ANALYSIS OF THE PROBLEM OF THE GENESIS OF HUMANISTIC VALUES IN PRIMARY SCHOOL AGE
УДК 37.015.3
Abstract
The article considers the category of value in philosophical and psychological science. The authors consider the problem of the formation of humanistic values in the conditions of the modern educational process. Within the framework of this work, trends in the formation of humanistic values in modern children are outlined. In addition, the factors influencing the development of humanistic values in the younger generation are considered. The paper substantiates the optimality of the development of humanistic values in primary school age.
Downloads
References
Асмолов А.Г. Деятельность и установка. М. : Изд-во Моск. ун-та, 1979. 150 с.
Апресян Р.А., Гусейнов А.А. Этика: Энциклопедический словарь. М. : Гардарики, 2001. 671 с.
Асадуллин Р.М. Субъектное развитие студентов в условиях цифровизации образования // Педагогика. 2021. № 3. С. 5–16.
Григорьева-Голубева В.А., Евграфова И.В. Универсальные гуманистические ценности в контексте педагогической деятельности // Вестник ЛГУ им. А.С. Пушкина. 2018. № 4. С. 127–135.
Иванов А.В. Размышления о новой педагогике воспитания // Almamater. 2017. № 12. С. 37–43.
Кондрашихина О.А. Характеристика гуманистических ценностей студентов-психологов // МНИЖ. 2021. № 6-3 (108). С. 147–149.
Мусханова И.В., Насугаева А.Л. Ретроспективный анализ категории «гуманистические ценности» в научном дискурсе // Экономические и гуманитарные исследования регионов. 2019. № 2. С. 92–97.
Никандров Н.Д. Духовные ценности и воспитание человека // Педагогика. 1998. № 4. С. 3–8.
Обухова Л.Ф. Возрастная психология : учебник для вузов. М. : Издательство Юрайт, 2023. 460 с.
Паспорт национального проекта «Образование» 2019–2024. URL: https://edu.gov.ru/national-project/
Потанина Л.Т. Развитие ценностно-смысловой сферы личности школьника: условия и механизмы // Вестник МГОУ. 2011. № 2. С. 85–90.
Фельдштейн Д.И. Психология развития личности в онтогенезе / Науч.-исслед. ин-т общей и педагогической психологии Акад. пед. наук СССР. М. : Педагогика, 1989. 208 с.
Холодкова О.Г., Малохвей С.М. К проблеме развития нравственных ценностей младших школьников // МНКО. 2014. №4 (47). С. 37–40.
Яницкий М.С. Ценностные ориентации личности как динамическая система. Кемерово: Кузбассвузиздат, 2000. 204 с.
Rokeach M. The Nature of Huma n Values. N. Y. : Free Press, 1973. 438 p.
References:
Asmolov A.G. Deyatel'nost' i ustanovka. M. : Izd-vo Mosk. un-ta, 1979.150 p.
Apresjan R.A., Gusejnov A.A. Jetika: Jenciklopedicheskij slovar'. M. : Gardariki, 2001. 671 p.
Asadullin R.M. Sub#ektnoe razvitie studentov v uslovijah cifrovizacii obrazovanija // Pedagogika. 2021. No 3. P. 5–16.
Grigor'eva-Golubeva V.A., Evgrafova I.V. Universal'nye gumanisticheskie cennosti v kontekste pedagogicheskoj dejatel'nosti // Vestnik LGU im. A.S. Pushkina. 2018. No 4. P. 127–135.
Ivanov A.V. Razmyshlenija o novoj pedagogike vospitanija // Almamater. 2017. No 12. P. 37–43.
Kondrashihina O.A. Harakteristika gumanisticheskih cennostej studentov-psihologov // MNIZh. 2021. No 6-3 (108). P. 147–149.
Mushanova I. V., Nasugaeva A.L. Retrospektivnyj analiz kategorii «gumanisticheskie cennosti» v nauchnom diskurse // Jekonomicheskie i gumanitarnye issledovanija regionov. 2019. No 2. P. 92–97.
Nikandrov N.D. Duhovnye cennosti i vospitanie cheloveka // Pedagogika. 1998. No 4. P. 3–8.
Obuhova L.F. Vozrastnaja psihologija: uchebnik dlja vuzov. M. : Izdatel'stvo Jurajt, 2023. 460 p.
Pasport nacional'nogo proekta «Obrazovanie» 2019–2024. URL: https://edu.gov.ru/national-project/
Potanina L.T. Razvitie cennostno-smyslovoj sfery lichnosti shkol'nika: uslovija i mehanizmy // Vestnik MGOU. 2011. No 2. P. 85–90.
Fel'dshtejn D.I. Psihologiya razvitiya lichnosti v ontogeneze / Nauch.-issled. in-t obshchej i pedagogicheskoj psihologii Akad. ped. nauk SSSR. M. : Pedagogika, 1989. 208 p.
Holodkova O.G., Malohvej S.M. K probleme razvitija nravstvennyh cennostej mladshih shkol'nikov // MNKO. 2014. No 4 (47). P. 37–40.
YAnickij M.S. Cennostnye orientacii lichnosti kak dinamicheskaya sistema. Kemerovo: Kuzbassvuzizdat, 2000. 204 p.
Rokeach M. The Nature of Human Values. N. Y. : Free Press, 1973. 438 p.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).