EXPLORING THE VALUE-ORIENTED LONGREAD TECHNOLOGY IN PHILOLOGICAL EDUCATION
УДК 37.013.46
Abstract
The article delves into the essence and didactic features of the value-oriented longread technology, examining its role as a multimedia project encompassing interactive and hypertextual elements. It conducts an analysis that juxtaposes the perspectives of both domestic and foreign researchers on defining longreads as a technology, genre, and method. The study specifically delves into the application of the Longread method in literature studies at secondary school levels, emphasizing the unique ways information is presented through this approach. A focal point is the discussion on didactic principles and techniques that facilitate the effective integration of longread technology in humanities subjects. The authors argue that longread technology in philological education serves as a value-oriented tool capable of addressing methodological challenges associated with processing extensive information and structuring it into coherent logical and semantic frameworks. The article further presents contemporary classifications of longreads, outlining their essential characteristics. A key methodological contribution lies in the authors' proposed algorithm for implementing longread technology to impart socio-cultural experiences from teacher to student, particularly in the exploration of literary characters. Noteworthy are the methods and techniques highlighted for organizing educational material within the realm of the educational subject "Literature" utilizing the value-oriented technology of "Longread."
Downloads
References
Амирханова Г.Р. Лонгрид: правила, примеры, сервисы. URL: http://bestapp.menu/longrid-pravila-primery-servisy
Аникина Ю.М., Карпова О.Л. Ценностно-ориентирующие технологии содействия правовой социализации личности студента вуза // Мир науки. Педагогика и психология. 2021 № 1. URL: https://mir-nauki.com/PDF/13PDMN121.pdf
Гадецкий О.П. Ценностно-ориентированная психология: универсальный подход к решению психологических проблем. Ростов-на-Дону : ООО «Медиа-Полис», 2019. 436 с.
Глебова И.С. Лонгрид – перспективный формат российской мультимедийной журналистики: опыт и технология создания / Прорывные научные исследования: проблемы, закономерности, перспективы: сб. ст. IX Международной научно-практической конференции: в 4 ч. Ч.1. Пенза : МЦНС «Наука и Просвещение», 2017. С. 246–252.
Дудникова И.Е. Мультимедийный лонгрид в образовательной деятельности // Информационные технологии в образовании. 2021. № 4. С. 98–102.
Климко А.Ю. Портретный очерк в формате лонгрида // Медиасреда. 2017. № 12. С. 166–169.
Кузина И.В. Лонгрид в филологическом образовании как новый формат онлайн-словарей / Русский язык и культура. Взаимосвязи и взаимодействие: Материалы VI Международного педагогического форума, Сочи, 02–03 декабря 2019 года. СПб. : Изд-во Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена, 2020. С. 31–39.
Купрещенко О.Ф. Учебный лонгрид как мультимодальный текст: к вопросу о специфике жанра // Общество. Коммуникация. Образование. 2020. Т. 11. № 2. С. 69–77.
Лопанова А.П. Ценностно-ориентирующие технологии в правовой подготовке бакалавра туризма // Primo aspectu. 2019. № 1 (37). С. 98–104.
Лысенкова М. В. Ценностно-ориентированный подход в системе обучения и воспитания учащихся начальной школы / Образование: прошлое, настоящее и будущее: материалы VI Междунар. науч. конф. (г. Краснодар, май 2019 г.). Краснодар : Новация, 2019. С. 37–39.
Маджуга А.Г., Вакнин Е.Е., Афанасьев В.В., Афанасьева И.В. Инновационные образовательные технологии проектирования креативно-фасилитационного пространства современной школы: практико-ориентированная монография. Книга 1. Теория и методология: монография. Sillamäe: Balti Rakendus Logoteraapia Instituut, 2021. 338 с.
Мультимедийная журналистика: учебник для вузов / под общ. ред. А. Г. Качкаевой, С.А. Шомовой. М. : Изд. дом Высшей школы экономики, 2017. 413 с.
Ожередова И.В. Лонгрид – новая форма реферативного структурирования информации // Перспективы развития фундаментальных наук: Сборник трудов XV Международной конференции студентов, аспирантов и молодых ученых. В 7-и томах. (24–27 апреля 2018 года). Томск : Издательский Дом Томского государственного университета, 2018. С. 169–171.
Реализация ценностного подхода в образовании: Коллективная монография / Отв. ред. Л.А. Ибрагимова, О.И. Истрофилова. Нижневартовск : Изд-во Нижневарт. гос. ун-та, 2014.153 с.
Сосновская И.В. Ресурсы технологии лонгрид в литературном образовании // Педагогический ИМИДЖ. 2021. Т. 15. № 2(51). С. 183–197.
Тоискин В.С. Мультимедийный лонгрид как цифровой образовательный ресурс // Состояние и перспективы развития высшего образования в современном мире: Материалы докладов Международной научно-практической конференции (12 сентября 2017 года). Сочи, 2017. C. 45–48.
Шевченко Л.Н. Лонгрид как нарративный текст // Лингвистические исследования и их использование в практике преподавания дисциплины «Русский язык и культура речи»: материалы I Международной научно-методической конференции. М., 2018. С. 86–91.
Ballstaedt S.-P., Mandl H., Schnotz W., Tergan S.-O. Texte verstehen, Texte gestalten. München: Urban und Schwarzenberg, 1981. 211 p.
Paivio A. Mental representations: a dual coding approach. Oxford. England: Oxford University Press, 1986. 322 p.
Robin, B. R. Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom // Theory into practice. 2008. No 47(3). P. 220–228.
References:
Amirhanova G.R. Longrid: pravila, primery, servisy. URL: http://bestapp.menu/longrid-pravila-primery-servisy/
Anikina YU.M., Karpova O.L. Cennostno-orientiruyushchie tekhnologii sodejstviya pravovoj socializacii lichnosti studenta vuza. Mir nauki. Pedagogika i psihologiya. 2021. No 1. URL: https://mir-nauki.com/PDF/13PDMN121.pdf/
Gadeckij O.P. Cennostno-orientirovannaya psihologiya: universal'nyj podhod k resheniyu psihologicheskih problem. Rostov-na-Donu: OOO Media-Polis, 2019. 436 p.
Glebova I.S. Longrid – perspektivnyj format rossijskoj mul'timedijnoj zhurnalistiki: opyt i tekhnologiya sozdaniya. Proceed. IX Int, Conf. Proryvnye nauchnye issledovaniya: problemy, zakonomernosti, perspektivy. Part 1. Penza: MCNS Nauka i Prosveshchenie, 2017. P. 246–252.
Dudnikova I.E. Mul'timedijnyj longrid v obrazovatel'noj deyatel'nosti. Informacionnye tekhnologii v obrazovanii. 2021. No 4. P. 98–102.
Klimko A.Yu. Portretnyj ocherk v formate longrida. Mediasreda. 2017. No 12. P. 166–169.
Kuzina I.V. Longrid v filologicheskom obrazovanii kak novyj format onlajn-slovarej. Russkij yazyk i kul'tura. Proceed. VI Int. Pedagogical Forum Vzaimosvyazi i vzaimodejstvie, Sochi, December 2–3, 2019. Saint Petersburg: Izd-vo Rossijskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A.I. Gercena, 2020. P. 31–39.
Kupreshchenko O.F. Uchebnyj longrid kak mul'timodal'nyj tekst: k voprosu o specifike zhanra. Obshchestvo. Kommunikaciya. Obrazovanie. 2020. Vol. 11. No 2. P. 69–77.
Lopanova A.P. Cennostno-orientiruyushchie tekhnologii v pravovoj podgotovke bakalavra turizma. Primo aspectu. 2019. No 1 (37). P. 98–104.
Lysenkova M. V. Cennostno-orientirovannyj podhod v sisteme obucheniya i vospitaniya uchashchihsya nachal'noj shkoly. Proceed. VI Int. Sc. Conf. Obrazovanie: proshloe, nastoyashchee i budushchee (Krasnodar, May 2019). Krasnodar: Novaciya, 2019. P. 37–39.
Madzhuga A.G., Vaknin E.E., Afanas'ev V.V., Afanas'eva I.V. Innovacionnye obrazovatel'nye tekhnologii proektirovaniya kreativno-fasilitacionnogo prostranstva sovremennoĭ shkoly: praktiko-orientirovannaya monografiya. Book 1. Teoriya i metodologiya: monografiya. Sillamäe: Balti Rakendus Logoteraapia Instituut, 2021. 338 p.
Mul'timedijnaya zhurnalistika: uchebnik dlya vuzov. A. G. Kachkaeva, S.A. Shomova (Ed.). Moscow: Izd. dom Vysshej shkoly ekonomiki, 2017. 413 p.
Ozheredova I.V. Longrid – novaya forma referativnogo strukturirovaniya informacii. Proceed. XV Int Conf. Perspektivy razvitiya fundamental'nyh nauk. In 7 parts. (April 24–27, 2018). Tomsk: Tomsk State University, 2018. P. 169–171.
Realizaciya cennostnogo podhoda v obrazovanii: Kollektivnaya monografiya. L.A. Ibragimova, O.I. Istrofilova (Eds.). Nizhnevartovsk: Nizhnevartovsk State University, 2014.153 p.
Sosnovskaya I.V. Resursy tekhnologii longrid v literaturnom obrazovanii. Pedagogicheskij IMIDZH. 2021. Vol. 15. No 2(51). P. 183–197.
Toiskin V.S. Mul'timedijnyj longrid kak cifrovoj obrazovatel'nyj resurs. Sostoyanie i perspektivy razvitiya vysshego obrazovaniya v sovremennom mire: Proceed. Int. Sc. Conf. (September 12, 2017). Sochi, 2017. P. 45–48.
Shevchenko L.N. Longrid kak narrativnyj tekst. Lingvisticheskie issledovaniya i ih ispol'zovanie v praktike prepodavaniya discipliny Proceed. I Int. Conf. ‘Russkij yazyk i kul'tura rechi’. Moscow., 2018. P. 86–91.
Ballstaedt S.-P., Mandl H., Schnotz W., Tergan S.-O. Texte verstehen, Texte gestalten. München: Urban und Schwarzenberg, 1981. 211 p.
Paivio A. Mental representations: a dual coding approach. Oxford. England : Oxford University Press, 1986.
Robin, B. R. Digital storytelling: A powerful technology tool for the 21st century classroom. Theory into practice. 2008. No 47(3). P. 220–228.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).