METHODOLOGICAL PREREQUISITES AND METHODOLOGICAL CONDITIONS FOR THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF TEACHERS OF ADDITIONAL PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS ORIENTATION
УДК 374
Abstract
Background. Additional education in physical culture and sports encompasses a variety of organized motor activities for students and offers a wide range of sports profiles. This educational approach addresses critical objectives, including maintaining high levels of physical fitness, enhancing adaptive capabilities, and improving the stress resistance of students. The current system for the advanced training of teaching staff must consider the unique developmental needs of adolescents within the context of additional physical education and sports. It should aim to activate the psychophysical and cognitive functions of each individual and incorporate individual and differentiated teaching methods in the training and educational process.
Aim. The purpose of this research is to examine the methodological prerequisites and conditions necessary for the professional development of teachers involved in additional physical education and sports.
Results. Our findings suggest that the design of a professional development pathway for teachers in additional physical education should focus on three levels of methodological support: 1) professional development within a continuous learning framework, 2) methodological internships, and 3) active participation in professional communities.
Conclusions. To enhance the professional competencies of educators in physical culture and sports education, we propose the establishment of a modern three-component system for the professional development of teaching staff. This system will be structured around current requirements and challenges and will include foundational, developmental, and health-focused components.
Downloads
References
Андросова Г.А., Михайлова Е.Я., Закревская Н.Г. Система дополнительного профессионального образования как фактор кадрового обеспечения сферы физической культуры и спорта // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2023. № 4. С. 2–4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sistema-dopolnitelnogo-professionalnogo-obrazovaniya-kak-faktor-kadrovogo-obespecheniya-sfery-fizicheskoy-kultury-i-sporta/viewer
Голодок Д.А. Значение повышения квалификации педагогов дополнительного образования / Академия подготовки главных специалистов. Модуль 6. Управление системой дополнительного образования. URL: https://specialitet.ru/lekcyi/pedagog/pdo/lekcyy_modul_6_vopros_4.PDF?ysclid=lvyox3kqz7964037840
Игнатьева Г.А. Институциональный вектор развития опережающего дополнительного профессионального образования // Непрерывное образование. 2018. № 4(26). С. 4–9.
Игнатьева Г.А., Тулупова О.В. Инновационный технологический формат дополнительного образования педагогов // Педагогика и просвещение. 2015. № 4(20). С. 350–371.
Казин Э.М., Абаскалова Н.П., Дочкин С.А. и др. Развитие личностного потенциала субъектов образования в процессе здоровьесберегающего сопровождения: монография / Под науч. ред. Э.М. Казина. М. : «Русское слово – учебник», 2023. 304 с.
Козак М. В. Совершенствование педагогического мастерства педагога // Учитель Кузбасса. 2023. № 1. С. 9–11.
Копыстынский А.С. Совершенствование профессиональных компетенций тренера / История, современность и инновации в спортивной науке: сб. мат-лов Всероссийской международным участием (02-03 ноября 2023 года) / ФГБУ «Санкт-Петербургский научно-исследовательский институт физической культуры». СПб : ФГБУ СПбНИИФК, 2023. С. 427–430.
Нерадовская О.Р. Использование образовательного потенциала неформального профессионального сообщества для развития профессионализма педагогов: автореф. дис. … канд. пед. наук. Томск, 2018а. 23 с.
Нерадовская О.Р. Непрерывное развитие профессионализма педагогов через использование акме-направленных форм взаимодействия // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2018. № 4(32). С. 5–11.
Письмо Минобрнауки России от 18.11.2015 № 09-3242 «О направлении информации» (Вместе с «Методическими рекомендациями по проектированию дополнительных общеразвивающих программ (включая разноуровневые программы»). URL: https://www.xn--d1auey.xn--p1ai/public/users/31/PDF/300120172225.pdf
Радионова Н.Ф., Тряпицына А.П. Компетентностный подход в педагогическом образовании // Вестник Омского государственного педагогического университета. 2006. URL: http://www.omsk.edu/volume/.
Смышляев Д.В., Казин Э.М., Кириченко В.В., Панина Т.С., Кошко Н.Н. Развитие познавательной мотивации и адаптационного потенциала подростков в зависимости от условий проведения учебно-тренировочных занятий физической культурой и спортом в системе дополнительного образования / // Сибирский педагогический журнал. 2023. № 2. С. 122–136. URL: http://sp-journal.ru/article/12765
Смышляев Д.В., Казин Э.М., Кириченко В.В., Панина Т.С., Кошко Н.Н. Организация учебно-тренировочного процесса в системе дополнительного образования физкультурно-спортивной направленности с учетом особенностей спортивной профилизации и личностного потенциала индивида / // Сибирский педагогический журнал. 2023. № 3. С. 46–58. URL: http://sp-journal.ru/article/13502
Соколова Н.А. Педагогика дополнительного образования детей: учеб. пособие для студ. пед. вузов. Челябинск : Изд-во Челяб. гос. пед. ун-та, 2010. 224 с.
Трещёв А.М., Исамуллаева Д.Р. Внутрифирменное повышение квалификации педагога в учреждениях дополнительного образования (в сфере физкультуры и спорта) // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. Серия: Педагогика, психология. 2012. № 3. С. 101–103.
References:
Androsova G.A., Mihajlova E.Ja., Zakrevskaja N.G. Sistema dopolnitel'nogo professional'nogo obrazovanija kak faktor kadrovogo obespechenija sfery fizicheskoj kul'tury i sporta. Fizicheskaja kul'tura: vospitanie, obrazovanie, trenirovka. 2023. No 4. P. 2–4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sistema-dopolnitelnogo-professionalnogo-obrazovaniya-kak-faktor-kadrovogo-obespecheniya-sfery-fizicheskoy-kultury-i-sporta/viewer
Golodok D.A. Znachenie povyshenija kvalifikacii pedagogov dopolnitel'nogo obrazovanija. Akademija podgotovki glavnyh specialistov. Modul' 6. Upravlenie sistemoj dopolnitel'nogo obrazovanija. URL: https://specialitet.ru/lekcyi/pedagog/pdo/lekcyy_modul_6_vopros_4.PDF?ysclid=lvyox3kqz7964037840
Ignat'eva G.A. Institucional'nyj vektor razvitija operezhajushhego dopolnitel'nogo professional'nogo obrazovanija. Nepreryvnoe obrazovanie. 2018. No 4(26). P. 4–9.
Ignat'eva G.A., Tulupova O.V. Innovacionnyj tehnologicheskij format dopolnitel'nogo obrazovanija pedagogov. Pedagogika i prosveshhenie. 2015. No 4(20). P. 350–371.
Kazin Je.M., Abaskalova N.P., Dochkin S.A. i dr. Razvitie lichnostnogo potenciala sub#ektov obrazovanija v processe zdorov'esberegajushhego soprovozhdenija: monografija. Pod nauch. red. Je.M. Kazina. M. : «Russkoe slovo – uchebnik», 2023. 304 p.
Kozak M. V. Sovershenstvovanie pedagogicheskogo masterstva pedagoga // Uchitel' Kuzbassa. 2023. No 1. P. 9–11.
Kopystynskij A.S. Sovershenstvovanie professional'nyh kompetencij trenera / Istorija, sovremennost' i innovacii v sportivnoj nauke: sb. mat-lov Vserossijskoj mezhdunarodnym uchastiem (02-03 nojabrja 2023 goda) / FGBU «Sankt-Peterburgskij nauchno-issledovatel'skij institut fizicheskoj kul'tury». SPb : FGBU SPbNIIFK, 2023. P. 427–430.
Neradovskaja O.R. Ispol'zovanie obrazovatel'nogo potenciala neformal'nogo professional'nogo soobshhestva dlja razvitija professionalizma pedagogov: avtoref. dis. … kand. ped. nauk. Tomsk, 2018a. 23 p.
Neradovskaja O.R. Nepreryvnoe razvitie professionalizma pedagogov cherez ispol'zovanie akme-napravlennyh form vzaimodejstvija // Professional'noe obrazovanie v Rossii i za rubezhom. 2018. No 4(32). P. 5–11.
Pis'mo Minobrnauki Rossii ot 18.11.2015 № 09-3242 «O napravlenii informacii» (Vmeste s «Metodicheskimi rekomendacijami po proektirovaniju dopolnitel'nyh obshherazvivajushhih programm (vkljuchaja raznourovnevye programmy»). URL: https://www.xn--d1auey.xn--p1ai/public/users/31/PDF/300120172225.pdf
Radionova N.F., Trjapicyna A.P. Kompetentnostnyj podhod v pedagogicheskom obrazovanii // Vestnik Omskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. 2006. URL: http://www.omsk.edu/volume/.
Smyshljaev D.V., Kazin Je.M., Kirichenko V.V., Panina T.S., Koshko N.N. Razvitie poznavatel'noj motivacii i adaptacionnogo potenciala podrostkov v zavisimosti ot uslovij provedenija uchebno-trenirovochnyh zanjatij fizicheskoj kul'turoj i sportom v sisteme dopolnitel'nogo obrazovanija / // Sibirskij pedagogicheskij zhurnal. 2023. No 2. P. 122–136. URL: http://sp-journal.ru/article/12765
Smyshljaev D.V., Kazin Je.M., Kirichenko V.V., Panina T.S., Koshko N.N. Organizacija uchebno-trenirovochnogo processa v sisteme dopolnitel'nogo obrazovanija fizkul'turno-sportivnoj napravlennosti s uchetom osobennostej sportivnoj profilizacii i lichnostnogo potenciala individa / // Sibirskij pedagogicheskij zhurnal. 2023. No 3. P. 46–58. URL: http://sp-journal.ru/article/13502
Sokolova N.A. Pedagogika dopolnitel'nogo obrazovanija detej: ucheb. posobie dlja stud. ped. vuzov. Cheljabinsk : Izd-vo Cheljab. gos. ped. un-ta, 2010. 224 p.
Treshhjov A.M., Isamullaeva D.R. Vnutrifirmennoe povyshenie kvalifikacii pedagoga v uchrezhdenijah dopolnitel'nogo obrazovanija (v sfere fizkul'tury i sporta) // Vektor nauki Tol'jattinskogo gosudarstvennogo universiteta. Serija: Pedagogika, psihologija. 2012. No 3. P. 101–103.
Copyright (c) 2024 Дмитрий Валентинович Смышляев , Владимир Владимирович Кириченко , Эдуард Михайлович Казин , Татьяна Семеновна Панина , Татьяна Семеновна Панина
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).