VOLUNTEERING AS A MEANS OF PREVENTION OF OFFENSES IN A MODERN SCHOOL
УДК 37.018.2
Abstract
The article discusses various definitions of the concept of "prevention" and analyzes the educational potential of volunteer activities of minors, which can be used both in the process of extracurricular work of modern schools, and in the course of various areas of preventive work with this category of pupils. The purpose of this article is to emphasize the possibilities of volunteering as a means of preventing adolescent delinquency. The research methods were comparative analysis and synthesis, generalization, concretization. Conclusions are drawn that systematic volunteering makes it possible to create effective conditions for the prevention of juvenile delinquency in a modern educational organization.
Downloads
References
Беличева С.А. Основы превентивной психологии. М. : Социальное здоровье России, 2004. 224 с.
Бурлакова Д. Что нужно знать про новый закон о волонтерстве. 2018. URL: https://tass.ru/obschestvo/5161673.
Ветров Н.И. Профилактика правонарушений среди молодежи. М. : Юридическая литература, 1980. 184 c.
Гордеев А.Ю. К вопросу о положительном опыте предупреждения преступлений в зарубежных странах // Уголовное право и криминология. 2017. № 7. С. 115–121.
Донгаузер Е.В. Организационные формы профилактической работы с дезадаптированной молодежью / Профилактика девиантного поведения подростков средствами добровольческой деятельности. Сборник научных трудов / Ответственный редактор Е.В. Москвина. Екатеринбург, 2017. С. 72–85.
Закалюк А.П. Прогнозирование и предупреждение индивидуального преступного поведения. М. : Юридическая литература, 1986. 191 c.
Инновационная деятельность современного педагога: учебно- методическое пособие / Под общ. ред. Н. И. Мазурчук. М. : Изд-во Урал. гос. Пед ун-та, 2018. 264 с.
Липканская К.Л. Волонтерство как фактор становления
детско-взрослого сообщества в школе // Вестник НовГУ. 2017. № 4. С. 72–74.
Лютова А.В. Добровольчество. Что это и откуда взялось? // Научный Лидер. 2021. № 15 (17). С. 114–119.
Об основах системы профилактики безнадзорности и правонарушений несовершеннолетних: федеральный закон № 120-ФЗ. URL: https://base.garant.ru/12116087/.
Прилепина О.А. Профилактика девиантного поведения подростков в социально-педагогической работе // Профессиональное образование. Столица. 2017. № 7. С. 33–35.
Телина И.А. Опыт волонтерской работы студентов – будущих социальных педагогов по профилактике правонарушений несовершеннолетних // Социальная педагогика. 2011. № 5. С. 106–108.
References:
Belicheva S.A. Osnovy preventivnoj psihologii. M. : Social'noe zdorov'e Rossii, 2004. 224 p.
Burlakova D. CHto nuzhno znat' pro novyj zakon o volonterstve. 2018. URL: https://tass.ru/obschestvo/5161673.
Vetrov N.I. Profilaktika pravonarushenij sredi molodezhi. M. : YUridicheskaya literatura, 1980. 184 p.
Gordeev A.YU. K voprosu o polozhitel'nom opyte preduprezhdeniya prestuplenij v zarubezhnyh stranah // Ugolovnoe pravo i kriminologiya. 2017. No. 7. P. 115–121.
Dongauzer E.V. Organizacionnye formy profilakticheskoj raboty s dezadaptirovannoj molodezh'yu / Profilaktika deviantnogo povedeniya podrostkov sredstvami dobrovol'cheskoj deyatel'nosti. Sbornik nauchnyh trudov / Otvetstvennyj redaktor E.V. Moskvina. Ekaterinburg, 2017. P. 72–85.
Zakalyuk A.P. Prognozirovanie i preduprezhdenie individual'nogo prestupnogo povedeniya. M. : YUridicheskaya literatura, 1986. 191 p.
Innovacionnaya deyatel'nost' sovremennogo pedagoga: uchebno- metodicheskoe posobie / Pod obshch. red. N. I. Mazurchuk. M. : Izd-vo Ural. gos. Ped un-ta, 2018. 264 p.
Lipkanskaya K.L. Volonterstvo kak faktor stanovleniya detsko-vzroslogo soobshchestva v shkole // Vestnik NovGU. 2017. No. 4. P. 72–74.
Lyutova A.V. Dobrovol'chestvo. CHto eto i otkuda vzyalos'? // Nauchnyj Lider. 2021. No. 15 (17). P. 114–119.
Ob osnovah sistemy profilaktiki beznadzornosti i pravonarushenij nesovershennoletnih: federal'nyj zakon № 120-FZ. URL: https://base.garant.ru/12116087/.
Prilepina O.A. Profilaktika deviantnogo povedeniya podrostkov v social'no-pedagogicheskoj rabote // Professional'noe obrazovanie. Stolica. 2017. No. 7. P. 33–35.
Telina I.A. Opyt volonterskoj raboty studentov – budushchih social'nyh pedagogov po profilaktike pravonarushenij nesovershennoletnih // Social'naya pedagogika. 2011. No. 5. P. 106–108.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).