COGNITIVE DISTORTION IN THE SYNDROME OF EMOTIONAL BURNOUT
Abstract
The article is devoted to the analysis of the role of cognitive distortions in the syndrome of emotional burnout). A theoretical model of the cognitive-behavioral approach to assessing cognitive distortions as destructive forms of manifestations of cognitive anxiety accompanied by burnout is presented. The connection of cognitive distortions with the level and phases of burnout has been experimentally proved. The differential and typological features of cognitive errors in the manifestation of burnout have been revealed. Cognitive biases characteristic of different levels and types of burnout are described. The differences in the irrational stigmatization of cognitive anxiety in cognitive and emotional coping of burnout were revealed.
Downloads
References
1. Бобров А. Е., Файзрахманова Е. В. Опросник когнитивных ошибок как инструмент оценки компонентов патологической тревоги // Доктор.Ру. 2017. № 8 (137). С. 59–65.
2. Бобров А.Е., Файзрахманова Е.В. Особенности когнитивных искажений у больных с разными вариантами тревожных расстройств// Общественное психическое здоровье: настоящее и будущее: сборник материалов VI Национального конгресса по социальной психиатрии и наркологии– Уфа, 18-20 мая 2016 г. М. : ФГБУ «ФМИЦПН им. В.П. Сербского» Минздрава России, 2016. С. 68-69.
3. Бодров, В. А. Информационный стресс: учебное пособие для вузов. М. : Пер Сэ, 2000. 352 с.
4. Виленская В.А., Журавлев А.Л. Стресс, выгорание, совладание в современном контексте (Под. ред. А. Л. Журавлева, Е. А. Сергиенко). М. : Изд-во «Институт психологии РАН». 2011. 512 с.
5. Вихман А.А., Попов А.Ю. Эмпирическая проверка альтернативных моделей когнитивных искажений // Глобальный научный потенциал. 2013. № 6 (27). С. 12-17.
6. Вихман А.А., Калугин А.Ю., Мишкевич А.М. Ментальные ресурсы индивидуальности как предикторы склонности к когнитивным искажениям / Восьмая международная конференция по когнитивной науке: Тезисы докладов, Светлогорск, 18–21 октября 2018 года / Ответственные редакторы: А.К. Крылов, В.Д. Соловьев. Светлогорск : Институт психологии РАН, 2018. С. 1154–1156.
7. Зотов М. В. Физиологические показатели устойчивости человека к воздействию информационного стресса // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 12. Психология. Социология. Педагогика. 2009. № 4. С. 255–261.
8. Канеман Д., Тверски А. Суждения в условиях неопределенности: эвристические методы и ошибки // Канеман Д. Думай медленно… решай быстро. М. : АСТ, 2016. С. 276–289
9. Ковтунович М. Г., Маркачев К.Е. Информационный стресс // Психологическая наука и образование. 2008. № 5. С. 83–91.
10. Логинов Н.И., Александрова А.И. Современные тенденции в зарубежных исследованиях когнитивных искажений в процессах принятия решений // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2020. Т. 17. № 3. С. 444–453.
11. Медведева Н. И. Современная социальная среда как фактор и источник информационного стресса // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. 2015. № 2 (47). С. 235–239
12. Мозжухина Ю.Н Когнитивные искажения как свойство поведенческих моделей // Проблемы педагогики. 2017. № 9 (32). С. 22–25
13. Станович К. Преодолевая экономию когнитивной обработки: распознавание, подавление и способы мышления // Психологические исследования. 2020. Т. 13, № 72. С. 719.
14. Яспер Ф., Орнер Т. Тенденция подвергаться когнитивным искажениям при эвристическом мышлении: разработка и валидизация объективного теста эвристического мышления // Вестник Новосибирского госуниверситета. Серия: Психология. 2014. Т. 8. № 2. С. 5–17.
15. Chutko, L.S. & Kozina, N.V. Burnout syndrome: Clinical and psychological aspects. Moscow, Russia : MED-press inform. 2015.
16. Folkman S. Stress: Appraisal and Coping // Encyclopedia of Behavioral Medicine (Ed. Gellman M.D., Turner J.R.). New York; Springer. 2013. P.123–136.
17. Freudenberger H. J. The staff burnout syndrome in alternative institutions // Psychotherapy: Theory, Research and Practice. 1975. 12(1), P.73–82.
18. Gross J.J., John O.P. Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being // J. Pers. and Soc. Psychol. 2003. V. 85 (2). P. 348–362.
19. Kahill S. Interventions for burnout in the helping professions: A review of the empirical evidence// Canadian Journal of Counseling Review. 1988. 22(3), P. 162–169.
20. Maher E.L. Burnout and commitment: A theoretical alternative // Journal of Counseling & Development. 1983. 61(7). P. 390–393.
21. Maslach C. & Jackson S. The measurement of experienced burnout// Journal of Occupational Behaviour.1981. Vol. 2. P. 99–113.
22. Maslach C.A multidimensional theory of burnout // Theories of organizational stress (Ed. C. L. Cooper). Oxford, England: Oxford University Press. 1998. P. 68–85.
23. Maslach C. Burnout: a social psychological analysis // The burnout syndrome: current research, theory, interventions (Ed.J.W.Jones). London, 1982. P. 30–53.
24. Perlman B., & Hartman E. A. Burnout: Summary, future, and research // Human Relations. 1982. 35(4), P.283–305.
25. Stanovich K.E., West R.F. Natural myside bias is independent of cognitive ability// Thinking & Reasoning. 2007. Vol. 13. P. 225–247.
References:
1. Bobrov A. E., Fajzrahmanova E. V. Oprosnik kognitivnyh oshibok kak instrument ocenki komponentov patologicheskoj trevogi // Doktor.Ru. 2017. № 8 (137). P. 59–65.
2. Bobrov A.E., Fajzrahmanova E.V. Osobennosti kognitivnyh iskazhenij u bol'nyh s raznymi variantami trevozhnyh rasstrojstv// Obshhestvennoe psihicheskoe zdorov'e: nastojashhee i budushhee: sbornik materialov VI Nacional'nogo kongressa po social'noj psihiatrii i narkologii– Ufa, 18-20 maja 2016 g. M.: FGBU «FMICPN im. V.P. Serbskogo» Minzdrava Rossii, 2016. P. 68–69.
3. Bodrov, V. A. Informacionnyj stress: uchebnoe posobie dlja vuzov. M. : Per Sje, 2000. 352 p.
4. Vilenskaja V.A., Zhuravlev A.L. Stress, vygoranie, sovladanie v sovremennom kontekste (Pod. red. A. L. Zhuravleva, E. A. Sergienko). M. : Izd-vo «Institut psihologii RAN». 2011. 512 p.
5. Vihman A.A., Popov A.Ju. Jempiricheskaja proverka al'ternativnyh modelej kognitivnyh iskazhenij// Global'nyj nauchnyj potencial. 2013. № 6 (27). P. 12–17.
6. Vihman A.A., Vihman A.A., Kalugin A Ju., Mishkevich A.M. Mental'nye resursy individual'nosti kak prediktory sklonnosti k kognitivnym iskazhenijam / Vos'maja mezhdunarodnaja konferencija po kognitivnoj nauke: Tezisy dokladov, Svetlogorsk, 18–21 oktjabrja 2018 goda / Otvetstvennye redaktory: A.K. Krylov, V.D. Solov'ev. Svetlogorsk : Institut psihologii RAN, 2018. P. 1154–1156.
7. Zotov, M. V. Fiziologicheskie pokazateli ustojchivosti cheloveka k vozdejstviju informacionnogo stressa // Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Serija 12. Psihologija. Sociologija. Pedagogika. 2009. № 4. P. 255–261.
8. Kaneman D., Tverski A. Suzhdenija v uslovijah neopredelennosti: jevristicheskie metody i oshibki // Kaneman D. Dumaj medlenno… reshaj bystro. M.: AST, 2016. P. 276–289
9. Kovtunovich M. G., Markachev K. E. Informacionnyj stress// Psihologicheskaja nauka i obrazovanie. 2008. № 5. P. 83–91.
10. Loginov N.I., Aleksandrova A.I. Sovremennye tendencii v zarubezhnyh issledovanijah kognitivnyh iskazhenij v processah prinjatija reshenij// Psihologija. Zhurnal Vysshej shkoly jekonomiki. 2020. T. 17. № 3. P. 444–453.
11. Medvedeva N. I. Sovremennaja social'naja sreda kak faktor i istochnik informacionnogo stressa // Vestnik Severo-Kavkazskogo federal'nogo universiteta. 2015. № 2 (47). P. 235–239
12. Mozzhuhina Ju.N Kognitivnye iskazhenija kak svojstvo povedencheskih modelej // Problemy pedagogiki. 2017. № 9 (32). P. 22–25
13. Stanovich K. Preodolevaja jekonomiju kognitivnoj obrabotki: raspoznavanie, podavlenie i sposoby myshlenija // Psihologicheskie issledovanija. 2020. T. 13, № 72, P. 719.
14. Jasper F., Orner T. Tendencija podvergat'sja kognitivnym iskazhenijam pri jevristicheskom myshlenii: razrabotka i validizacija ob#ektivnogo testa jevristicheskogo myshlenija // Vestnik Novosibirskogo gosuniversiteta. Serija: Psihologija. 2014. T. 8. № 2. P. 5–17.
15. Chutko, L. S. & Kozina, N. V. Burnout syndrome: Clinical and psychological aspects. Moscow, Russia: MED-press inform. 2015.
16. Folkman S. Stress: Appraisal and Coping // Encyclopedia of Behavioral Medicine (Ed. Gellman M.D., Turner J.R.). New York; Springer. 2013. P.123–136
17. Freudenberger H. J. The staff burnout syndrome in alternative institutions // Psychotherapy: Theory, Research and Practice. 1975. 12(1), P.73–82.
18. Gross J.J., John O.P. Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being // J. Pers. and Soc. Psychol. 2003. V. 85 (2). P. 348–362.
19. Kahill S. Interventions for burnout in the helping professions: A review of the empirical evidence// Canadian Journal of Counseling Review. 1988. 22(3). P. 162–169.
20. Maher E. L. Burnout and commitment: A theoretical alternative // Journal of Counseling & Development. 1983. 61(7). P. 390–393.
21. Maslach C. & Jackson S. The measurement of experienced burnout// Journal of Occupational Behaviour.1981. V.2. P. 99–113.
22. Maslach C. A multidimensional theory of burnout // Theories of organizational stress (Ed. C. L. Cooper). Oxford, England: Oxford University Press. 1998. P. 68–85.
23. Maslach C. Burnout: a social psychological analysis// The burnout syndrome: current research, theory, interventions (Ed.J.W.Jones). London, 1982. P. 30–53.
24. Perlman B., & Hartman E. A. Burnout: Summary, future, and research // Human Relations. 1982. 35(4). P. 283–305.
25. Stanovich K.E., West R.F. Natural myside bias is independent of cognitive ability// Thinking & Reasoning. 2007. Vol. 13. P. 225–247.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).