REHABILITATION AND REINTEGRATION OF CHILDREN AFFECTED BY THE TERRORISM: THE KAZAKHSTAN EXPERIENCE

УДК 376.7

  • Gulna rZhakanovna Jumanova Public Foundation «Kazakhstan Institute of Human Resources Development» Email: gjumanova@mail.ru
Keywords: children, terrorism, extremism, rehabilitation, reintegration, Kazakhstan

Abstract

This article addresses the rehabilitation and reintegration of children who have been victims of terrorism in Middle Eastern countries affected by armed conflict. It explores Kazakhstan's experience in providing comprehensive rehabilitation for children returning from areas of terrorist activity. These children, who have endured physical, mental, and emotional violence, require social rehabilitation to aid their recovery and reintegration into society. Effective rehabilitation focuses on re-socialization, re-adaptation, and the restoration of broken social ties, enabling these children to fulfill a constructive role in their communities. The process of religious deradicalization and rehabilitation is particularly complex, akin to overcoming harmful addictions. A significant factor contributing to these challenges is the profound influence of parents on their children’s worldviews, values, beliefs, and behaviors.

The return of compatriots to their homeland presents a multifaceted challenge, encompassing both humanitarian considerations and associated risks. These risks include the potential for religious radicalism to permeate society. This work highlights the significance, objectives, and activities of social rehabilitation as a complex and multifaceted endeavor aimed at safeguarding the social rights of vulnerable children. Such efforts are carried out by both state and non-governmental organizations. The success of rehabilitation initiatives for children affected by terrorism relies on coherent collaboration between state bodies and civil society institutions, as well as the joint efforts of theologians, religious scholars, psychologists, lawyers, social workers, and educators.

Ultimately, the quality of collaboration among all stakeholders not only influences the safety and well-being of these children but also impacts the unity and stability of Kazakh society as a whole, shaping its present and future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gulna rZhakanovna Jumanova , Public Foundation «Kazakhstan Institute of Human Resources Development»

Doctor of philosophical science, assistant professor, expert of Public Foundation «Kazakhstan Institute of Human Resources Development», member of the Republican information and explanatory group on religiousissues of the Committeeon Religious Affairs of the Republic of Kazakhstan

References

Список литературы:

Амребаев А. Зачем нам дети террористов. URL: https://ratel.kz/outlook/zachem_nam_deti_terroristov. Пятница, 15 ноября 2019, 18:00.

Бондал К.В Казахстане принят закон о реабилитации детей, вернувшихся из зон военных действий. URL: https://central.asia-news.com/ru/articles/cnmi_ca/features/2020/05/25/feature-01

В Казахстане разработали правила социальной реабилитации детей, пострадавших от терроризма. URL: https://kaztag.kz/ru/news/v-kazakhstane-razrabotali-pravila-sotsialnoy-reabilitatsii-detey-postradavshikh-ot-terrorizma la-socialnoj-reabilitacii-detej-postradavshix-ot-terrorizma/06.06.2020 17:32

Закон Республики Казахстан от 13 мая 2020 года № 326-VI «О внесении изменений и дополнений в некоторые законодательные акты Республики Казахстан по вопросам защиты материнства и детства». URL: https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=36568299&show_di=1

Как проходит адаптация детей, возвращенных из Сирии. URL: https://kazislam.kz/kak-prohodit-adaptatsiya-detej-vozvrashhyonnyh-iz-sirii/07.09.2021

Конвенция о правах ребенка. Принята резолюцией 44/25 Генеральной Ассамблеи от 20 ноября 1989 года. URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/childcon.shtml

Методы теологической, психолого-социальной реабилитации женщин с деструктивными и радикальными религиозными взглядами, в том числе возвращенными в рамках гуманитарной гуманитарной спецоперации «Жусан» (в контексте Алматинской области). Талдыкорган, 2020. 112 с.

Они не виноваты, что их родители воевали в ДАИШ: Эксперт – о реабилитации возвращенных из Сирии детей. URL: https://newtimes.kz/mneniya/95162-oni-ne-vinovaty-chto-ikh-roditeli-voevali-v-daish-ekspert-o-reabilitatsii-vozvrashchennykh-iz-sirii-detej

Пособие по работе с детьми, завербованными и эксплуатируемыми террористическими и воинствующими экстремистскими группами: Роль системы правосудия. – Организация Объединенных Наций. Вена, 2019. 160 с. URL: https://www.unodc.org/documents/justice-and-prison-reform/Handbook/Russian.pdf

Правила оказания помощи вернувшимся в рамках спецоперации «Жусан» детям разработают в Казахстане. URL: https://baigenews.kz/news/pravila_okazaniya_pomoshchi_vernuvshimsya_v_ramkakh_spetsoperatsii_-zhusan-detyam_razrabotayut_v_kaz/хст. 30 апреля, 2020, 13:38.

Правила социальной реабилитации детей, пострадавших от терроризма, утвердили в РК. URL: https://www.zakon.kz/5039425-pravila-sotsialnoy-reabilitatsii-detey.html. 15:00 11.09.2020.

Страны Центральной Азии рассказали о том, как возвращают из Ирака и Сирии своих граждан, подозреваемых в терроризме. URL: https://news.un.org/ru/story/2020/09/1386722

References:

Amrebaev A. Zachem nam deti terroristov. URL: https://ratel.kz/outlook/zachem_nam_deti_terroristov. Pjatnica, 15 nojabrja 2019, 18:00.

Bondal K.V Kazahstane prinjat zakon o reabilitacii detej, vernuvshihsja iz zon voennyh dejstvij. URL: https://central.asia-news.com/ru/articles/cnmi_ca/features/2020/05/25/feature-01

V Kazahstane razrabotali pravila social'noj reabilitacii detej, postradavshih ot terrorizma. URL: https://kaztag.kz/ru/news/v-kazakhstane-razrabotali-pravila-sotsialnoy-reabilitatsii-detey-postradavshikh-ot-terrorizma la-socialnoj-reabilitacii-detej-postradavshix-ot-terrorizma/06.06.2020 17:32

Zakon Respubliki Kazahstan ot 13 maja 2020 goda № 326-VI «O vnesenii izmenenij i dopolnenij v nekotorye zakonodatel'nye akty Respubliki Kazahstan po voprosam zashhity materinstva i detstva». URL: https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=36568299&show_di=1

Kak prohodit adaptacija detej, vozvrashhennyh iz Sirii. URL: https://kazislam.kz/kak-prohodit-adaptatsiya-detej-vozvrashhyonnyh-iz-sirii/07.09.2021

Konvencija o pravah rebenka. Prinjata rezoljuciej 44/25 General'noj Assamblei ot 20 nojabrja 1989 goda. URL: https://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/childcon.shtml

Metody teologicheskoj, psihologo-social'noj reabilitacii zhenshhin s destruktivnymi i radikal'nymi religioznymi vzgljadami, v tom chisle vozvrashhennymi v ramkah gumanitarnoj gumanitarnoj specoperacii «Zhusan» (v kontekste Almatinskoj oblasti). Taldykorgan, 2020. 112 p.

Oni ne vinovaty, chto ih roditeli voevali v DAISh: Jekspert – o reabilitacii vozvrashhennyh iz Sirii detej. URL: https://newtimes.kz/mneniya/95162-oni-ne-vinovaty-chto-ikh-roditeli-voevali-v-daish-ekspert-o-reabilitatsii-vozvrashchennykh-iz-sirii-detej

Posobie po rabote s det'mi, zaverbovannymi i jekspluatiruemymi terroristicheskimi i voinstvujushhimi jekstremistskimi gruppami: Rol' sistemy pravosudija. – Organizacija Ob#edinennyh Nacij. Vena, 2019. 160 p. URL: https://www.unodc.org/documents/justice-and-prison-reform/Handbook/Russian.pdf

Pravila okazanija pomoshhi vernuvshimsja v ramkah specoperacii «Zhusan» detjam razrabotajut v Kazahstane. URL: https://baigenews.kz/news/pravila_okazaniya_pomoshchi_vernuvshimsya_v_ramkakh_spetsoperatsii_-zhusan-detyam_razrabotayut_v_kaz/hst. 30 aprelja, 2020, 13:38.

Pravila social'noj reabilitacii detej, postradavshih ot terrorizma, utverdili v RK. URL: https://www.zakon.kz/5039425-pravila-sotsialnoy-reabilitatsii-detey.html. 15:00 11.09.2020.

Strany Central'noj Azii rasskazali o tom, kak vozvrashhajut iz Iraka i Sirii svoih grazhdan, podozrevaemyh v terrorizme. URL: https://news.un.org/ru/story/2020/09/1386722

Published
2024-09-24
How to Cite
1. Jumanova G. rZhakanovna REHABILITATION AND REINTEGRATION OF CHILDREN AFFECTED BY THE TERRORISM: THE KAZAKHSTAN EXPERIENCE // Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University, 2024. Vol. 6. № 3. P. 62-73. URL: http://bppasu.ru/article/view/15862.