SELF-ASSESSMENT OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN WITH DIFFERENT LEVEL CHARACTERISTICS OF INTELLIGENCE
Abstract
The article presented by the author examines the domestic and foreign ideas of psychologists about the self-esteem of children. The methodological foundations of the study of the features of self-esteem of primary school children in the context of intellectual development are presented. The results of a study of the self-esteem of primary school-age children diagnosed with mental retardation are described. The study sample consisted of: 120 students of the second - fourth grades (8-11 years old), of which 73 children have normal intellectual development, 47 people were diagnosed with a delay in mental development of cerebral-organic genesis. Data processing was carried out using the SPSS program by Spearman correlation analysis method. Correlations between the level of intelligence and the features of self-esteem of children of primary school age were revealed. It is proved that in children of primary school age with a diagnosis of mental retardation of cerebral-organic genesis, there is a tendency to inadequate, unstable, mostly low self-esteem, and in children of primary school age with a development norm, there is a tendency to adequate self-esteem. The obtained research results can help teachers to build an effective comprehensive correctional program aimed at effective interaction with children, the formation of adequate self-esteem of younger schoolchildren, with various level characteristics of intelligence.
Downloads
References
1. Архиреева Т.В. Критическое самоотношение младших школьников и факторы его развития: монография. Великий Новгород : Изд-во НовГУ им. Ярослава Мудрого, 2008. 158 с.
2. Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание. М. : Прогресс, 1986. 420с.
3. Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте. СПб. : Питер, 2008. 398 с.
4. Волкова Т.Г. Психология самосознания. Барнаул : Изд-во АлтГУ, 2015. 342 с.
5. Выготский Л.С. Собрание сочинений: В 6-ти Т.4. Детская психология / Под ред. Д.Б. Эльконина. М. : Педагогика, 2009. 378 с.
6. Жалдак Н.Н. Развитие логичности мышления у младших школьников // Начальная школа, 2013. № 7. С.77–82.
7. Захарова А.В., Андрушенко Т.Ю. Исследования самооценки младшего школьника в учебной деятельности // Вопросы психологии. 1980. № 4. С. 90–99.
8. Капитанец Е.Г., Панарина Е.И. Исследование самооценки у младших подростков с ЗПР // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2016. Т. 44. С. 22–27. URL: http://ekoncept.ru/2016/56971.htm (дата обращения: 25.09.2021).
9. Ковалева А.Т., Дуванова С.П. Развитие произвольной памяти у дошкольников средствами мнемотехники как здоровье сберегающей технологии // Новой школе – здоровые дети: материалы V Всероссийской научно-практической конференции, 2018. С. 76-78.
10. Ковалёва Р.В., Волкова Т.Г. Особенности самооценки детей младшего школьного возраста с различными уровневыми характеристиками интеллекта // Молодой ученый. 2021. № 4 (346). С. 132–133. URL: https://moluch.ru/archive/346/77806/ (дата обращения: 25.09.2021).
11. Кулагина И.Ю. Личность школьника от задержки психологического развития до одаренности: учебное пособие для студентов и преподавателей. М. : ТЦ «Сфера», 1999. 192 с.
12. Липкина А.И. К вопросу о методах выявления самооценки как личностного параметра умственной деятельности. М., 2005. 126 с.
13. Нечаев Н.Н. Развитие и обучение: при каких условиях обучение может стать «развивающим»? // Российский психологический журнал. 2015. Т. 12, № 3. С. 70–88.
14. Платонова З.И., Борисова И.П. Особенности самооценки детей младшего школьного возраста с задержкой психического развития // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия: Педагогика. Психология. Философия. 2018. № 4 (12). С. 84–90.
15. Смирнова А.А. Психолого-педагогическая коррекция самооценки у подростков с ЗПР в условиях инклюзивного образования // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2018. № 4. URL: http://e-koncept.ru/2018/182004.htm.
16. Чеснокова И.И. Проблема самосознания в психологии. М. : Наука, 1977. 144 с.
17. Шигина Е.П. Коррекция самооценки и уровня притязаний младших школьников с задержкой психического развития в процессе их психолого-педагогического сопровождения // Молодой ученый. 2017. № 2. С. 713–715.
18. Шумейко Т.С., Волкова Т.Г. Развитие деятельностного подхода в истории образования Вестник Академии педагогических наук Казахстана. 2020. №6 (98). С. 26–34
19. Kuzmina А., Lyubimova О., Turganbaeva B., Volkova T. Basic Self-Esteem: Dynamics and Inertia in the Process of Social Interaction // Advances in Social Science, Education and Humanities Research. 2018. Vol. 288. P. 190–193.
20. Neff K. Self-Compassion: An Alternative Conceptualization of a Healthy Attitude Toward Oneself. SelfandIdentity, 2003. 144 p.
21. Rosenberg М. Distur balance in the Sefl-inage at Adolescents. 1973, Vol. 38, P. 553–568.
Referenсes:
1. Arkhireeva T.V. Kriticheskoe samootnoshenie mladshikh shkol'nikov i faktory ego razvitiya: monografiya. Velikii Novgorod : NovGU im. Yaroslava Mudrogo, 2008. 158 p.
2. Berns R. Razvitie Ya-kontseptsii i vospitanie. M. : Progress, 1986. 420 p.
3. Bozhovich L.I. Lichnost' i ee formirovanie v detskom vozraste. SPb. : Piter, 2008. 398 p.
4. Volkova T.G. Psikhologiya samosoznaniya. – Barnaul: Izd-vo AltGU, 2015. 342 p.
5. Vygotskii L.S. Sobranie sochinenii: V 6-ti T.4. Detskaya psikhologiya / Pod red. D.B. El'konina. M. : Pedagogika, 2009. 378 p.
6. Zhaldak N.N. Razvitie logichnosti myshleniya u mladshikh shkol'nikov // Nachal'naya shkola, 2013. № 7. P.77–82.
7. Zakharova A.V., Andrushenko T.Yu. Issledovaniya samootsenki mladshego shkol'nika v uchebnoi deyatel'nosti // Voprosy psikhologii. 1980. № 4. P. 90–99.
8. Kapitanets E. G., Panarina E. I. Issledovanie samootsenki u mladshikh podrostkov s ZPR // Nauchnometodicheskii elektronnyi zhurnal «Kontsept». 2016. T. 44. P. 22–27. URL: http://ekoncept.ru/2016/56971.htm (data obrashcheniya: 25.09.2021).
9. Kovaleva A.T., Duvanova S.P. Razvitie proizvol'noi pamyati u doshkol'nikov sredstvami mnemotekhniki kak zdorov'e sberegayushchei tekhnologii. // Novoi shkole – zdorovye deti: materialy V Vserossiiskoi nauchno- prakticheskoi konferentsii, 2018. P. 76–78.
10. Kovaleva, R. V., Volkova T.G. Osobennosti samootsenki detei mladshego shkol'nogo vozrasta s razlichnymi urovnevymi kharakteristikami intellekta / R. V. Kovaleva, T. G. Volkova // Molodoi uchenyi. 2021. № 4 (346).S. 132–133. [Elektronnyi resurs]: [Elektronnyi resurs]: URL: https://moluch.ru/archive/346/77806/ (data obrashcheniya: 25.09.2021).
11. Kulagina I.Yu. Lichnost' shkol'nika ot zaderzhki psikhologicheskogo razvitiya do odarennosti: uchebnoe posobie dlya studentov i prepodavatelei. M. : TTs «Sfera», 1999. 192 p.
12. Lipkina A.I. K voprosu o metodah vyyavleniya samoocenki kak lichnostnogo parametra umstvennoj deyatel'nosti. / V sb.: Problemy diagnostiki umstvennogo razvitiya uchashchihsya. M. : Pedagogika, 1975. P. 134–155.
13. Nechaev N.N. Razvitie i obuchenie: pri kakikh usloviyakh obuchenie mozhet stat' «razvivayushchim»? // Rossiiskii psikhologicheskii zhurnal. 2015. T. 12, № 3. P. 70–88.
14. Platonova Z.I., Borisova I.P. Osobennosti samootsenki detei mladshego shkol'nogo vozrasta s zaderzhkoi psikhicheskogo razvitiya // Vestnik Severo-Vostochnogo federal'nogo universiteta im. M. K. Ammosova. Seriya: Pedagogika. Psikhologiya. Filosofiya. 2018. № 4 (12). P. 84–90.
15. Smirnova A.A. Psikhologo-pedagogicheskaya korrektsiya samootsenki u podrostkov s ZPR v usloviyakh inklyuzivnogo obrazovaniya // Nauchno-metodicheskii elektronnyi zhurnal «Kontsept». 2018. № 4. URL: http://e-koncept.ru/2018/182004.htm.
16. Chesnokova I.I. Problema samosoznaniya v psikhologii. M., Nauka, 1977. 144 p.
17. Shigina E.P. Korrektsiya samootsenki i urovnya prityazanii mladshikh shkol'nikov s zaderzhkoi psikhicheskogo razvitiya v protsesse ikh psikhologo-pedagogicheskogo soprovozhdeniya // Molodoi uchenyi. 2017. № 2. P. 713–715.
18. Shumeiko T.S., Volkova T.G. Razvitie deyatel'nostnogo podkhoda v istorii obrazovaniya Vestnik Akademii pedagogicheskikh nauk Kazakhstana. 2020. №6 (98). P. 26–34/
19. Kuzmina, O. Lyubimova, B. Turganbaeva, T. Volkova Basic Self-Esteem: Dynamics and Inertia in the Process of Social Interaction // Advances in Social Science, Education and Humanities Research, Vol. 288. P. 190–193.
20. Neff K. Self-Compassion: An Alternative Conceptualization of a Healthy Attitude Toward Oneself. SelfandIdentity, 2003. 144 p.
21. Rosenberg, M. Distur balance in the Sefl-inage at Adolescents. 1973, Vol. 38, p. 553–568.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).