STUDY OF RELATIONSHIP OF TYPES OF RELATION TO DISEASE AND COMPONENTS OF LIFE RESISTANCE OF ADOLESCENTS WITH TYPE 1 DIABETES MELLITUS
Исследование выполнено при финансовой поддержке гранта Алтайского государственного университета в рамках научного проекта «Построение жизненной перспективы лицами подросткового возраста с сахарным диабетом 1 типа».
Abstract
The present paper examines the significant correlation between disease relationship types and the resilience components of adolescents with diabetes mellitus. The purpose of the work: to study the relationship between the types of attitudes to the disease and the components of the resilience of adolescents with type 1 diabetes mellitus. Methods used in the work: the test "Life Resistance" by S. Maddi, the method "Type of Attitude to Disease" by A.E. Lichko and N.Ya. Ivanova. Empirical data processing method: non-parametric Spearman correlation analysis.
Downloads
References
1. Александрова Л.А. К концепции жизнестойкости в психологии // Сибирская психология сегодня: Сб. научн. трудов. Вып. 2 / под ред. М.М.Горбатовой, А.В.Серого, М.С.Яницкого. Кемерово : Кузбассвузиздат, 2004. С. 82–90.
2. Анцыферова Л.И. Личность в трудных жизненных условиях: переосмысление, преобразование ситуации и психологическая защита // Психол. журн. 1994. Т. 14. № 2.
3. Бондаренко С.М. Особенности внутренней картины болезни у детей и подростков, больных сахарным диабетом 1 типа // Педиатрия. 2006. № 14. С. 22–27.
4. Гурович О.В., Стахурлова Л.И., Снегирева Г.И., Доценко А.В. Отдельные психологические характеристики подростков с сахарным диабетом 1 типа // Современная медицина: актуальные вопросы: сборник статей по материалам III Международной научно-практической конференции. Новосибирск, 2012. С. 52–57.
5. Дедов И.И, Шестакова М.В. Сахарный диабет типа 1: реалии и перспективы. МИА. 2016. 504 с.
6. Исследование феномена жизнестойкости и определение его взаимосвязи со свойствами и чертами личности / Диплом бакалавра Наливайко Е.И. Научный руководитель Матвеева Л.Г. ЮУрГУ, факультет психологии. Челябинск, 2003. 60 с.
7. Павлова Л.Б. Психологические проблемы и личностные особенности под-ростков с сахарным диабетом // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2008. № 76-2. С. 191–197.
References:
1. Aleksandrova L.A. K koncepcii zhiznestojkosti v psihologii // Sibirskaya psihologiya segodnya: Sb. nauchn. trudov. Vyp. 2 / pod red. M.M.Gorbatovoj, A.V.Serogo, M.S.YAnickogo. Kemerovo: Kuzbassvuzizdat, 2004. P. 82–90.
2. Ancyferova L.I. Lichnost' v trudnyh zhiznennyh usloviyah: pereosmyslenie, preobrazovanie situacii i psihologicheskaya zashchita // Psihol. zhurn. 1994. T. 14. № 2.
3. Bondarenko S.M. Osobennosti vnutrennej kartiny bolezni u detej i podrostkov, bol'nyh saharnym diabetom 1 tipa // Pediatriya. 2006. № 14. P. 22–27.
4. Gurovich O.V., Stahurlova L.I., Snegireva G.I., Docenko A.V. Otdel'nye psihologicheskie harakteristiki podrostkov s saharnym diabetom 1 tipa // Sovremennaya medicina: aktual'nye voprosy: sbornik statej po materialam III Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii. Novosibirsk, 2012. P.52–57.
5. Dedov I.I, SHestakova M.V. Saharnyj diabet tipa 1: realii i perspektivy. MIA. 2016. 504 p.
6. Issledovanie fenomena zhiznestojkosti i opredelenie ego vzaimosvyazi so svojstvami i chertami lichnosti / Diplom bakalavra Nalivajko E.I. Nauchnyj rukovoditel' Matveeva L.G. YUUrGU, fakul'tet psihologii. CHelyabinsk, 2003. 60 p.
7. Pavlova L.B. Psihologicheskie problemy i lichnostnye osobennosti pod-rostkov s saharnym diabetom // Izvestiya Rossijskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A.I. Gercena. 2008. № 76-2. P. 191–197.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University is a golden publisher, as we allow self-archiving, but most importantly we are fully transparent about your rights.
Authors may present and discuss their findings ahead of publication: at scientific conferences, on preprint servers, in public databases, and in blogs, wikis, tweets, and other informal communication channels.
Bulletin of Psychology and Pedagogy of Altai State University allows authors to deposit manuscripts (currently under review or those for intended submission) in non-commercial, pre-print servers such as ArXiv.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).