IMPLEMENTATION OF THE PRINCIPLES OF NATURE AND CULTURAL CONSISTENCY IN THE CONTEXT OF HEALTH PEDAGOGY DURING THE TRAINING OF FUTURE TEACHERS AT A CLASSICAL UNIVERSITY

УДК 378.4

  • Nadezhda Zakharovna Kaigorodova Altai State University Email: kaigorodova56@gmail.com
Keywords: principles of natural and cultural conformity, health-preserving and health-forming activities of teachers, individualization of education, natural, social and cultural essence of a person

Abstract

The article explores the potential possibilities of the principles of nature and culture conformity for the valeological renewal of the educational process. The ways of building the practice of modern education on the basis of the principles of natural and cultural conformity are shown, allowing to solve the problem of health in education in a new way. Attention is focused on the need to prepare future teachers for health-preserving and health-forming activities, including on the basis of a classical university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nadezhda Zakharovna Kaigorodova, Altai State University

of Biological Sciences, Professor of the Department of General and Applied Psychology 

References

Абаскалова Н.П., Зверкова А.Ю. Научный обзор: системный подход в педагогике здоровья // Научное обозрение. Педагогические науки. 2016. № 2. С. 5–24. URL: https://science-pedagogy.ru/ru/article/view?id=1480

Бондаревская Е.В. Теория и практика личностно-ориентированного образования. Ростов н/Д. : Булат, 2000. 351 с.

Дидактика средней школы: Некоторые проблемы современной дидактики / под ред. М.Н. Скаткина. М. : Просвещение, 1982. 319 с.

Ирхин В.Н., Ковалева Р.Е. Здоровьеориентированная профессионально- педагогическая деятельность : монография. Тирасполь ; Белгород : Б.и. (Tipogr. «Valinex» SRL). 2017. 190 с.

Казин Э.М. Образование и здоровье: медико-биологические и психолого-педагогические аспекты : монография. Кемерово : Изд-во КРИПКиПРО, 2010. 214 с.

Кайгородова Н.З. Оптимизация вхождения ребенка в школу в контексте здоровья школьников. Барнаул : Изд-во АлтГУ, 2008. 157 с.

Кулакова Е.В., Богомолова Е.С., Бадеева Т.В., Кузмичев Ю.Г. Заболеваемость детей школьного возраста в условиях крупного города по данным обращаемости // Медицинский альманах. Педиатрия. 2015. № 2. С.74–76.

Маджуга А.Г. Самородов Д.П., Малярчук Н.Н., Филипенко Е.В. Здоровьесозидающее воспитание учащейся молодежи как метаисторический императив постиндустриального общества // Философия образования. 2017. № 4. С. 108–122.

Малярчук Н.Н. Становление и развитие культуры здоровья педагогов // Сибирский педагогический журнал. 2009. № 3. С. 285–292.

Побединская И.В. Здоровьесберегающая деятельность педагога: тезаурус исследования // Известия ВГПУ. 2017. № 1 (274). С. 32–41.

Степанов С.Ю., Кремер Е.З. От культуропроизводства в образовании – к образовательному культуротворчеству / В сб. Культуросообразная школа. М. : Народное образование. 2002. С. 12–22.

Суворова А.В., Якубова И.Ш., Чернякина Т.С. Динамика показателей состояния здоровья детей и подростков Санк-Петербурга за 20-летний период // Гигиена и санитария. 2017. № 96 (4). С. 332–338.

Тенитилова К.С., Абаева С.М., Беляева В.Г. Принцип природосообразности в воспитании: история и современность // Международный научно-исследовательский журнал. 2021. № 8 (110). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/printsip-prirodosoobraznosti-v-vospitanii-istoriya-i-sovremennost

Ураимова А.А., Касымов О.Т. Состояние здоровья учащихся общеобразовательных учреждений с разной формой организации школьного питания // Современные проблемы науки и образования. 2020. № 2.

URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=29735

References:

Abaskalova N.P., Zverkova A.YU. Nauchnyj obzor: sistemnyj podhod v pedagogike zdorov'ya // Nauchnoe obozrenie. Pedagogicheskie nauki. 2016. No. 2. P. 5–24. URL: https://science-pedagogy.ru/ru/article/view?id=1480

Bondarevskaya E.V. Teoriya i praktika lichnostno-orientirovannogo obrazovaniya. Rostov n/D. : Bulat, 2000. 351 p.

Didaktika srednej shkoly: Nekotorye problemy sovremennoj didaktiki / pod red. M.N. Skatkina. M. : Prosveshchenie, 1982. 319 p.

Irhin V.N., Kovaleva R.E. Zdorov'eorientirovannaya professional'no- pedagogicheskaya deyatel'nost' : monografiya. Tiraspol' ; Belgorod : B.i. (Tipogr. «Valinex» SRL). 2017. 190 p.

Kazin E.M. Obrazovanie i zdorov'e: mediko-biologicheskie i psihologo-pedagogicheskie aspekty : monografiya. Kemerovo : Izd-vo KRIPKiPRO, 2010. 214 p.

Kajgorodova N.Z. Optimizaciya vhozhdeniya rebenka v shkolu v kontekste zdorov'ya shkol'nikov. Barnaul : Izd-vo AltGU, 2008. 157 p.

Kulakova E.V., Bogomolova E.S., Badeeva T.V., Kuzmichev YU.G. Zabolevaemost' detej shkol'nogo vozrasta v usloviyah krupnogo goroda po dannym obrashchaemosti // Medicinskij al'manah. Pediatriya. 2015. No. 2. P.74–76.

Madzhuga A.G. Samorodov D.P., Malyarchuk N.N., Filipenko E.V. Zdorov'esozidayushchee vospitanie uchashchejsya molodezhi kak metaistoricheskij imperativ postindustrial'nogo obshchestva // Filosofiya obrazovaniya. 2017. No. 4. P. 108–122.

Malyarchuk N.N. Stanovlenie i razvitie kul'tury zdorov'ya pedagogov // Sibirskij pedagogicheskij zhurnal. 2009. No. 3. P. 285–292.

Pobedinskaya I.V. Zdorov'esberegayushchaya deyatel'nost' pedagoga: tezaurus issledovaniya // Izvestiya VGPU. 2017. No. 1 (274). P. 32–41.

Stepanov S.YU., Kremer E.Z. Ot kul'turoproizvodstva v obrazovanii – k obrazovatel'nomu kul'turotvorchestvu / V sb. Kul'turosoobraznaya shkola. M. : Narodnoe obrazovanie. 2002. P. 12–22.

Suvorova A.V., YAkubova I.SH., CHernyakina T.S. Dinamika pokazatelej sostoyaniya zdorov'ya detej i podrostkov Sank-Peterburga za 20-letnij period // Gigiena i sanitariya. 2017. No. 96 (4). P. 332–338.

Tenitilova K.S., Abaeva S.M., Belyaeva V.G. Princip prirodosoobraznosti v vospitanii: istoriya i sovremennost' // Mezhdunarodnyj nauchno-issledovatel'skij zhurnal. 2021. No. 8 (110). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/printsip-prirodosoobraznosti-v-vospitanii-istoriya-i-sovremennost

Uraimova A.A., Kasymov O.T. Sostoyanie zdorov'ya uchashchihsya obshcheobrazovatel'nyh uchrezhdenij s raznoj formoj organizacii shkol'nogo pitaniya // Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya. 2020. No. 2. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=29735

Published
2022-09-20
How to Cite
1. Kaigorodova N. Z. IMPLEMENTATION OF THE PRINCIPLES OF NATURE AND CULTURAL CONSISTENCY IN THE CONTEXT OF HEALTH PEDAGOGY DURING THE TRAINING OF FUTURE TEACHERS AT A CLASSICAL UNIVERSITY // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2022. Vol. 4. № 3. P. 28-38. URL: https://bppasu.ru/article/view/11894.