaskalova N.P., Zverkova A.YU. Nauchnyj obzor: sistemnyj podhod v pedagogike zdorov'ya // Nauchnoe obozrenie. Pedagogicheskie nauki. 2016. No. 2. P. 5–24. URL: https://science-pedagogy.ru/ru/article/view?id=1480
Bondarevskaya E.V. Teoriya i praktika lichnostno-orientirovannogo obrazovaniya. Rostov n/D. : Bulat, 2000. 351 p.
Didaktika srednej shkoly: Nekotorye problemy sovremennoj didaktiki / pod red. M.N. Skatkina. M. : Prosveshchenie, 1982. 319 p.
Irhin V.N., Kovaleva R.E. Zdorov'eorientirovannaya professional'no- pedagogicheskaya deyatel'nost' : monografiya. Tiraspol' ; Belgorod : B.i. (Tipogr. «Valinex» SRL). 2017. 190 p.
Kazin E.M. Obrazovanie i zdorov'e: mediko-biologicheskie i psihologo-pedagogicheskie aspekty : monografiya. Kemerovo : Izd-vo KRIPKiPRO, 2010. 214 p.
Kajgorodova N.Z. Optimizaciya vhozhdeniya rebenka v shkolu v kontekste zdorov'ya shkol'nikov. Barnaul : Izd-vo AltGU, 2008. 157 p.
Kulakova E.V., Bogomolova E.S., Badeeva T.V., Kuzmichev YU.G. Zabolevaemost' detej shkol'nogo vozrasta v usloviyah krupnogo goroda po dannym obrashchaemosti // Medicinskij al'manah. Pediatriya. 2015. No. 2. P.74–76.
Madzhuga A.G. Samorodov D.P., Malyarchuk N.N., Filipenko E.V. Zdorov'esozidayushchee vospitanie uchashchejsya molodezhi kak metaistoricheskij imperativ postindustrial'nogo obshchestva // Filosofiya obrazovaniya. 2017. No. 4. P. 108–122.
Malyarchuk N.N. Stanovlenie i razvitie kul'tury zdorov'ya pedagogov // Sibirskij pedagogicheskij zhurnal. 2009. No. 3. P. 285–292.
Pobedinskaya I.V. Zdorov'esberegayushchaya deyatel'nost' pedagoga: tezaurus issledovaniya // Izvestiya VGPU. 2017. No. 1 (274). P. 32–41.
Stepanov S.YU., Kremer E.Z. Ot kul'turoproizvodstva v obrazovanii – k obrazovatel'nomu kul'turotvorchestvu / V sb. Kul'turosoobraznaya shkola. M. : Narodnoe obrazovanie. 2002. P. 12–22.
Suvorova A.V., YAkubova I.SH., CHernyakina T.S. Dinamika pokazatelej sostoyaniya zdorov'ya detej i podrostkov Sank-Peterburga za 20-letnij period // Gigiena i sanitariya. 2017. No. 96 (4). P. 332–338.
Tenitilova K.S., Abaeva S.M., Belyaeva V.G. Princip prirodosoobraznosti v vospitanii: istoriya i sovremennost' // Mezhdunarodnyj nauchno-issledovatel'skij zhurnal. 2021. No. 8 (110). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/printsip-prirodosoobraznosti-v-vospitanii-istoriya-i-sovremennost
Uraimova A.A., Kasymov O.T. Sostoyanie zdorov'ya uchashchihsya obshcheobrazovatel'nyh uchrezhdenij s raznoj formoj organizacii shkol'nogo pitaniya // Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya. 2020. No. 2. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=29735
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).